Dojenje – Kako Podstaći Laktaciju i Povećati Količinu Mleka u Dojkama

0

Većina mama zna da je njihovo mleko najdragoceniji dar koji mogu dati svome detetu i da mu dojenjem omogućava optimalan rast i razvoj i postavlja temelje dobrog zdravlja za ceo život. Čak 95% žena bi, uz prave savete i podršku, moglo uspešno da doji dete.  Na žalost, statistike pokazuju da je sve više majki koje, i pored opredeljenosti za dojenje i truda, ostaju bez mleka, kao i onih koje se odriču dojenja.

Pokušaćemo da vam pomognemo da u prvim danima uspostavite laktaciju i izbegnete „greške u koracima“, da prepoznate i prebrodite krizu dojenja koja se može javiti i da ne prekinete dojenje ranije nego što ste planirali

Nema mame koja se nije zapitala da li proizvodi dovoljno mleka za svoju bebu a često je baš ta briga razlog za prevremeno i nepotrebno uvođenje mlečne formule, pa i potpuni prekid dojenja.

Jedna majka je kazala: „Sve je u tvojoj glavi. Ako imaš želju, dojićeš svoje dete bez obzira na sve okolnosti“.

PROIZVODNJA MLEKA

Hormon odgovoran za proizvodnju mleka je prolaktin. Neposredno pre i nakon porođaja, nivo prolaktina je vrlo visok (10 puta veća nego pre trudnoće). Taj visoki nivo prolaktina odgovoran je za početvno uspostavljanje dojenja. Svaki put kad beba ritmičkim pokretima stimuliše bradavidu dolazi do novog skoka prolaktina, koji direktno stimuliše proizvodnju mleka u dojci. Najviše se luči noću, zato su noćni podoji, naročito u početku, veoma važni. Posle porođaja nivo prolaktina brzo se vraća na normalne vrednosti pre trudnoće, za 2-3 nedelje.

Hormon odgovoran za otpuštanje mleka iz dojke je oksitocin. To je hormon koji učestvuje u porođajnim kontrakcijama, skupljanju  materice nakon porođaja, orgazmu i dojenju. Zovu ga i “hormon ljubavi” jer osim svojih fizioloških utjicaja ima i ulogu u emocionalnom povezivanju.

Sisanje bebe majčinom mozgu šalje signal da povisi nivo oksitocina, tako da nekoliko sekundi do nekoliko minuta nakon početka podoja oksitocin uzrokuje  istiskivanje mleka.

Oksitocin je, za razliku od prolaktina, osjetljiv na raspoloženje majke. To znači da se može smnjiti njegova proizvodnja kad je majka napeta, pod stresom, ali i da majka može izazvati njegovo lučenje kad beba  ne sisa – dovoljno je da čuje bebin plač ili samo razmišlja o tome kako doji.

Ako poznajemo dejstvo ova dva hormona na dojenje, biće nam jasno zašto često stavljanje bebe na dojku i stimulacija bradavice, podstiču  prirodne procese proizvodnje mleka.

Treći značajni činilac je Povratni Inhibitor Laktacije (eng. FIL – Feedback Inhibitor of Lactation). On deluje lokalno u dojci – kad se dojke prepune, njegova visoka koncentracija u mleku u alveolama zaustavlja daljnju proizvodnju. Kad su dojke prazne, njegov izostanak dopušta alveolama da dalje proizvode mleko. To se zove autokrina ili lokalna kontrola proizvodnje mleka, za razliku od hormonalne endokrine kontrole proizvodnje.

U prvim nedeljama proizvodnju mleka podržavaju hormone. Nakon toga, prolaktin I oksitocin prepuštaju mesto sisanju. Dovoljan je samo taj prost mehanički postupak da bi mlečna žlezda proizvela mleko. Redovno pražnjenje grudi zauzvrat podstiče da se one ponovo napune.  Upravo je FIL “krivac” za smanjenje proizvodnje u prepunjenim grudima koje se neredovno ili nepotpuno prazne.

KOLIČINA MLEKA

U prvih 5 dana, većinom dok ste još u bolnici, nakon porođaja vaše grudi luče kolostrum i proizvodite ga tek 50 ml na dan. Prelazno mleko lučite u sledećih 14 dana i količina se postepeno povećava i do 500 ml na dan . Zrelo mleko će doći maksimalno 3 nedelje nakon porođaja, u oličini i do litar dnevno.  Može biti potrebno i 5-6 nedelja da bi se postigla ravnomerna I optimalna proizvodnja mleka. Nakon drugog meseca bebinog života može vam se učiniti da su vam dojke praznije i da mleko ne curi kao pre. Ali, to su samo znaci da se vaše telo naviklo na bebine prohteve za hranom i količinom mleka. Uz to, beba raste i vuče jače, pa je normalno da će izvući i više mleka.

Složeni proces lučenja mleka može se sažeti u vrlo jednostavnu istinu: koliko beba pojede, toliko će se mleka proizvesti. Priroda se davno pobrinula da ovaj mehanizam savršeno funkcioniše. Na vama je da se pobrinete da beba dovoljno često i efikasno sisa, a najbolje je rukovoditi se upravo bebinim zahtevima. Dojite bebu onoliko često koliko traži!

Majke mogu imati vrlo različite kapacitete dojki, ali to ne utiče na ukupnu količinu mleka. Majke sa manjim kapacitetom će jedino morati češće da prazne dojke, da bi ukupna proizvedena količina bila ista.

PRVI I NAJVAŽNIJI KORACI U USPOSTAVLJANJU LAKTACIJE

  1. Kontakt koža-na-kožu odmah po rođenju deteta
  2. Prvi podoj u okviru 1-2 sata od porođaja
  3. Boravak majke i bebe u zajedničkoj sobi i dojenje na zahtev
  4. Nedavanje detetu vode niti mlečnih formula u porodilištu
  5. Pravilno postavljanje bebe na dojku i udoban položaj u toku dojenja
  6. Informisanost majke o dojenju pre porođaja
  7. Informisanost oca i njegova podrška i aktivna uloga

ŠTA JE JOŠ VAŽNO ZA USPEŠNO DOJENJE

  • Priprema organizma

O dojenju treba razmišljati još od momenta  kada počne planiranje trudnoće, ili od samog njenog početka. Trudnoća je period kada treba posebno voditi računa o zdravlju, jer smo odgovorni za život i zdravlje još jednog bića. Nezdrava hrana, aditivi, loše varenje mogu da utiču na tok trudnoće i kasnije proizvodnju mleka.

  • Prestanak pušenja

Ako planirate trudnoću prestanak pušenja se podrazumeva. Majke koje puše imaju veći problem sa uspostavljanjem laktacije i količinom mleka i ranije prestaju da doje.

  • Galaktogogi su namirnice, biljke ili lekovi koji postiču proizvodnju mleka. Sve galaktogoge, pogotovu lekove, treba koristiti sa oprezom I uz konsultaciju lekara.
  • Pivski kvasac 

Pivski kvasac sadrži veliku količinu B vitamina i preporučuje se tokom dojenja, ali ne u obliku piva, koje sadrži alkohol.

  • Dovoljno tečnosti u obliku vode, ceđenih sokova ili nekih čajeva; preporučuje se čaj sa anisom i kimom, kao i čaj od koprive i matičnjaka. Postoje i brojne druge biljke koje podstiču laktaciju i koje se nalaze u industrijski pripremljenim čajevima za dojillje. Četiri dodatne čaše tečnosti dnevno trebalo bi da zadovolje dodatne potrebe.
  • Namirnice koje povećavaju količinu mleka 

Ovas pozitivno utiče na hormone zadužene za proizvodnju mleka. Možete ga jesti kuvanog, kao kašu, keks ili kolače od ovsenih pahuljica . Leblebije se tradicionalno koriste kao odlična hrana za dojilje, u obliku čorbi, variva ili namaza (humus), kao I kuvana pšenica. Semenke, naročito susama I lana.

  • Dovoljno spavanja, odmora i relaksacije. Ideja: predložite svojim drugaricama i porodici da vam, umesto poklona za bebu, poklone sat-dva čuvanja deteta, da odete u šetnju, na kafu ili kod frizera.
  • Odložite mršavljenje. Ako odmah krenete sa mršavljenjem i počnete da izbegavate pojedine namirnice, ili jedete premalo, možete da očekujete da to ima negativan uticaj na laktaciju. Morate da unosite dovoljno kalorija i energije potrebne za brigu o bebi i za proizvodnju mleka.

Unosite dovoljno zdravih masnoća, u ribi, maslinovom ulju i semenkama,koje će pozitivno uticati na razvoj mozga bebe.

NAJČEŠĆE GREŠKE

Greške se dešavaju najčešće u početnom periodu.

Neke majke ne hrane dete dovoljno (u početku to mora biti i 10 do 12 puta u toku 24 časa), izbace prerano noćni podoj, ne posvećuju podoju dovoljno vremena.

Davanje flašica i varalica zbunjuje dete, tako da se ne preporučuje prvih mesec-dva.

Nepotrebno korišćenje veštačkih bradavica i nepravilno dojenje takođe ometa optimalno  uspostavljanje laktacije.

Kod mladih majki se može javiti i nesigurnost, veliki umor, nepravilna ishrana, uznemirenost, …

A onda dolazi iskušenje…Mame koje su nestrpljive I sa nedovoljno samopouzdanja počinju vrlo brzo da hrane bebu mlečnom formulom i na dobrom su putu da se početna želja da doje bebu završi potpunim neuspehom!  Flašica može do te mere da ugrozi proizvodnju mleka da ona potpuno prestane. U tom slučaju više nema povratka na dojenje!

Ne dozvolite nikome da vas ubedi da je mlečna formula podjednako dobra za vašu bebu kao vaše mleko!!!

KRIZA DOJENJA

Kriza dojenja ili kriza laktacije se javlja kod mnogih mama i, na žalost, mnoge zbog toga odustaju od dojenja.

Postoje situacije kad vam se može činiti da vaša beba ima veće potrebe nego što joj možete ponuditi. Posebno se to događa popodne/predveče ili nekoliko dana za vrijeme bebinog tzv. skoka u razvoju, odnosno  faze povećanih potreba za hranjenjem. To su normalne faze kroz koje sve bebe prolaze (neke pre, neke kasnije, različitim intenzitetom), obično u uzrastu 2-3 nedelje, 6 nedelja ili oko 3.meseca. Razdoblja takvih povećanih potreba su naporna za mamu i bebu, ali brzo prođu. Primenite neke od ovih saveta i sačekajte dan-dva. To vam se može učiniti i kao jako dugačko vreme, ali kako su metode utemeljene na iskustvu mnogih drugih majki i najnovijim naučnim saznanjima, nema razloga da ne verujete u vlastiti uspeh. Opustite se, uživajte sa svojom bebom i verujte u sebe.

  • Povećajte učestalost podoja na 8-12, ako treba i više; ne zaboravite noćne podoje
  • Ne određujte razmak i dužinu podoja, prepustite to bebi
  • Proverite da li beba zauzima dobar položaj
  • Nemojte čekati da se dojke “napune” da bi se beba najela. U njima ima uvijek mleka za bebu, čak i kad se čine prazne. Štaviše, ako beba doji češće, ne samo da će se za koji dan povećati količina mleka, nego će i beba više dobijati na težini jer će pojesti više onog zadnjeg, hranjivijeg mleka.
  • Osim što podoji moraju biti češći, moraju biti i efikasniji. Bebu koja nije  živahna i ne doji efikasno, nego spava s bradavicom u ustima, treba podstaći  kontaktom koža-koža, raspovijanjem  bebe (u toploj prostoriji, naravno), ili nošenjem u nosiljci za vreme dojenja.
  • Svako dodavanje čaja ili adaptiranih mleka može poremetiti odnos ponude i potražnje u proizvodnji majčinog mleka.
  • Ispraznite dojku nakon podoja. U nekim podojima beba pojede sve i hoće još, u nekima ne. Ovo se dešava u posebnim slučajevima kad je beba nervozna zbog nečega, kad joj izbijaju zubići, kad majka promeni dezodoran ili slično. Nakon što beba više nikako ne želi da sisa ni nakon podsticaja (kontaktom koža-koža, nošenjem), ispraznite dojku  nakon dojenja,  još 2 minuta nakon što isteče zadnja kap mleka.
  • Pijte dovoljno tečnosti. Ne previše, nego dovoljno: to je otprilike jedna čaša za vrijeme jednog podoja.
  • Odmarajte se.To je pogotovo moguće ako često dojite, na taj način ste prisiljeni da često sedite ili ležite s bebom. Osim dojenja, bilo bi dobro da nađete nešto što vas psihički relaksira, bar nekoliko minuta dnevno.
  • Vjerujte u sebe.
Share.

About Author

Comments are closed.