Deca u Svetu Oblika – Predlozi Šta Raditi sa Decom od 2. do 6. godine – Likovno Izražavanje Deteta – Trudnoća i Zdravlje

0

Deca kroz likovne radove razvijaju intelektualnu zrelost, shvataju, izražavaju emocije, percepciju, komunikaciju…Deca kao osnovu prvo usvajaju oblike da bi savladali veštinu slikanja.

Sve faze dečijeg likovnog stvaralaštva su bitne. Na putu od žvrljanja, preko simboličkog do realističkog crtanja važno je dečije zapažanje, crtanje i stvaranje  oblika. Slikanje i ctanje su  i one amaterske pasije, koje svako uči i koje svako sebi može da priušti. Nije potreban skup materijal ili posebno mesto, da približite likovnu umetnost deci.

Ja posmatram!

Sa likovnom umetnošću tesno je povezana i umetnost posmatranja. Stena ne mora uvek biti samo komad kamena, oblak ne mora biti samo beli deo neba… Podstaknite svoju decu da se osvrnu oko sebe i posmatraju okolinu, prepoznajući i učeći oblike, kao i međusobne odnose oblika. Ovako gledanje od ogromnog  je značaja za celokupni razvoj deteta.

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Dečak posmatra i crta prirodu oko sebe u JKL

,,Gledati“ nije isto što i ,,videti“.

,,Gledati“ nije isto  i još je daleko od onog ,,videti“.  Svako od nas gleda, ali je velika razlika u onome šta pojedinačno svako od nas vidi. Neka deca u krošnji drveta, mogu otkriti različite oblike, koje druga deca uopšte ne primećuju.

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Deca treba prvo da nauče osnovne oblike

Osnovni oblici su najjednostavniji , geometrijski oblici: krug, kvadrat, trougao, elipsa…

Posmatrajte zajedno sa decom u svakodnevnim prilikama (u šetnji, u kući, pri kupovini) i deca će shvatiti da svuda sreću osnovne oblike. Bez obzira na to, koliko neki objekat deluje komplikovano, on se može svesti na osnovne oblike. Dobar primer za decu su slike nemačko-švajcarskog umetnika Paul Kleea.

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje. Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Paul Klee

Deca će lako i brzo početi da uočavaju osnovne oblike: bez ustručavanja drvo postaje krug sa izduženim pravougaonikom u službi stabla. Cvet je sastavljen od manjih i većih krugova i duge linije, a kuća je kvadrat sa trouglom na gornjoj ivici.

Hajde da crtamo oblike!

Dajte deci olovke, drvene, voštane bojice i učite ih da predmete oko sebe posmatraju i beleže kao osnovne oblike. To je temelj za kasnije uočavanje preklapanja, preplitanja i ostalih odnosa  osnovnih oblika, čime se stvara i složeniji prikaz u dečijem crtežu.

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Kako roditelji vežbaju sa decom: Četvorogodišnja Sofija Leontić crta oblike spajanjem postavljenih tačaka i od osnovnih uči i izvedene oblike.

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Dvogodišnja Dorotea Leontić crta  Dugu povlačrnjem polukružnih linija

Volim da crtam, moram da vežbam!

Većina dece crta voljno sa oduševljenjem. U ranom detinjstvu od 18. meseca starosti impresionirana su ostavljanjem traga olovke ili boje na papiru. Kasnije, deci je nadasve važno da se ono što su nacrtala može identifikovati.  Deca od švrljanja prelaze u fazu da se trude, sve dok nisu ubeđena da nacrtana kuća, čovek, pas ,,izgledaju baš kako treba”. Ne zanemarujte dečiji trud i posmatranje kroz osnovne oblike.

Kada nekog odraslog zamolite da nešto nacrta, često se desi, ako pristane , da dobijete upozorenje da ne zna da crta…Upravo zato, treba naglasiti potrebu za dečijim posmatranjem i likovnim izražavanjem oblika, ne samo kod talentovane dece. Bitno je ovladavanje crtanja kod sve dece, jer talenat nije dovoljan sam po sebi, takođe nije ni bitno da li će to detetu biti kasnije zanimanje ili samo hobi.

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Deca uče da stvaraju oblike od gline

Vežbe kroz igru, za učenje osnovnih oblika:           

  1. Isecite osnovne oblike od papira u boji, tako da svaki  oblik bude određene boje. Na primer,  trouglovi da su od crvenog papira, krugovi od plavog, kvadrati od zelenog papira… Postavite na pod izrezane oblike i izmešajte ih. Zatražite od deteta da skupi iste oblike iste boje. Time će se dete istovremeno zabavljati i učiti.
  2. Na dva jednaka papira nacrtajte geometrijski oblik, tako da njihovim razdvajanjem dobijte dva dela tog istog oblika. Na isti način, na ostalim papirima nacrtajte različite oblike i izmešajte rasporede papira sa polovinama oblika. Zadajte detetu da spajanjem, tj. uočavanjem dva dela oblika, otkrije i spoji sve nacrtane oblike.
  3. Od plastelina, gline ili testa pravite sa decom različite oblike. Neka dete posmatra i prati vas u tome.
  4. Možete upotrebiti drvene ili plastične oblike, koje već imate u kući, izmešajte ih.  Zatražite od deteta da posmatra i selektuje samo određene oblike koji su slični, na primer liče na krug- loptu ili kvadrat-kocku…

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Đenadija Šujić uči  dečaka da vaja u Jalovičkoj likovnoj koloniji

Prve prepoznatljive forme oblika u dečijem crtežu prepoznaju se oko 2.-3. godine starosti.

Tada deca najčešće najavljuju temu crteža, pre nego se uopšte upute da crtaju. Deca do 6. godine starosti ne uspevaju da na papir prenesu odgovarajuće odnose veličina oblika.

Najčešće se veličina nečeg smatra pokazateljem važnosti nacrtanog. Primer, deca svoje roditelje crtaju veće, nego ,,ostale ljude” sa kojima nemaju poseban odnos. Tu je prikazana razlika u značaju nacrtanih figura, a ne razlika u visini.

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Rad četvorogodišnje Sofije Leontić

Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje. Dete treba da nauči osnovne oblike da bi savladalo veštinu slikanja, prenosi nam akademski slikar i član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje.

Oblici pravljeni od kartona u Dečijoj likovnoj radionici JKL

Kroz praćenje procesa crtanja oblika i nastanka crteža, razgovarajte sa decom o crtežu.

Često su oblici i veličine oblika na radu, odraz dečijih želja, nada, strahova… Analiziranjem crteža dece izbegle tokom rata u Bosni, primećeno je da ta deca crtaju vojnike znatno manje ili ih izbegavaju,  u odnosu na grupu dece bez ratnog i izbegličkog iskustva. Omiljene teme izbegle dece bile su ulepšane slike kuća-njihovih domova, vesela deca, čime su izražavala svoje skrivene želje.

U vreme praznika Deda Mraz je obično najveća i figura sa najviše detalja, jer je deci tada veoma značajna.

Pred predstojeće praznike prava je prilika da sa svojim mališanima crtate i pravite različite oblike i poklone i zajedno uživate u tome!

Share.

About Author

Comments are closed.