Koji su najčešći uzroci stresa u trudnoći?

0

Trudnoća se odavno u narodu naziva “drugo stanje”. U telu žene dolazi do niza promena: raste trbuh, telesna masa, menja se hormonski status koji dovodi do fizioloških i psiholoških promena. Pri tome je veliko uzbuđenje oko prinove koja potpuno i zauvek menja lični život. Zbog toga nije čudno što su osećanja žene pomešana i promenljiva – od velike radosti koju pruža privilegija da se na svet donese novi život, do brige i strepnje kako će sa svim izazovima izaći na kraj. Može se, dakle,  reći da je izvesno stanje stresa u trudnoći neizbežno i potpuno normalno.

Koji su najčešći uzoci stresa u trudnoći?

– Osećaj nelagodnosti i težine u trbuhu ili karlici, mučnina, zatvor, umor, bolovi u leđima, promene raspoloženja, strah od porođaja i dr.

Koji su simptomi stresa u trudnoći?

– Umor, problemi sa spavanjem, glavobolja, a kod dugotrajnog i/ili jakog stresa viši krvni pritisak, slabljenje imuniteta, anksioznost i depresija.

Kako se stres odražava na bebu?

– Sva istraživanja govore da je vrlo važno da majka svoje čedo nosi u što većem miru. Beba može da čuje majku već od 27. nedelje. Pošto funkcionišu kao jedan organizam, svi hormoni sreće i hormoni stresa utiču i na malo biće koje se tek razvija. Ozbiljan dugotrajan stres može dovesti do prevremenog porođaja i do rađanja beba s nižom telesnom masom.

Kako kontrolisati stres u trudnoći?

-Čak i u najopterećenijem danu, trudnica mora imati vremena za odmor.

– Spavajte dovoljno. San je nezamenljiv način odmora i relaksacije. Zadremajte i u toku dana kada vam organizam pošalje signal da je to neophodno. Trudnoća je vreme kada je veoma važno naučiti kako se gradi veza između uma i sopstvenog tela.

– Pružite negu svom telu. Napravite kupku sa lavandinim ili drugim eteričnim uljem i opustite se u toploj kadi. Ovo će olakšati bolove u zglobovima i mišićima, naročito krsta. Idite na lagane masaže kod fizioterapeuta ili refleksologa koji su obučeni za rad sa trudnicama. Imajte na umu da neobučeni maseri mogu izazvati prevremeni porođaj, pa ako u blizini nema kvalifikovanih stručnjaka uradite samomasažu mišića koji su zgrčeni ili utrnuli. Najvažnije je obratiti pažnju na ramena, leđa i noge.

– Lagane fizičke vežbe, šetnja i plivanje (uz dozvolu lekara) mogu  značajno smanjiti stres, kao i boravak u prirodi.

– Jedite zdravo. Od načina ishrane zavisi zdravlje i snaga, a samim tim i sposobnost da se nosite sa stresom. Dovođenje tela, uma i duha u ravnotežu najviše povećava otpornost prema stresu.

– Naučite da angažujete druge članove porodice za pomoć. Kasnije će ova navika biti više nego potrebna kada budete mnogo vremena i snage posvećivali svom detetu.

– Naučite da se suprotstavite svima koji od vas zahtevaju previše, bez obzira da li se radi o radnom mestu ili o porodici. Naročito izbegavajte zadatke sa kratkim rokovima, jer je to veoma čest uzrok stresa.

– Izbegavajte neprijatne osobe i situacije. Negativne emocije drugih utiču na vas i kada su neizgovorene.

– Naučite da odvajate bitno od nebitnog i ne budite perfekcionista. Roditeljstvo zahteva uvid u širu sliku i odricanje od beznačajnih sitnica. Kada se rodi beba, potrebno je svoju energiju usmeriti na najvažnije stvari.

–  Razgovarajte s bliskim prijateljima ili stručnjacima o svemu što vas muči. Sama priča o problemu donosi olakšanje, a sigurno ćete čuti i mnogo korisnih saveta.

– Pripremite se za porođaj, dojenje i prve mesece kada dođe beba. Dobar trening uvek pomaže da što efikasnije odgovorimo svakom životnom izazovu.

Share.

About Author

Comments are closed.