Sportići za Mališane – Plivanje, od 4. Meseca do 6 Godina – Podsticaj Psihomotornog Razvoja i Socijalnih Veština Dece – Trudnoća i Zdravlje

0

Plivanje je zabavno za malu decu, a  koristi za pravilan rast, razvoj i zdravlje dece koja plivaju su mnogostruka (podsticaj psihomotornog razvoja i socijalnih veština…).

Najbolje je kada se plivanje nauči u detinjstvu od stručnog lica, i kada se deca, još dok su sasvim mala naviknu na blagotvorno dejstvo vode.

U  metodici obuke plivanja za decu koristiti se  igra, kao sredstvo za prevazilaženje straha, ali se istovremeno  deca uče sportskoj i radnoj disciplini. Kod svakog učenja pa i kod plivanja, treba poštovati individualne karakteristike svakog deteta.

Temperatura vode za mališane treba da bude oko od 28 do 30 stepeni celzijusovih a obuku plivanja poželjno je da vode kvalifikovani treneri obučeni za rad sa decom, jer plivanje je veština za ceo život!

Plivanje nije aktivnost koja treba da se dešava samo tokom leta. Brojni zatvoreni bazeni i vodeni parkovi čine plivanje idealnom rekreacijom tokom cele godine. Sve je više organizovanih obuka  plivanja za različite uzraste dece.

Dete koje pliva zimi u bazenu, neće se razboleti ako se pravilno postupa, već će mu imunitet ojačati, imaće bolji tonus mišića, bolji apetit i san, a plivanje će  doneti mnogobrojne blagodeti za psihomotorni i socijalni razvoj.

Defektolog somatoped, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o pozitivnim uticajima plivanja na psihomotorni razvoj i razvoj socijalnih veština dece.

Kroz igru se prevazilazi strah

Plivanje je sjajan podsticaj – stimulacija  grube motorike kod deteta. Plivanje poboljšava i osećaj ravnoteže i koordinaciju pokreta ( vestibularna stimulacija) i držanje tela, a preporučuje se i kod blažih i težih deformiteta, kao što su iščašeni kukovi, krive noge, deformiteti grudnog koša, kičmenog stuba i stopala.

Plivanje pomaže kod uspostavljanja telesne šeme kod dece, poznavanja delova tela, orijentacije u prostoru, usmeravanje i održavanje pažnje, koncentracije… Preporučena aktivnost za svu decu a posebno za hiperaktivnu decu, decu sa posebnim potrebama (autizam i dr.), decu sa smetnjama u razvoju, sa problemima razvoja govora…

Plivanje utiče i na psihu deteta, pomaže u prevazilaženju stidljivosti, nesigurnosti i strahova, poboljšava komunikaciju i ubrzava socijalizaciju.

Defektolog somatoped, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o pozitivnim uticajima plivanja na psihomotorni razvoj i razvoj socijalnih veština dece.

Ja znam da plivam!

Ohrabrite Vaše mališane da savladaju plivanje i zavole boravak u vodi uz igru i zabavu.

Programi za bebe do 1. godine

BEBE se rađaju sa urođenim refleksima za plivanje i ronjenje, ali oni spontano nestaju do petog meseca. Preporuka je da bebe vodite na plivanje od najranijeg uzrasta (već od 4. meseca).

Plivanje se ekstremno preporučuje od 2. meseca bebe ako beba ima dijagnostikovan hipertonus (već posle prve kontrole kod pedijatra, nakon 1. Meseca, pedijatar može da uputi na terapeutsku proceduru – plivanje od 2. Meseca).

U početku u bazenu bebe provode 10-15 minuta, a kasnije i ceo školski čas. Bebe se kupaju u društvu majke, ili oca,  uz nadzor trenera,  poželjno je  da ponesete i neku igračkicu za vodu, kako bi beba pokušavala da je dohvati i na taj način dodatno angažovala mišiće ruku. Bebama ne smeta hlor iz bazena, osim onima koje su alergične.

Nikada ne plivate sa bebom u rukama, odnosno nogama uvek treba da se oslanjate o dno bazena!

Defektolog somatoped, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o pozitivnim uticajima plivanja na psihomotorni razvoj i razvoj socijalnih veština dece.

Prisustvo roditelja je obavezno

Bebe uglavnom uživaju u ovoj divnoj interakciji s majkom ili ocem i u dobroj zabavi! Kada vodite bebu na plivanje, ne treba da  bude umorna ili gladna, a nije dobro da “pliva” odmah posle obroka. Budite strpljivi i nemojte odustajati ako prvi trening prođe “neslavno”.

Posle boravka u bazenu bebu isperite vodom, kako biste uklonili hlor sa kože. Kada dođete kući nahranite bebu i vratite se uobičajenom ritmu.

Bebe na plivanje mogu ići tokom svih godišnjih doba, čak i zimi.
Važno je samo da je adekvatno obučete i da je izvedete napolje tek kada je potpuno suva.

Za bazen je potrebno: pelene za vodu, peškir, bademantil i eventualno kapica, ukoliko beba ima dužu kosicu.

Mališani od 1. Do 3. Godine  u vodi

I najmlađi neplivači mogu kroz igru i uz nadzor obučenih stručnjaka naučiti da plivaju i svladati eventualni strah od vode. Za najmladje ( od 1. Do 3. Godine) sa detetom u vodu ulazi i jedan od roditelja (ili bliski član porodice).
Kroz razne igrice, uz dobro raspoloženje, dete polako ulazi u vodu i navikava se na novu sredinu.

Program učenja treba da je  prilagodjen uzrastu deteta i specifičnostima individualnog motoričkog razvoja svakog deteta.

Defektolog somatoped, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o pozitivnim uticajima plivanja na psihomotorni razvoj i razvoj socijalnih veština dece.

Dete treba da navikne na vodu i da nema strah

Trajanje obuke za najmladje početnike je individualno i zavisi od motoričkih i psiho-fizičkih karakteristika svakog deteta, ali dugogodišnja praksa govori da je 12 do 18 časova sasvim dovoljno da svako psiho-fizički zdravo dete “propliva”.

Deca do tri godine pomoću daske za plivanje uče da plivaju, tako što je drže ispred sebe, sa bočnih strana (postoji prostor za koji dete hvata ručicama). Potom se mališani «pružaju» po površini vode i uče da plivaju koristeći noge – praveći bočne kretnje nalik žabljim, ili ispravljenim nožicama, koje pomeraju gore-dole, naizmenično.

Kada se dete u dovoljnoj meri oslobodi u vodi i pokaže da je spremno za dalje napredovanje ili jednostavno preraste  „vodenu igraonicu“, poželjno je da nastavi sa treniniranjem u grupi mališana od 3  do 6 godina koja po funkcioniše posebnom programu.

Za trening je potrebno poneti: kupaći kostim, papuče, kapicu,  peškir, i ukoliko je potrebno – pelene za vodu.

Defektolog somatoped, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o pozitivnim uticajima plivanja na psihomotorni razvoj i razvoj socijalnih veština dece.

Plivanje sa šlaufom se ne računa u pravo plivanje

  • Plivanje sa šlaufima se ne računa u pravo plivanje
  • Dete treba da se oseća bezbedno i da zavoli boravak u vodi, nespremnost deteta da uroni lice u vodu ukazuje na strah i neprihvatanje zato je potrebno strpljenje i profesionalni pristup
  • Dete može pokušavati da pravilno pliva, ali tek sa dobrim usmerenjima – trenerom ili obučenom osobom, će u tome i zaista uspeti
  • Dete ne treba da drži zatvorena usta dok je u bazenu(što roditelji često savetuju deci), da se ne bi „nagutalo vode“, uz trenera će se osećati opušteno i sigurno neće naškoditi ako i proguta neku malu kočičinu bazenske vode
  • Deca koja plivaju samo leti, često do naredne sezone naučeno zaboravljaju, čak i mlađi školarci. Zato strpljivo i polako, sve ispočetka!

Defektolog somatoped, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o pozitivnim uticajima plivanja na psihomotorni razvoj i razvoj socijalnih veština dece.

Deca treba da zavole boravak u vodi

Mališani od 3. Do 6. Godine  u vodi

Mališani su tek od treće godine sposobni da plivaju samostalno, ali je najvažnije da nemaju strah od vode. Zbog toga je najveća greška roditelja kada  dete teraju u vodu protiv njegove volje, kada ga gurnu ili bace u bazen verujući da će se tako osloboditi straha i tako postignu – suprotan efekat a možda i traumu za ceo život.

Za decu uzrasta do tri-četiri godine,  obuka plivanja se  i dalje sprovodi u prisustvu jednog od roditelja u bazenu, dete se navikava na nepoznatu osobu, odnosno trenera a roditelj odlično ume da prepozna sve reakcije deteta.  Od četvrte godine ka petoj, dete samostalno sa trenerom i njegovim pomoćnicima uči plivanje.

Prvo se deca uče osnovi bezbednosti na bazenu i u vodi, pravila ponašanja pre, za vreme i posle treninga. Takodje na početku je i čas upoznavanja –  malo testiranje, gde stručni treneri na osnovu nekoliko parametara procene kako dete reaguje na trening, trenere i zadatke koje mu postavlju i na osnovu toga dete bude rasporedjeno u odgovarajuću grupicu i dobija svog trenera.

Prvi deo treninga je predvidjen za oslobadjanje u vodi, za vežbice plutanja i gnjurenja, a  zatim se prelazi na vežbice kretanja kroz vodu. Trening se završava skokovima ili igricama po izboru.

U ovom uzrastu važno je da su deca pod stalnim nadzorom nekoliko trenera a da se  radi u manjim grupicama do četvoro  petoro  dece na jednog trenera.

Defektolog somatoped, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o pozitivnim uticajima plivanja na psihomotorni razvoj i razvoj socijalnih veština dece.

Naočare za plivanje, kapica…pripremiti za trening

U uzrastu od 4. prema 6. godini, roditelji ne prisustvuju treningu, tj ne nalaze se na bazenu za vreme treninga ali je poželjno da su u čekaonici iz koje je moguće posmatrati trening – tj. deca mogu da ostvare vizuelno kontakt i dobiju dodatnu sigurnost.

Defektolog somatoped, član stručnog tima portala Trudnoća i zdravlje o pozitivnim uticajima plivanja na psihomotorni razvoj i razvoj socijalnih veština dece.

Vizuelni kontakt iz druge prostorije je važan

Dete  samo bez pomoći trenera (samo uz nadzor),  a uz pomoć daske za plivanje kao osnovnog rekvizita,  pliva nogama kraul ili prsno, pokušava da se prvi put samo okrene na ledja, držeći i dasku i trenera u svom vidnom polju. Da bi dete usvojilo osnove pravilnog plivanja potreban je kontinuitet u radu sa njim.

Za trening je potrebno poneti: kupaći kostim, naočare za plivanje, kapicu, papuče i peškir.

Naučiti pravilno plivanje sjajna je veština koja traje za ceo život!

Share.

About Author

Comments are closed.