Pravilno i Nepravilno Držanje Tela u Trudnoći – Preporuke pri Stajanju, Sedenju, Ulasku i Izlasku iz Kreveta, Automobila …. – Trudnoća i Zdravlje

0

Trudnoća se sa pravom zove drugo stanje. Različite su promene koje se dešavaju u telu, povećanjem telesne težine, rastom materice i deteta menja se način držanja tela, njegova postura, a takođe se menja i način na koji izvodimo svakodnevne pokrete i radnje, a sve to može dovoditi do različitih tegobe,  kao što su bol u donjem delu leđa, trnjenje ruku, glavobolja zbog položaja glave, oticanja stopala.

Često ne obraćamo pažnju na držanje tela, a njegovo pravilno držanje utiče ne samo na dobru funkciju mišića i zglobova već i na rad unutrašnjih organa, pa tako i na organizam u celini. Preporučuje se provera u ogledalu, u stojećem položaju.

Telo u celini: ravnomerno opterećenje stopala, kolena i kukova, uspravan vrat i telo sa opuštenim leđima obezbeđuje pravilan položaj kičmenog stuba bez naglašavanja fizioloških krivina. Obavezno proveriti nagib karlice, donji deo treba lagano pomeriti put napred, da se lagano izravna krivina u donjem delu leđa.

Centar gravitacije se pomera ka napred kako vam odmiče trudnoća, što  može uzrokovati luk u vašem donjem delu leđa. Ovo uzrokuje pad ramena za napred što je  loše držanje i razlog bolova i nelagodnosti u leđima, kukovima i ramenima.

Stopala nose čitavu težinu tela. Stopala u trudnoći postaju znatno osetljivija, a njihovo oticanje dodatno otežava trudničku svakodnevnicu. Povećanjem telesne težine i pomeranjem težišne linije, ali i pod dejstvom hormona, svodovi stopala se spuštaju, pa se javlja bol u stopalima.  Nepravilan položaj stopala  odražava se kako na stopala tako i na sve zglobove iznad, kolena, kukove i kičmu.

Glava treba da je u središnjoj liniji u produžetku kičmenog stuba. Vrat treba da bude uspravan sa blagom fiziološkom krivinom.  Telo-trup, treba držati  uspravno, ramena su opuštena i  u istoj visini.

pravilno-i-nepravilno-drzanje-tela-u-trudnoci-clanak-1

Nepravilno stajanje može dovesti  do asimetričnog položaja ramena tako da je jedna strana tela više opterećena od druge. Kod nepravilnog držanja tela, naročito ako se dugo stoji (na primer, radite stojeći svoj posao) vremenom se javljaju bolovi, ukočenost čak i uklještenje diskusa.

Zbog toga je važno naučiti kako da zauzmete zaštitne položaje pri izvođenju različitih radnji. Takođe, pravilno i dozirano vežbanje, ukoliko to zdravstveno stanje dozvoljava, treba da postanu  sastavni deo svakodnevnih aktivnosti trudnice.

  • Proveravajte svoje pravilno držanje tela u toku dana!
  • Nemojte dizati teške stvari!
  • Prilikom dizanja predmeta čučnite i držite predmet blizu vašeg tela. Ustanite snagom vaših nogu, nemojte se nagnuti sa ispravljenim nogama, da ne bi stradala vaša leđa.
  • Prilikom ustajanja iz ležećeg položaja (bočnog, koje je trudnicama preporučeno),  prvo spustite  obe noge preko ivice kreveta  i laktom i šakom druge ruke treba da se odgurnete od kreveta (desni bok – desni lakat, odnosno levi bok – levi lakat), u sedeći položaj, pa tek onda ustanite.
  • Kada sedite na stolici ili u fotelji, sedite uspravnih leđa, pravilno, opuštenih ramena (podmetnite jastuče ako je potrebno), oba stopala treba da vam budu na podu. Birajate stolice i fotelje sa naslonom.
  • Pri ustajanju sa stolice, uhvatite jednom rukom ili sa obe ruke rukohvat stolice ili fotelje i oduprite se (pomognite se tim položajem pri ustajanju, nemojte se podizati naprežući isključivo stomačne mišiće). Birajte slotolice koje imaju rukohvate!
  • Izbegavajte da sedite prekrštenih nogu, jer to – osim što usporava cirkulaciju, pomera karlicu prema napred i pojačava bolove u leđima.
  • Sedenje na poslu prilagodite svojim novim potrebama, ubacite jastučić koji će rasteretiti opterećenje lumbalnog dela kičme i karlice, podršku stomaku može pružiti nošenje trudničkog pojasa ili lepljenje traka, tastatura treba da bude u visini laktova , a laktovi bi trebali imati oslonac na stolici, kao i podlaktice ili deo podlaktica na stolu, a laktovi na stolici-da ne bi mišići vrata i ramenog pojasa trpili držanje težine cele ruke u trajanju od više sati, što bi povećalo bol u vratnom delu kičme i ramenom pojasu. Ekran kompjutera bi trebalo podignuti u visini očiju, tačno ispred trudnice da ne bi prinudno gledanje stalno u jednu stranu dovelo do bola i zauzimanja nepravilnog položaja.

pravilno-i-nepravilno-drzanje-tela-u-trudnoci-clanak-2

  • Kada ulazite u automobil, prvo treba da sednete bočno pa tek onda da okrećete telo i podižete – uvučete  noge, jednu pa drugu,  u vozilo kako bi ih stavili u pravilan položaj.
  • Pažljivo se penjite uz ili silazite niz stepenice, držeći se za rukohvat.
  • Položaj stomaka i njegova veličina u poodmakloj trudnoći dovode do pomeranja težišta tela, pri čemu kičmeni stub trpi veliko opterećenje što može da bude praćeno pojavom bolova u krsnom delu kičme. Kada uvećana materica u trećem trimestru pritiska išijalgični nerv, koji izlazi iz kičme i prolazi kroz malu karlicu – javlja se bol u krstima, a duž noge može da se oseća utrnulost. Može da dođe do trenutnog gubitka kontrole nad mišićima jedne noge tokom hoda (išijas je najčešće jednostran). Povedite računa, naročito pri silasku niz stepenice, da ne izgubite ravnotežu i dovedete sebe i bebu u opasnu situaciju.

pravilno-i-nepravilno-drzanje-tela-u-trudnoci-clanak-3

  • Nosite udobnu obuću, stabilnu, od prirodnih materijala, sa potpeticom od 3-5 cm, dovoljno prostranu (oko 1cm od prsta do ruba obuće) pogotovu u zadnja tri meseca trudnoće. Nosite korektivne ortopedske uloške ukoliko imate deformitet stopala (ako su vam ravni tabani) ili pak zbog prevencije spuštanja svoda stopala. Trudnicama je preporučena medicinska anatomska obuća, jer je udobna, sigurna, prsti i pete su zaštićeni, a materijali imaju antimikrobno dejstvo (sprečavaju pojavu bakterija i gljivica)
  • Ako je trudnica prisiljena da bude dugo na nogama, trebala bi da stopala razmakne vise nego obično, jer taj položaj  olakšava stajanje zbog šire površine oslonca. U isto vreme trudnica bi trebala da simuliše stezanje glutealnih mišića povremeno, jer na taj način gura karlicu u pravilan položaj i ispravlja prenaglašenu lordozu što smanjuje opterećenje i pojavu bola.
  • Vežbajte primereno vašem stanju ukoliko vam lekar to dozvoli, pod nadzorom stručnih osoba, time ćete sigurno olakšati sebi kako period trudnoće, tako i sam porođaj.
Share.

About Author

Comments are closed.