U kojem obliku je preporučena suplementacija gvožđem i u kojoj količini i koje su namirnice dobri izvori gvožđa?

0

Potrebe za gvožđem naglo rastu posle 20. nedelje trudnoće, kada naglo rastu i zahtevi majke i fetusa. Preporučeni dnevni unos je 27 mg/dan što je značajno više od uobičajenih potreba koje iznose 18 mg/dan.

Studije u kojima je praćen uticaj suplementacije gvožđem u trudnoći ukazuju da suplementacija gvožđem u trudnoći ima pozitivan ishod na masu i dužinu novorođenčadi i smanjuje rizik od prevremenog porođaja. Američki institut za medicinu potvrđuje da se jedino potrebe za gvožđem u trudnoći ne mogu postići balansiranom ishranom i preporučuje unos od 30 mg gvožđa dnevno u toku drugog i trećeg trimestra. Svetska zdravstvena organizacija preporučuje unos od 60 mg gvožđa svim ženama tokom čitave trudnoće i tri meseca nakon porođaja. Stav Nacionalnog vodiča iz 2004. je da se preparati gvožđa ne daju svim ženama, jer nema dokaza o korisnom dejstvu na zdravlje majke i ploda. Indikacija za primenu preparata gvožđa je nivo hemoglobina <110 mg/l u drugom trimestru i <105 mg/l u trećem trimestru. Prema našoj regulativi, pod suplementacijom se podrazumeva unos elementarnog gvožđa do 20 mg dnevno.

Gvožđe se u namirnicama nalazi u dva oblika: hem obliku koji se nalazi u namirnicama životinjskog porekla i ne-hem obliku koji se nalazi u namirnicama biljnog porekla. Raspoloživost hem gvožđa, odnosno gvožđa iz namirnice životinskog porekla, je 5 puta veća nego iz namirnica biljnog porekla. Namirnice koje su bogat izvor visokoraspoloživog gvožđa su svinjska džigerica (7-17 mg Fe/ 100 g), govedina (3,5 mg Fe / 100g), jagnjetina (2,7 mg Fe / 100 g), riba (0,4-4,1 mg FE / 100g) i piletina (0,8 mg Fe/ 100g). Namirnice koje su bogat izvor gvožđa manje iskoristivosti (ne-hem gvožđe) su: zeleno lisnato povrće (0,7-2,2 mg Fe/ 100 g), koštunjavo voće (orasi, lešnici) (0,9-6,2 mg Fe / 100 g) i kakao (2 mg Fe /100 g). Biljka kopriva, mahunarke (pasulj, grašak, sočivo…), iznutrice (možemo preporučiti  isključivo iznutrice ogranski hranjenih životinja), integralne žitarice, povrće tamnih listova, sušeno voće, semenke, orašasti plodovi…

Share.

About Author

Comments are closed.