Opstipacija (zatvor) u Periodu Trudnoće – Trudnoća i Zdravlje

0

Opstipacija (zatvor) je uobičajen gastrointestinalni simptom u trudnoći, posebno u prvom tromesečju trudnoće, kako rešiti problem i koje lekove i preparate  trudnica sme da koristi?

Opstipacija predstavlja kašnjenje u prolazu ostataka hrane koji je često praćen nelagodom u trbuhu i bolnim pražnjenjem. Ono što doprinosi mogućnosti nastanku opstipacije jeste unos hrane koja je siromašna u  dijetnim vlakanima, ali i primena preparata gvožđa takođe može biti povezana sa nastankom opstipacije. Prvi korak koji se sprovodi kako u tretmanu rešavanja problema sa opstipacijom , tako i u njenoj prevencije, jeste savetovanje o povećanju unosa dijetnih vlakana i tečnosti.

Opstipacija (zatvor) u trudnoći, saveti I laksativi koji se mogu primeniti (1)

Pod biljnim vlaknima podrazumevaju se sastavni delovi biljnih ćelija koji uneti hranom ne podležu procesu varenja u tankom crevu, a samo se delimično razgrađuju u debelom crevu pod dejstvom prisutnih bakterija. Prema tome se unos dijetnih vlakana može povećati kroz unos namirnica bogatih vlaknima kao što su proizvodi od celog zrna žitarica (takozvani integralni proizvodi), voće (pre svega jezgrasto voće, kao što su badem, orasi, lešnici ali i drugo voće, uključujući i suvo voće kao što su suve šljive i suve smokve) i povrće. Najbolje izvore predstavljaju svakako integralne žitarice i njihovi proizvodi (hleb i pecivo), a posebno pšenične sušene mekinje koje se mogu dodavati u jogurt, voćne sokove, čorbe, musli i dr. Hrana bogata vlaknima povećava zapreminu crevnog sadržaja upijajući i zadržavajući vodu i tako stvara mekšu stolicu.

Kao izvori vlakana u svakodnevnoj ishrani se mogu koristi i dodaci ishrani koji sadrže prečišćena vlakna iz pojedinih biljnih izvora, a koji su  prisutni i  na tržištu Srbije. Kod primene ovih proizvoda važno je da se pridržava propisanog upustva za njihovu primenu i preporuka za povećan unos tečnosti, pre svega vode kako bi se smanjila pojava nadimanja, gasova i bolova u trbuhu koja prati naglim unos veće količine vlakana.

Opstipacija (zatvor) u trudnoći, saveti I laksativi koji se mogu primeniti (2)

Takođe,  unos 6-8 čaša vode (oko 2-2,5l) može pomoći u ublažavanju, ali i prevenciji nastanka opstipacije. Naime, unosom 6-8 čaša vode uz povećan unos biljih vlakana, stolica postaje mekša, potpomaže se pokretljivost creva i samim tim sprečava pojava opstipacije. Napominjemo da je voda uvek najbolji izvor tečnosti jer dovodi do hidracija organizma, a  bez unosa dodatne energije. Ostala napici  poput prirodnih (ceđenih) voćnih sokova mogu biti izvor određenih nutrijenata (vitaminima, antioksidansima) u ishrani, ali svakako unos napitaka koji sadrže dodate šećere treba ograničiti ili potpuno izbegavati, naročito ako postoji rizik za pojavu gestacionog dijabetesa.

Ukoliko povećan unos vlakana (bilo kroz unos namirnica ili dodataka ishrani) i tečnosti ne dovede do željenih rezultata,  trudnicama se može preporučiti  i kratkoročna primena laksativa, pre svega laksativa koji deluju tako što povećavaju volumen stolice. Laksativi iz ove grupe deluju kao i vlakna iz hrane, odnono zadržavajući vodu u lumenu creva što povećava zapreminu crevnog sadržaja i tako ubrzavaju peristaltiku.

U ovu grupu laksativa se ubraja psilijum koji na našem tržištu postoji kao dodatak ishrani. Potrebno je nekoliko dana da ispolje dejstvo, ali kao nemaju neželjenih efekta najbezbedniji za primenu u trudnoći. Laksativ koji se takođe može bezbedno koristiti u trudnoći, ali uz prethodnu konsultaciju sa lekarom ili farmaceutom, jeste i laktuloza koja se ubraja u grupu osmotskih laksativa koji imaju drugačiji mehanizam delovanja od psilijuma, pa njihova primena može biti praćena i pojavom gasva i bolovima u trbuhu.

I na kraju, za prevenciju nastanka opstipacije pored adekvatne ishrane i unosa tečnosti važna je i  svakodnevna umerena fizička aktivnost, pre svega šetnja, čiji je intezitet i trajanje prilagođena  zdravstvenom stanju trudnice i  period trudnoće.

Share.

About Author

Comments are closed.