Šta Ume Dete u Desetom, Jedanaestom i Dvanaestom Mesecu? Šta da Radite sa Detetom?

0

Odojče u desetom  mesecu zauzima „četvoronožni položaj“, pri čemu, dok se oslanja na šake, podiže grudni koš, stomak i guzu. U ovom položaju ono se klati napred-nazad u mestu, ravnomemo premeštajući težinu na ruke i noge, što predstavlja preduslov za puzanje.

U početku, puzanje je nekoordinisano, ali će ga dete tokom narednog meseca usavršiti. Preko puzanja beba dolazi do sedenja na boku, sa obrtanjem trupa, oslanjajući se pri tome na šake. Ovo je neophodan preduslov za pravo, stabilno sedenje. Takođe je u stanju da se, oslanjajući se rukama na stolicu, podigne u klečeći položaj. Krajem desetog  meseca odojče iz klečećeg položaja uspeva da se uspravi na obe noge tako što stavlja jednu nogu napred i rukama se povlači nagore držeći se za neki predmet. Neka deca mogu da naprave nekoliko koraka pridržavajući se za zid ili krevet, a manji broj i bez pridržavanja.

Prilikom hvatanja predmeta, odojče sada koristi samo palac i kažiprst, te precizno može da uhvati vrlo sitan predmet („pincetni hvat“).

Ako bebi ponudimo dve kocke, ona će ih uzeti i udarati jednu o drugu. Složenije igračke će istraživati kažiprstom i zagledati sa svih strana, interesujući se za detalje.

U kontaktu sa ljudima odojče sada veoma dobro razlikuje poznate od stranih osoba. Plaši se nepoznatih prostora i nepoznatih osoba. Ovo je nova situacija za roditelje, pogotovu ako se majka vraća na posao posle porodiljskog odsustva! Ako dete čuva njemu nepoznata osoba, dobro je da to bude u kući, u okruženju koje dete poznaje.

sta-ume-dete-u-desetom-jedanaestom-dvanaestom-mesecu-sta-da-radite-sa-detetom-clanak-1

U jedanaestom mesecu odojče sigurno sedi; uspeva i da puzi. Ako uhvatite dete za obe ruke, ono će pokušati da hoda unapred, u početku nesigurno i sa raširenim nogama.

Beba u jedanaestom mesecu ima sve bolju tzv. finu motoriku: palac sa savijenim kažiprstom, poput pincete, hvata predmete, često vrlo sitne (mrvice sa poda, semenke i slično). Kako ih potom, po pravilu, stavlja  u usta, ne smete je ni za trenutak gubiti iz vida.

Jedanaestomesečno odojče može da jede samostalno i da pije iz šolje, uz vašu malu pomoć. Samostalnost pokazuje i u želji da se samo oblači i svlači (što mu je lakše).

Poznaje bliske osobe i raduje im se, ali se nepoznatih i dalje plaši.

Jednogodišnje dete sigurno „vodi“ svoju ruku i u stanju je da predmet, koji je dotle ispuštalo, a zatim bacalo na pod, sada stavi u vašu ispruženu ruku ili posudu.

sta-ume-dete-u-desetom-jedanaestom-dvanaestom-mesecu-sta-da-radite-sa-detetom-clanak-2

Jednogodišnjak razume jednostavne zahteve. Većina dece izgovara nekoliko reči. Neka deca vrlo malo govore iako bi se reklo da sve razumeju. Stimulišite ih neprestano imenujući predmete i radnje koje se ona ustručavaju da nazovu pravim imenom.

Pri tome izgovarajte reči pravilno; pravilan izgovor će se javiti utoliko pre što ga više dete bude od vas slušalo. Mera inteligencije nije vreme pojave prvih reči, već dužina perioda između prve reči i prve rečenice, naravno, pod uslovom da dete dobro čuje i da mu se stalno priča.

Šta ume odojče na kraju prve godine

  • sedi bez pridržavanja
  • puzi na rukama i kolenima,pokušava da se uspravi
  • počinje da pravi korake držeći se za oslonac
  • ponavlja zvuke i pokrete kako bi skrenulo pažnju na sebe
  • razume jednostavne zahteve i pitanja (ne diraj, gde je pametna glava)
  • uživa u igri skrivanja i tapšanja
  • izgovara prve reči
  • počinje da pije iz šolje i jede kašikom, pokušava da se hrani samo
  • hvata male predmete palcem i kažiprstom

sta-ume-dete-u-desetom-jedanaestom-dvanaestom-mesecu-sta-da-radite-sa-detetom-clanak-3

Šta da radite sa detetom u ovom uzrastu

  • napravite što bezbedniji prostor za dete
  • nastavite da podstičete razvoj bebe kroz igru
  • pokazujte joj i imenujte predmete
  • podstičite dete da hvata različite predmete
  • učite ga šta može da radi sa igračkom-da je uhvati, baci, otvori, zatvori,udara jednu o drugu, ređa jednu na drugu
  • dajte mu da stavlja predmete raznih oblika u  kutiju kroz odgovarajući prorez
  • posebno će ga interesovati igra stavljanja predmeta u kutiju i vađenja napolje, kao i sve druge igre skrivanja, koje ukazuju na početak pamćenja
  • igrajte se sa loptom, dete se raduje da je gura od sebe
  • igrajte se „taši-taši“, pokazujte „gde zeka pije vodu“, imenujte delove tela
  • podstičite samostalnost deteta, hvalite ga što se samo hrani
  • dajte detetu slikovnice, listajte ih zajedno sa njim

Pružajte svom detetu nežnost i pokazujte mu ljubav.

Budite svesni interesovanja koje vaše dete pokazuje i odgovorite na njih.

Hvalite vaše dete za pokušaje da nauči nove veštine!

Šta treba da vas zabrine

  • Dete nema apetit, odbija hranu
  • Ne reaguje na tiše zvuke
  • Ne proizvodi zvuke kao odgovor drugima
  • Ne pokazuje interes za predmete oko sebe
  • Predmete ne istražuje već ih stavlja u usta
  • Često je uznemireno ili se zacenjuje
  • Ne uspostavlja kontakt oči u oči

Ukoliko vas nešto brine u vezi razvoja vašeg deteta obratite se pedijatru. Ako je strah bio neosnovan, jedna briga manje! Ako dete zaista ima zaostajanje u nekoj oblasti ili problem u razvoju, rana intervencija može uspešno da ga reši ili ublaži!!

Bezbednost deteta

Veliki napredak u motornom razvoju, kao i radoznalost deteta, potreba da se igra i istražuje zahtevaju dodatnu brigu o bezbednosti deteta.

Dete se više ne zadovoljava samo boravkom u zatvorenom prostoru, ono uživa napolju, gde mu je vidik neograničen (ali isto tako i opasnosti koje ga vrebaju). Vaše dete više neće da sedi u ogradici, buni se i u kolicima, a smiri se tek kada ga oslobodite ograničenja. Od sada pa još bar narednih godinu dana, moraćete da ga pratite u stopu i štitite od povređivanja, ali ga nemojte sputavati.

Share.

About Author

Comments are closed.