Potrebe za vitaminom A i D su povećane u trudnoći. Koje količine treba suplementirati i u kojem obliku i gde se nalaze u hrani?

0

Potrebe za vitaminom A rastu u trudnoći za 10 odsto kao odgovor na rast fetusa i rast tkiva majke. Potrebe su najveće u trećem trimestru, kada je i najbrži razvoj fetusa.

Opasnost koju nosi unos vitamina A u trudnoći je da visoke količine vitamina mogu biti teratogene, a naročito su u opasnosti žene koje koriste preparate za akne na bazi retinolne kiseline. Istovremeno se ženama savetuje da izbegavaju namirnice koje sadrže vitamin A u većoj količini, kao što je jetra i proizvodi od jetre. Ostali dijetarni izvori vitamina A, kao i karoteni, mogu biti uključeni kao deo dobre uravnotežene ishrane.

Potrebe za vitaminom D nisu povećane u trudnoći, međutim u trudnoći su potrebne dodatne količine kalcijuma čija je koncentracija, kao i metabolizam kostiju, regulisana vitaminom D, zbog čega i status vitamina D u trudnoći može biti ugrožen. Ne postoji opšta preporuke za suplementaciju vitaminom D, izuzev u Velikoj Britaniji, gde se preporučuje dnevna suplementacija od 10 µg vitamina D. Američki Institut za Medicinu u SAD preporučuje istu količinu vitamina D samo kod žena vegeterijanaca i 5 µg vitamina D kod žena koje ne unose dovoljne količine fortifikovanog mleka.

 Vitamin A se nalazi u džigerici (svinjska, pileća, goveđa), punomasnom mleku i puteru, dok se karotenoidi, provitamini vitamina A, nalaze se u tamno zelenom i obojenom voću i povrću (šargarepa, kajsija, breskva, dinja, kelj, spanać…). Za vitamin D najbolji izvor su: ulje jetre riba, punomasni mlečni proizvodi, masne ribe (losos, tuna, sardina), kao i proizvodi obogaćeni vitaminom D (mleko, margarin).

Share.

About Author

Comments are closed.