Zdrava ishrana – Hleb od integralnih zrna žita

0

Žitarice su prisutne na našim trpezama u svakodnevnoj ishrani. U grupu žitarica ili cerealija spadaju pšenica, raž, ovas, ječam, pirinač, proso, kukuruz, sirak, kao i brojni hibridi navedenih žitarica.

Pored energije koju daje skrob, sa žitaricama unosimo i druge, za organizam neophodne hranljive materije kao što su mineralne materije: kalijum, natrijum, kalcijum, magnezijum, gvožđe, cink, mangan, fosfor i dr.) vitamine B grupe (s klicom unosimo i vitamine E, A, i veće količine beta -karotena) i značajna biljna vlakna.

Hemijski sastav celog zrna svih žitarica veoma je sličan, ali se pojedini sastojci međusobno razlikuju po količini skroba, količini i vrsti biljnih vlakana, proteina, masti (ulja)…

Napomena: Kroz integralni hleb se unose prirodni sastojci celog zrna. Obzirom da sadrži i veće količine omotača (mekinje) ovaj hleb može biti uzrokom nastajanja gorušice kod trudnica.

Isto tako prisutna je veća količina fitinske kiseline, što može biti razlog da umerenije koristite ovu vrstu hleba ako je posredi anemija ili nedovoljni unos kalcijuma i cinka.

Digestivna iskoristljivost belog hleba je veća od ovog. A možete ga zameniti sa specijalnim vrstama hleba koje u osnovi sadrže belo brašno ali su obogaćeni dodacima (seme lana, suncokreta, bundeve, ovsene pahuljice…), radi poboljšanja biološke vrednosti i sadržaja biljnih vlakana.

Tostiranje hleba pomaže lakšem varenju integralnog hleba.

 

Fiziološki efekti biljnih vlakana odvijaju se celom dužinom gastrointestinalnog trakta. Dijetna vlakna vezuju vodu, bubre i izazivaju osećaj sitosti i povećavaju motornu aktivnost creva. Osim toga, biljna vlakna imaju određen potencijal u smanjivanju nivoa masnoće u krvi, jer se na njih apsorbuju masnoće u crevima pa se smanjuje njihova apsorpcija u krv.

 

Čuva se na sobnoj temperature (u kutiji ili u kesi) ili u zamrzivaču.

Share.

About Author

Comments are closed.