Knjige i Lutke do 3. Godine – Kako u Igri Dete Razvija Kognitivne, Emotivne, Motoričke, Socijalne i Komunikacijske Veštine – Trudnoća i Zdravlje

0

Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija svoje kognitivne, emotivne, motoričke, socijalne i komunikacijske veštine, predočava defektolog logoped.

Sva sredstva kojima se dete služi u igri počev od: vode, vazduha, zemlje, kamenja,peska, svetlosti, raznih biljnih i zivotinjskih materijala, tekstil, konci, karton, daščice, ambalaže, knjige i sve ostalo čime dete razvija svoje potencijale i istažuje prostor u kome se zateklo su igračke.

knjige-i-lutke-do-3-godine-kognitivne-emotivne-motoricke-socijalne-komunikacijske-vestine-clanak-1

Jedna izreka glasi: „Kaži mi čime se igraš i reći ću ti kako  živiš“.

Igra razvija zainteresovanost za svet koji nas okružuje i pokreće maštu koja stvara realnost. Svet izgleda ovako upravo zbog ljudi koji su pomerali granice svoje mašte, nisu se ograničavali na ono što vide i čuju, zbog toga je igra jako važna, daje nam neprocenjivo iskustvo i ugrađuje se u naš karakter koji utiče na izbor i kvalitet života.

U najranijem detinjstvu, do godinu dana – igra sa roditeljima najviše podstiče razvoj.

Tada je najvažniji segment igre istraživačko ponašanje koje se manifestuje: manipulacijom predmeta, ispitivanjem, lupkanjem, stavljanjem predmeta u usta, bacanjem….u ovaj deo manipulacije i istaživanja spada i vokalna igra kada dete ispitujući svoje govorne ograne dolazi do otikrića glasa, sloga a zatim i reči koja mu kasnije otkriva magijsku ulogu govora.

Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija kognitivne, motoričke, socijalne idruge veštine, defektolog logoped stručnjak portala Trudnoća i zdravlje.

Dete uči samo kada je srećno i opušteno a u igri je zaista tako, tada najviše upija i menja postojeće strukture novim iskustvima. Znanje koje je stečeno kroz igru je trajnije od znanja stečenog na drugi način.

U toku prve godine kako bi dete podstakli na radoznalost  i razvili ljubav prema knjigama pomoći će Vam literatura za decu ovog uzrasta . U bogatom izboru  knjiga za ovaj uzrast,  možete naći aktivnosti koje će Vam dati ideje za igru sa vašim detetom. Jednostavne rime podstiču razvoj govora a kao što znamo odavno je dokazano da pesmice i muzika najviše podstiču razvoj u ranom uzrastu.  Knjige će vam pomoći da podstaknete razvoj govora, maštu i ljubav prema knjigama kod Vašeg deteta.

Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija kognitivne, motoričke, socijalne idruge veštine, defektolog logoped stručnjak portala Trudnoća i zdravlje.

Kako u ovom uzrastu podstiče razvoj lutka?

Lutka je nezamenljiva radost svih devojčica, sastavni deo odrastanja, najbolja prijateljica. I dečaci rado imaju lutku dečaka u ovom ranom uzrastu.

Prve lutke su nastale još u zajednicama proistorijskih ljudi. Najstarije igračke koje su pronadjene u Egiptu su lutke, one su bile od drveta. Nemačka je vodeća zemlja u proizvodnju lutaka na svetu. U današnjoj realnosti postoji veliki broj lutki od različitih materijala, različite veličine, lutke koje prate trendove, krpene lutke koje nam šiju bake i mame na veliku radost naših devojčica.

Nekada su lutke ličile na devojčice, dok današnje lutke podsećaju na savremenu ženu, manekenku, tetovirane sa mnoštvom umetaka za kosu i visokim potpeticama. One kao takve stvaraju sliku devojčicama kako treba da izgledaju kada porastu. Uglavnom su realno predstavljene čime dete gubi potrebu da zamišlja i razvija svoju kreativnost. Mi Vam nećemo preporučiti da izaberete takvu lutku, bar ne kao jednu od prvih lutki za svoje dete…

U ranom uzrastu, u toku prve godine lutke mogu pomoći da dete ispituje svoje delove tela, dok mama imenuje i upoređuje ih na lutki. U ovom uzrastu dominantna je funkcionalna igra. Neophodno je stalno ponavljati detetu kako bi se određeno  ponašanje razvijalo i kako bi dete učilo. Odrasli u situaciji kada dete pogleda u lutku može usmeriti pogled u pravcu gledanja deteta, nasmejati se i imenovati.

Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija kognitivne, motoričke, socijalne idruge veštine, defektolog logoped stručnjak portala Trudnoća i zdravlje.

Ukoliko gleda u oko odrasli imenuje sa „oko“, „gledaš u oko“ , „daaa, lutka ima oko“, „i ti imaš oko, mama ima oko“ na taj način dete usvaja delove tela na sebi, upoređuje ih sa drugima i polako se javlja pojam da je nešto isto ili nije isto.

Lutka može poslužiti za učenje veština i fazičnost aktivnosti koje nisu uvek ugodne: kupanje, hranjenje, spavanje, presvlačenje.  Roditelji na ovaj način pomažu deci da održe usmerenost u aktivnosti i kad treba izdržati nešto što možda nije uvek ugodno.

Deca se moraju naviknuti da se do kraja sprovede ono što se mora učiniti. Kupanje, oblačenje, hranjenje odvijaju se u određenom sledu. Roditelji najavljuju deci što će se dogoditi, čekaju da deca pokažu da su spremna za sledeći korak uz lutku kao prelazni objekat.

Obraćaju se lutki: (”Sad ću te obrisati!”). Pitaju lutku za dozvolu(”Sada ću ti navući čarapicu, može?“) odnosno govorom pokazuje da dete uzimaju za ravnopravnog partnera dok ga vode. Nakon toga sve to ponove kada uključuju dete u aktivnost koje za to vreme posmatra i upoznaje se sa aktivnostima koje mu možda neće biti ugodne na zanimljiv način.

Zašto je važno šiti, kreirati lutku za dete

Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija kognitivne, motoričke, socijalne idruge veštine, defektolog logoped stručnjak portala Trudnoća i zdravlje. Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija kognitivne, motoričke, socijalne idruge veštine, defektolog logoped stručnjak portala Trudnoća i zdravlje.

Nekada su majke šile lutke svojoj deci, danas je to veoma retko,  a to je neprocenjivo jer je dete učestvovalo u samom procesu stvaranja.

Osećaj stvaranja i prisutnost pri izradi daje znanje kako nastaju stvari, dete dobija samopouzdanje jer dobija priliku da učestvuje u izradi nečega tako veličanstvenog, nekog ko ce postati sastavni deo njegove svakodnevnice, neko kome ce pričati, poveravati se, neko koga ce oživeti svojom maštom kao Đepeto Pinokija.

Ovakva lutka postaje ličnost svog malog vlasnika, unikatna i jedninstvena, neponovlja realnost koja će dete podučavati i razvijati mu maštu.

Kade dete razgovara sa lutkom to je vrlo ozbiljan dijalog, ne treba ga olako shvatiti. Dete lutki daje ime, otkriva svoje  strahove, lutka mu pomaže da umire svoje emocije i da se oseti sigurnijim.

Nakon druge godine takav odnos može imati simboličko značenje koje treba poštovati jer ih polako odvaja od majke i čini sigurnijim kada majka nije prisutna.

Na ovaj način lutka postepeno priprema dete za socijalizaciju, razvija društvenost i buduće odnose sa drugaricama. Dete pokušava na dubljoj dimenziji da doživi sebe u okruženju, da ispolji empatiju i razume druge menjajući uloge. Na ovaj način dete razvija komunikaciju i stvaralaštvo unoseći u igru fantaziju i imaginaciju.

Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija kognitivne, motoričke, socijalne idruge veštine, defektolog logoped stručnjak portala Trudnoća i zdravlje.

Tokom druge godine sazrevanjem novih motoričkih funkcija razvija se manipulativna igra predmetima a istovremeno i razne socijalne igre: skrivanje i otkrivanje lica, pronalaženje skrivenog predmeta, oponašanje odraslog tačnije imitacija.

Igre skrivanja su važne za razvoj u toku druge godine a pažljivo kreirane knjige od čvrstog kartona sa prozorčićima svakako predstavljaju izazov za Vaše dete koje na ovaj način uči boje, oblike, nove pojmove i saznaje na zanimljiv način o svetu koji ga okružuje

Mogu Vam pomoći knjige koje na zanimljiv način ilustruju dnevne aktivnosti uz vešto kreiran prostor sa prozoričićima koji će staviti akcenat na usvajanje novih pojmova putem ključnog segmenta razvoja za ovaj uzrst a to je skrivanje.

Zanimljive knjigice za ovaj uzrast su: Knjige o brojevima, životinjama, svetu oko nas… one će podstći znatiželju i učiti dete novim pojmovima, širiti rečnik tj. podstaći razumevanje i postepeno pripremati dete za prve rečenice.

U ovom uzrastu se polako razvija hvatanje vrhovima pristuju uz opoziciju palca, uspravljanje, hodanje javlja se simbolička igra (igra predstavljanja). Deca se tada igraju igre: hranjenja, spremanja jela i druge socijalne veštine se mogu učiti uz upotebu lutke kao prelaznog objekta koji pomaže da se lakše prihvate aktivnosti koje dete baš i ne voli.

Kod uzrasta od 18.meseci se mogu uključiti i složenije igre koje zahtevaju razvrstavanje predmeta po nekim obeležjima, umetanje predmeta u odgovarajući otvor, ponavljanje zvukova. Ove igre su početak igre preko koje dete stiče određena znanja takozvane didaktičke igre. U ovom uzrastu se javljaju i funkcionalne govorne igre gde dete ispituje mogućnosti spajanja slogova u određenu reč i kreira prve kraće rečenice.

Od druge godine igre predstavljanja postaju sve složenije i polako se nekoliko radnji povezuje u uzročno-posledičan odnos i kreira priča gde lutka postepeno dobija ulogu „prijatelja“.

Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija kognitivne, motoričke, socijalne idruge veštine, defektolog logoped stručnjak portala Trudnoća i zdravlje.

Tada se mogu uljučiti knjigice koje imaju više radnji i aktera, složenije aktivnosti predstaljene na vizuelnom materijalu.

Proces učenja, dijalog uz žive boje, aktivnosti, zvukove, podstiču razvoj u ranom uzrastu i na nama je da uz dobro lice, osmeh i veseo glas pratimo detetovo interesovanje i pretvaramo život u igru a igru u rad.

Dete u igri sa lutkama i knjigama razvija kognitivne, motoričke, socijalne idruge veštine, defektolog logoped stručnjak portala Trudnoća i zdravlje.

Kao što je rekla Marija Montesori „Igra je detetov rad“.

Share.

About Author

Comments are closed.