Kako da Kroz Igru Stimulišemo Pravilan Razvoj Grafomotorike, Vizuelne Percepcije i Dodjemo do Prvih Crtačkih Poteza Deteta – Deca od 18. Meseci do 6. Godine – Trudnoća i Zdravlje

0

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o stimulaciji razvoja grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza, kroz igru.

Gragomotorika, kao veština držanja olovke, bojice počinje kod mališana u  periodu od godinu i po dana starosti.

,,Linija je na neki način seizmograf duše. U slikanju se može lagati, možete biti obrazovani likovno, izvoditi čuda i praviti konceptualnu umetnost, biti umetnik navodno, ali kada crtate, to je kao linija vašeg dlana, to je linija sreće, tu je linija ljubavi, linija života…“ 

Momo Kapor

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Držanje pastela i crtanje trogodišnje devojčice u Dečijoj radionici JKL

Veština grafomotorike iziskuje određene sposobnosti:

finu motoriku šake, vizuelnu percepciju, koordinaciju oko-ruka, glasovnu analizu i sintezu.

Grafomotorika se razvija, ali se može i uvežbati. Neophodno je detetu omogućiti aktivnosti koje mu u tome pomažu.

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Dečije držanje flomastera i stvaranje linija

Preduslov za uspeh u grafomotoričkim aktivnostima je fina motorika ruke.

Dete oko godinu dana starosti počinje uzimati olovku ili bojicu celom šakom. Tako povlači poteze  po papiru. U tom periodu knjigu ili svesku lista, tako što okreće nekoliko listova odjednom.

List po list počinje da okreće u 2. godini. Olovku drži sa tri prsta: palcem, kažiprstom i srednjim prstom. Najčešće povlači vertikalne i horizontalne poteze i pri tome pomera celu šaku.

Sa tri godine može da nacrta krug, zatim kvadrat, a oko 5. godine trougao i kompleksnije figure.

Pravilno držanje olovke najčešće je oko 4. godine, a najkasnije sa 6 godina.

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

To podrazumeva držanje olovke ili bojice sa vrhovima prstiju i da se prilikom crtanja pomeraju samo prsti. Tako dete stiče maksimalnu fleksibilnost i kontrolu, mogućnost da nacrta prve dijagonalne linije,kvadrat, slova, brojeve…

Oko 5. godine dete počinje da crta trougao, piše  svoje ime i precrtava slova…

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Petogodišnja devojčica pravilno drži četkicu

Poželjnije je da roditelj upozorava dete na ispravno držanje olovke ili bojice na samom početku, nego kasnije da ispravlja usvojene greške.

Pojedina deca vrlo rano počinju šarati, bojiti i kopirati nacrtano, dok druga ne pokazuju interes za aktivnosti olovkom. Nije dobro nasilno sa decom vežbati grafomotoriku, ako ne žele da crtaju i boje.

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Najpre mu treba ponuditi zamenske aktivnosti, kroz igru i zabavu sa Vama, dete sa Vama produbljuje bliskost i uči nove veštine:

  • Nizanje perli na konac;
  • Crtanje kažiprstom po pesku ili brašnu;
  • Presavijanje i lepljenje papira;
  • Oblikovanje i formiranje loptica od papira ili plastelina, gline ;
  • Držanje kašike u ruci;
  • Slaganje puzzli i kockica;
  • Slikanje prstima, kredom, pastelom, temperom;
  • Listanje slikovnice.

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Trogodišnja Karla u Jalovičkoj likovnoj koloniji

Dete treba što ranije podsticati na razvoj vizuelne percepcije, kako bismo ga pripremili za aktivnosti koje ga očekuju s godinama, stimulisali razvoj dečije pažnje i pamćenje.

Vizuelna percepcija služi za razumevanje, analiziranje i interpretaciju okoline. Značajna je za cratanje, a takođe i za pisanje i čitanje.

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Posmatrač izložbe JKL

Vežbe treba prilagoditi dobi deteta. Preporučuje se vežbanje od 3. godine.

Jedan od najboljih zadataka za razvoj vizuelne precepcije je uočavanje sličnog, istog i različitog, tj. uočavanje razlika na slikama.

Primeri vežbi ( igrajte se sa detetom):

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza. Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Uočiti i docrtati razlike                                  Pronaći isti oblik

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Uočiti i zaokružiti oblik koji se ne podudara u redu

Takođe precrtavanje različitih skica pomaže razvoju pažnje i vizuelne percepcije.

Korišćenje kompjutera i različitih aplikacija je danas neizbežno i korisno, ali poseduje i negativne strane. Preterano korišćenje kompjutera usporava razvoj punog potencijala ruke i šake kod mališana, jer dete sve manje crta i piše rukom.

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Važno za rad sa decom:

  • Pokažite entuzijazam i pažnju;
  • Dajte podršku i ohrabrenje;
  • Stvorite zanimljivo i pozitivno okruženje za učenje kroz igru;
  • Koristite vizuelne demonstracije;
  • Pružite deci jednostavne i razumljive savete;
  • Nikada ne pokazujte nestrpljenje i frustracije tokom vežbanja;
  • Pomažite detetu u određenoj meri, ali nemojte dovršavati zadatke i radove umesto njega.

Neka Vaše dete postane kreativno i maštovito u čarolijama linije i poteza kroz zabavu, relaksaciju i vežbanje !

Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza. Akademski slikar, Prof. likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o razvoju grafomotorike, vizuelne percepcije i prvih crtačkih poteza.

Kada umetnost zanese u Dečijoj likovnoj radionici JKL

Share.

About Author

Comments are closed.