Kako Sprečiti Anemiju kod Male Dece – Mere Prevencije Deficita Gvoždja kod Male Dece

0

Na koji način se može prevenirati deficit gvožđa kod male dece?

Kako se rutinska suplementacija gvožđem kod male dece ne preporučuje, najbolje je deficit gvožđa prevenirati adekvatnom ishranom.

Naime, prateći preporuke pedijatara o načinu i vremenu uvođenja pojedinih namirnica u ishranu odojčadi i male dece, potrebno je obratiti pažnju i na kombinovanje pojedinih namirnica, naročito namirnica koje su dobar izvor gvožđa zbog velikog broja komponenti hrane koja mogu ometati i onemogućiti iskoristljivost gvožđa iz hrane.

kako-spreciti-anemiju-kod-male-dece-prevencije-deficita-gvozdja-kod-male-dece-clanak-1

Preporuke u cilju prevencije deficita gvožđa kod male dece:

  1. U svakodnevnu ishranu dece uvrstiti meso i ribu čime će se povećati unos gvožđa, pre svega hem gvožđa koji je predominantan izvor lako iskoristljivog gvožđa Fe.
  2. Uvrstiti u svakodnevnu ishranu dece i druge dobre dijetarne izvore gvožđa kao što su leguminoze, zeleno lisnato povrće, jezgrasto voće, pastu od susama (tahini), suvo grožđe, suve šljive…
  3. Izbegavati davati deci čajeve, mleko i mlečne proizvode uz obroke koje sadrže namirnice bogate gvožđem.
  4. U cilju boljeg iskorišćenja gvožđa iz namirnica koje ih sadrže, najbolje ih je kombinovati sa namirnice koje su dobar izvor vitamina C kao što salate od svežeg povrća, sokovi od ceđenog voća.

kako-spreciti-anemiju-kod-male-dece-prevencije-deficita-gvozdja-kod-male-dece-clanak-2

Sadržaj gvožđa u namirnicama (mg/100g)
Hrana Sadržaj Fe
Džigerica kuvana svinjska 7.8 – 17*
Govedina grilovana 3.5*
Jagnjetina pečena 2.7*
Zeleno lisnato povrće 0.7 – 2.2
Riba 0.4 – 4.1*
Piletina pečena 0.8*
Orasi/lešnici 0.9 – 6.2
Čokolada crna 2.4
Jabuka sveža 0.1 – 1.3

*hem-gvožđe

kako-spreciti-anemiju-kod-male-dece-prevencije-deficita-gvozdja-kod-male-dece-clanak-3

Da se podsetimo – pri kombinovanju namirnica:

Problem resorpcije gvožđe je i veliki broj komponenata iz hrane koji otežavaju resopciju gvoždja kao što su: fitinska kiselina prisutna u celom zrnu žitarica (proizvodi od integralnog brašna), leguminozama, jezgrastom voću i semenkama; oksalna kiselina prisutna u zelenom lisnatom povrću (spanać, cvekla); dijetna vlakna iz žitarica od punog zrna; tanini iz kafe i čaja, kao i proteini mleka. Sva ova jedinjenja stvaraju sa gvožđem nerastvorna jedinjenja koja onemogućavaju resopciju gvožđa. Potvrđeno je da drugi minerali, poput cinka i kalcijuma mogu da se „takmiče“ za apsorpciju na nivou tankog creva.

Najbitniji faktor iz hrane koji povećava apsorpciju gvožđa je L-askorbinska kiselina, odnosno vitamin C. Smatra se da kompleksira neorgansko gvožđe i održava ga u rastvoru, a sličan efekat imaju i limunska i mlečna kiselina, kao i aminokiseline sa sumporom. Vitamin C  još i redukuje feri (Fe3+) u fero (Fe2+) oblik koji je jedini oblik gvožđa koji se može resorbovati.

Share.

About Author

Comments are closed.