Kako Postati Optimista u Novoj Godini?

0

Da li je zaista bolje biti optimista? Kako se optimiste nose sa razočaranjima ako na njih nisu spremni? Pesimisti kažu da su oni na dobitku u odnosu na optimiste jer su spremni na loše ishode, a prijatno su iznenađeni ako se sve dobro završi.

Najlepše kod ljudi koji su optimisti je upravo njihova sposobnost da se preorijentišu kada se nepoželjan događaj, za koji su bili sigurni da se neće dogoditi, ipak dogodi. Istinski optimisti tada ne osećaju razočaranje, niti im se svet sruši. Oni u toj nepoželjnoj situaciji ponovo primene svoj pozitivan pogled na svet i vide njenu dobru stranu. Razmisle – šta je ipak dobro u celoj ovoj zbrci? Šta mogu da naučim? Kako sam mogao lošije proći, a nisam? Kako ovu situaciju da iskoristim da od ovog minusa napravim jedan veliki plus u svom životu? Kako bi _____ (pa pomisle na nekoga ko im je uzor) razmišljala da joj se ovako nešto dogodilo? Ili primene neku drugu svoju strategiju samoohrabrivanja. Predivno je gledati optimiste kako plove kroz svoj život. Oni uživaju u svakom svom danu mnogo više. Veruju da će im se lepe stvari dogoditi, recimo da će naći pravu ljubav ili da će živeti više od osamdeset godina, i u druge pozitivne ishode u životu, i rade sve ono što je neophodno da se to i ostvari. Kada pronađu svoju ljubav, oni ne sumnjaju da li su je vredni. Hrane se zdravo i prave lepe planove za svoju budućnost.

Nema ničeg naivnog kod ljudi koji su optimisti, njihova vera se ne sastoji od držanja figa i besmislenog, mehaničkog ponavljanja kako će sve da bude dobro na kraju. Optimizam znači da smo uvek sposobni i voljni da gledamo pozitivnu stranu ma šta da nam se dogodi.  

kako postati optimista u novoj godini

Kako izgraditi kod sebe optimizam? Može li to biti jedna naša novogodišnja odluka – da u novoj godini postanemo optimistični?

Prvo, sama činjenica da neko razmišlja da postane optimist  izdvaja ga od većine ostalih ljudi. Većina ljudi veruje da njihovo zadovoljstvo životom kroje okolnosti u kojima se nalaze i srećni ili nesrećni događaji koji su im se u životu dogodili. Međutim, istraživanja su pokazala da svaki čovek ima određeni „nivo“ sreće i zadovoljstva sopstvenim životom, koji se ne menja tako lako. Slikovito rečeno, imamo određenu brojku na skali od 1 do 10 koju zaokružujemo tokom čitavog života, bez obzira na okolnosti. Ako je njegova brojka 9, on će, kada mu se dogode neke ružne stvari, biti tužan, kad je situacija neizvesna biće uplašen, ali će uskoro opet biti na tom broju i uopšteno svoj život će i tada ceniti ocenom negde oko 9. Ako je njegova brojka 2, taj čovek će uspeti da sve srećne okolnosti koje mu se dogode nekako protumači tako da i dalje održava nisko zadovoljstvo životom i ostane na brojci 2.

Neki naučnici tvrde da se slično događa i sa našom telesnom težinom. Naime, da postoji određen broj kilograma ka kojem naše telo teži i uvek mu se vraća. Za neke je to manji broj kilograma, bliže vitkoj figuri, a za neke je veći, bliže gojaznosti. Šta god da radimo, kaže ta teorija, naše telo teži da se približi tom unapred zacrtanom broju. Zbog toga je nekim ljudima veoma teško da se ugoje, a nekima da smršaju. Taj „zacrtani“ broj se menja samo ako se dogode neke velike promene kao što su trudnoća ili menopauza ili dugogodišnja zloupotreba hrane. Međutim, ti isti naučnici su ustanovili da, iako dijete nisu efikasne kao dugotrajno rešenje, istrajnom promenom načina ishrane, promenom stila života i promenom načina razmišljanja o zdravlju i sopstvenom telu, mi možemo svoj „zacrtani“ broj kilograma promeniti. Ključna reč je istrajnost i upornost.

Isto pravilo se slobodno može primeniti i na naš pogled na život. Nakon nekog motivacionog predavanja, dobre knjige ili podsticajnog razgovora sa prijateljem, isto kao i nakon uspešno održane dijete, mi ćemo nakratko promeniti svoj pogled na život. Ali to će biti nakratko. Uskoro, čim se okolnosti promene i dođe prva naredna neprijatnost u životu, mi ćemo se vratiti starom načinu razmišljanja.

Kad već pričamo na tu temu, ovo čitavo prethodno izlaganje o „zacrtanom“ broju kilograma i nivou sreće u životu verovatno zvuči pesimistično, ali to je zbog toga što zaista ne postoji brzo rešenje kada je izgradnja optimizma u pitanju. To je veoma važno razumeti kako bismo kod sebe počeli izgrađivati hrabriji i bezbrižniji pogled na život.

kako postati optimista u novoj godini (1)

Optimizam se itekako može izgraditi, ali zahteva rad na sebi, i to ozbiljan rad.

Jedan zadatak koji dajem klijentima na terapiji je da zamišljaju sopstvenu budućnost onako kako je žele. Naime, mnogi ljudi ne dozvoljavaju sebi da zamišljaju lepe događaje u budućnosti, uspehe na poslu ili u privatnom životu, iznenadne radosne događaje itd jer se plaše razočaranja. Veruju da se sprečavanjem sebe da zamišljaju lepu budućnost i razmišljanjem o mogućim negativnim budućim događajima na neki način kvalitetno pripremaju za slučaj da se tako nešto zaista dogodi. Ovo je veoma štetna zabluda jer ne samo da se ne možemo pripremiti na svaku moguću nevolju koja nam se može dogoditi, nego zaista nema ni potrebe da se pripremamo. Ukoliko se (a sva je prilika da nikad neće) nešto veoma negativno čega se pribojavamo ipak dogodi, treba da shvatimo da sve što nam je potrebno imamo sa sobom. Ne treba nam priprema. Snaći ćemo se odlično kada do toga dođe. Pripremanjem unapred samo kvarimo sebi lepe sadašnje trenutke. Da ne govorimo o tome koliko je to beskorisno kada uzmemo u obzir činjenicu da se ogromna većina stvari koje se plašimo nikada ne obistini.

Drugi zadatak je da nauče da kontrolišu i sprečavaju svoje brinjenje. Naš um nema sopstvenu volju i postoje tehnike kako da izlečimo naviku da brinemo. Jedna takva tehnika je oročeno brinjenje. Dogovorimo se sami sa sobom koliko ćemo minuta tokom dana brinuti. Recimo, u devet ujutru i u sedam uveče (ili kada nam dnevni raspored dozvoljava) brinućemo po dvadeset minuta. Ako dogovor zaista ispoštujemo i intenzivno brinemo svih dvadeset minuta (što nimalo nije lako) i sprečavamo se da brinemo ostatak vremena, naš um će vremenom naučiti da postoji vreme za brinjenje, imaće poverenja u nas da ćemo tada zaista brinuti i zbog toga će nas ostaviti na miru ostatak dana. Vremenom ćemo smanjivati dužinu vremena za brinjenje, da bismo na kraju sasvim prestali sa tom lošom navikom.

Postoji još mnogo tehnika kojima se učimo da živimo lepše sa sopstvenim mislima, kao što je stvaranje unutrašnje mentorke (ili mentora) i druge tehnike vizualizacije, tehnike vođenih fantazija, tehnike „uzemljenja“ itd.

kako postati optimista u novoj godini (2)

Optimizam nije svakome blagotvoran i nije za svakoga. Nekim ljudima je mnogo bolje sa njihovim, drugačijim načinima razmišljanja. Svaki čovek ima svoje jake strane, a optimizam je samo jedna od mogućih. Oni kojima je optimizam jaka strana imaju brojne benefite od njega, kao što je duži životni vek i bolje zdravlje, čvršći međuljudski odnosi, bolje socijalne mreže i jača podrška koju dobijaju. Možda je ključ u njihovom radosnom načinu na koji pristupaju ljudima i životu, pa ljudi gravitiraju ka njima kao pčele privučene medom. A možda je objašnjenje i u tome da oni više veruju i prepoznaju kada su voljeni i prihvaćeni, pa se u skladu sa time i ponašaju.

Share.

About Author

Comments are closed.