Ishrana porodilje – Mleko i mlečni proizvodi u ishrani u periodu laktacije i preporučene količine

0

Hormonalne promene koje se dešavaju tokom perioda trudnoće podrazumevaju i sekreciju hormona prolaktina. Ovaj hormon je značajan jer podstiče laktaciju i stvaranje mleka.

Majci u periodu laktacije je potrebna veća količina energije nego u trudnoći ili u perodu pre trudnoće ( u odnosu na svakodnevne potrebe u periodu trudnoće povećava se potreba za unosom energije za 300 calorija, a u periodu laktacije za 500 calorija dnevno) .

Dojenje je svakako, iz mnogobrojnih razloga, najbolji način hranjenja novorođenčrta. To podrazumeva da je kvalitet mleka majke od izuzetnog zanačaja. Kada je u pitanju kvalitet mleka za dojenje potrebno je naglasiti da postoje razlike, kako u količini tako i u nutritivnom sastavu mleka majke u zavisnosti od vremena kada je mleko nastalo.

Prvo mleko je colostrum, zatim prelazno i zrelo mleko.

Količina pojedinih nutrijenata u mleku majke je prilično konstantna, dok prisustvo određenih nutrijenata zavisi, pored vremena koje je prošlo od porođaja, I od fiziološkog stanja majke, ali i doba dana.

Međutim, potrebno je posebno istaći, da sastav, odnosno kvalitet mleka majke u pogledu sadržaja esencijelnih nutrijenata ( energetska vrednost, protein, vitamin i mineralne materije) zavisi od ishrane majke. Uz ostale, dobro balansirane namirnice, u ishrani dojilje preporučuje se svakodnevni unos mleka i mlečnih proizvoda.

Koliko se preporučuje mleka i mlečnih proizvoda ?

Konzumiranjem pet šolja mleka, kiselog mleka ili jogurta svakog dana zadovoljavaju se:

U potpunosti potrebe za kalcijumom, vitaminima B1 i B12, 48% dnevnih potreba za proteinima,19% za vitaminom B1, 40% za vitaminom B3, 24% za vitamonom B6, 78% za fosforom i oko 21% za cinkom.

Konzumiranje 50 g svežeg sira obezbeđuje :

10% dnevnih potreba za proteinima, 9% za vitaminom B2, 24% za vitaminom B12, 8% za kalcijumom i 11% za fosforom.

Preporuke su da, u periodu dojenja, majke svakog dana konzumiraju pet šolja mleka, jogurta ili kiselog mleka, i u okviru jednog obroka, oko 50 g svežeg sira sa smanjenim sadržajem soli.

Share.

About Author

Comments are closed.