Zdrava ishrana – Hladno ceđeno „devičansko“ maslinovo ulje

0

Arheološki nalazi govore o praistorijskom poreklu masline. Prema narodnoj medicini, dokazi o lekovitosti masline datiraju još od 4000 godina p.n.e. kada je korišćena u Grčkoj, Egiptu, Maloj Aziji i Starom Rimu , a kao sveto ulje cenili su ga svi narodi Mediterana. Hipokrat ga je nazvao – tečno zlato.

Maslinovo ulje sadrži, ne samo vitamine rastvorljive u mastima (A, D, E, K), već i hlorofil, mineralne materije, enzime… Polifenoli (nalaze se u koštici masline) mu daju boju, miris, aromu i snagu antioksidansa, pa zajedno sa antioksidantom vitaminom E i oleinskom kiselinom (C18:1) čine srž njegove lekovitosti. Lecitin iz maslinovog ulja stimuliše metabolizam masti i šećera, a specifični sastav masnih kiselina pozitivno deluje na očuvanje zdravlja kostiju i zglobova. Blagotvorno dejstvo ovog ulja na srce i krvne sudove čini da uz druge dobro izabrane namirnice mediteranska ishrana važi za jednu od onih koje obezbeđuju zdravlje i dugovečnost konzumentima.

Napomena: ako imate problem s visokim krvnim pritiskom uvedite ovo ulje u količini od 3 supene kašike dnevno. Istraživanja Medicinskog fakulteta Stenford (Unverzitet Kentaki) ukazuju da se može sniziti i sistolni i dijastolni krvni pritisak. Svojim snažnim antioksidativnim dejstvom sprečava štetno dejstvo LDL-holesterola na arterije, a podstiče veće stvaranje korisnog HDL-holesterola, brani mozak od destruktivnog delovanja slobodnih radikala…

Trudnicama se savetuje da smanje unos rafinisanog suncokretovog ulja i ulja kukuruznih klica i koriste maslinovo ulje u ishrani.

Ako su vam masline suviše slane potopite ih u maslinovo ulje pre konzumiranja. Crne masline imaju manje soli od zelenih.

Važno pri kupovini: Hladno ceđeno maslinovo ulje je najbolje kupovati u tamnim bocama (braon ili zelenim), ili u limenkama (imaju zaštitnim sloj) jer je to ambalaža koja sprečava prodor sunčevih zraka (smanjuju  efekat antioksidanata alfa-tokoferola i karotenoida) i kvarenje ulja (kada je ulje izloženo svetolosti nastaju slobodni radikali i dolazi do užeglosti).

Pre upotrebe ulja proverite da li je ispravno, odnono da nije užeglo (par kapi ulja protrljate između palca i kažiprsta i zatim dubokim udahom pomirišite).

Čuvanje: na temperaturi ispod 14°C (ne pored šporeta), dobro zatvoreno i zaštićeno od svetlosti, kako bi se očuvao kvalitet.

Nakon otvaranja maslinovo ulje je najbolje potrošiti u roku od dva meseca.

Napomena: Maslinovo ulje zbog svog specifičnog sastava ima osobinu da na temepraturama ispod 4°C u frižideru u roku od dva do tri dana očvrsne, odnosno formira se pahuljasti talog koji zahvata dve trećine boce (to je znak dobrog kvaliteta ulja).

To nije potpuni dokaz da je maslinovo ulje ekstra devičansko!

Ukoliko je maslinovo ulje falsifikovano suncokretovim, sojinim ili kukuruznim uljem, ostaje tečno.

Ukoliko je maslinovo ulje falsifikovano uljem uljane repice, kikirikija, palminim uljem ili specijalnom vrstom suncokretovog ulja koje sadrži više oleinske kiseline, delimično će očvrsnuti.

Preporučljiva kulinarska upotreba maslinovog ulja je za pripremu raznih salata od povrća, povrća i mesa, povrća i ribe…

Kod kuvanih jela maslinovo ulje treba dodavati na kraju, kašiku do dve. Prženjem na ovom ulju ne treba da prelazi temepraturu od 180°C, jer se tada sadržaj polifenola u namirnicama povećava.

Share.

About Author

Comments are closed.