Zdrava ishrana – 20 top namirnica

0

Savremena nauka o ishrani poslednjih decenija stavlja u žižu interesovanja pravilnu ishranu u borbi za očuvanje zdravlja.

Posebna pažnja posvećena je antioksidansima, čuvarima našeg zdravlja. Oni štite ćelije organizma od agresivnih slobodnih radikala koji napadaju ćelijske membrane, remete njihovo funkcionisanje i izazivaju razne bolesti i mogu da poremete genetski materijal.

Bolest nastaje kada nema dovoljno antioksidanata u organizmu, a ima previše slobodnih radikala.

U najvećim količinama antioksidansi se mogu naći u namirnicama biljnog porekla (voću, povrću, samoniklom bilju, začinskim biljkama, gljivama, semenkama), a zatim u hrani iz mora (algama, ribama, plodovima mora). Ove namirnice poželjne su u zdravoj ishrani trudnica.

U biljkama se određuje ukupna „antioksidativna sposobnost“, odnosno prisustvo najvažnijih antioksidanasa u biljkama: vitamina C, vitamina E, beta-karotena (provitamin A) i glutationa. Označava se kao ORAC- vrednost tj. broj (u skali), a označava sposobnost biljne namirnice da neutrališe slobodne radikale.

Pored ovih, postoje i drugi važni antioksidanti kojima treba redovno snabdevati organizam: likopen, antocijani, koenzim Q10 (Ubihinon-10 vitamin Q10), alfalipoinska kiselina, indoli, polifenoli…

Unutrašnji sadržaj ćelije koji je pretežno vodene strukture štite vitamin C i glutation.

Namirnice koje sadrže visoke koncentracije antioksidanata i imaju jaku antioksidativnu aktivnost, koje treba da budu prisutne na trpezama trudnica su: kupus, raštan, avokado, bosiljak, špargla, bobičavo voće, brazilski orah, brokoli, prokelj, sve vrste kelja, mrkva, čili i druge vrste bibera, karanfilić, đumbir, zelena salata i spanać, majoran, morski orašćić, ovas, crni luk, pomorandža, žalfija, kikiriki, nana, bundeva, susam, slatki krompir, paradajz, lubenica.

 Prema mišljenju World Cancer Research Fund

(Svetski centar za prevenciju kancera, ishranu i zdrav stil života)

20 TOP NAMIRNICA SU: Crni luk, beli luk, paprika, kupus, prokelj, brokoli, semenke suncokreta, mango, narandža, jagoda, šargarepa, slatki krompir, hladno ceđeno i ekstra devičansko maslinovo ulje, indijski orah, losos, spanać, zelena salata, kelj, paradajz i hleb od integralnih zrna žita.

Share.

About Author

Comments are closed.