Da li želite poslušno dete ili dete koje razume

poslušno dete ili dete koje razume

Sadržaj

Razmislite, da li želite poslušno dete ili dete koje razume? Mnogi roditelji sanjaju o detetu koje sluša. Ne pravi probleme. Ne raspravlja. Ne postavlja pitanja. Radi tačno ono što mu se kaže.

Takvo dete deluje lako za vaspitavanje. Roditelj se oseća uspešno. Okolina ga hvali. Kažu: „Vidi kako je lepo vaspitano.“ Ali poslušno dete nije isto što i dete koje razume.

poslusno dete ili dete koje razume
Vaspitanje dece jedno je od najvažnijih zadataka roditelja. U toj ulozi često se suočavamo sa dilemom kako naći balans između strogosti i podrške?

Poslušno dete ili dete koje razume

Postoji velika razlika između slušanja iz straha i slušanja iz poverenja. Strah stvara tišinu. Poverenje stvara razgovor.

Roditelji često očekuju bezuslovnu poslušnost. Ne prave pauzu. Ne objašnjavaju. Ne pitaju dete šta ono misli. Traže da se „ne raspravlja“. Time gase iskru radoznalosti i unutrašnje logike. Danas živimo u svetu koji traži misleće ljude. Ljudima koji slepo slušaju lako se upravlja. Ljudima koji razumeju teško se manipuliše.

Slušati ne znači ćutati

Kaže se da samo dete koje sluša može da postane bolje od svojih roditelja. Ali „slušati“ ne znači ćutati. Slušati znači čuti šta drugi govori. Obraditi tu informaciju. Razmisliti. Postaviti pitanje. I dati svoj odgovor.

poslusno dete ili dete koje razume (
Dete ne može i ne treba uvek da bude u pravu. Ali dete može uvek da bude saslušano.

Roditelj koji stalno naređuje ne gradi odnos već sistem kontrole. Kontrola ne razvija svest. Kontrola razvija prikrivenu pobunu.
Deca poslušno klimaju glavom. A u sebi misle svoje. Postoji trenutak kada dete prestaje da deli svoje misli. To se dešava kada shvati da je svaki pokušaj razgovora dočekan kaznom ili podsmehom. Tada dete ne postaje mirno. Postaje nevidljivo. Roditelj možda misli da je dobio poslušno dete. Ali zapravo je izgubio priliku da ga zaista upozna.

Detetu je potrebna jasnoća i uvažavanje

Ako želimo da naše dete jednog dana donosi zrele odluke, moramo da mu omogućimo da vežba. Vežbanje počinje u detinjstvu. U trenutku kada roditelj umesto: „Ne zanima me, radi kako sam rekao“, kaže: „Hajde da vidimo zašto tako misliš.“ Detetu nije potrebna sloboda bez granica. Detetu je potrebna jasnoća i uvažavanje. Granica bez uvažavanja postaje batina. Uvažavanje bez granice postaje haos.

poslusno dete ili dete koje razume
Dobar odnos znači – čuj me, kao što ja želim da čujem tebe. Rasprava može da bude znak živog uma.

Čuj me, kao što ja želim da čujem tebe

Roditeljsko „slušaj me“ ne sme da znači „prestani da postojiš“. Treba da znači „čuj me, kao što ja želim da čujem tebe“. Deca koja su slušana razvijaju unutrašnji kompas. Znaju šta osećaju. Znaju šta misle. I kada odrastu, znaju da kažu „da“, ali i „ne“. To su deca koje nećete morati da kontrolišete zauvek.

Roditelji često strahuju od rasprave. Misle da rasprava znači nepoštovanje. Ali rasprava može da bude znak živog uma. Um koji pita je um koji se razvija. Naravno, dete ne može uvek da bude u pravu. I ne treba. Ali dete može uvek da bude saslušano.

poslusno dete ili dete koje razume
Detetu je potrebna jasnoća i uvažavanje. Roditelj koji stalno naređuje ne gradi odnos već sistem kontrole.

Da li birate autoritet ili uticaj

Kada roditelj pokaže da ga zanima šta dete misli, ne gubi autoritet. Naprotiv, dobija uticaj. Uticaj ne dolazi iz straha. Dolazi iz odnosa. Odnos se ne stvara ćutanjem. Odnos se stvara dijalogom, pitanjem, strpljenjem. Ponekad i tišinom koja nije kazna, već prostor za razmišljanje.

Ako želimo da naša deca budu bolja od nas, prvo moramo da ih naučimo da nas čuju. A da bi mogla da nas čuju, moraju prvo da nauče da govore. Da pitaju. Da sumnjaju. Da misle sopstvenom glavom. Tada se ne rađa poslušnost. Rađa se odgovornost.

avatar
Master defektolog logoped, osnivač Neurorazvojnog centra “Majstorović” ADOS-2 dijagnostičar, Tomatis consultant. Oblasti rada: razvoj dece, autizam, rana intervencija, govorno – jezički poremećaji…

Podeli ovaj članak sa prijateljima

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Skype
Email
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Da li želite poslušno dete ili dete koje razume
Ekcemon
Striamel D
Melproven
Babymel D
Melprohem D
Dynamic - Personalni treninzi
Dynamic.rs
Dynamic - Body Logic salon
Dynamic.rs
Najnoviji članci

Preporučujemo vam...

Razvoj slušne pažnje deteta i verbalne pažnje su posebno bitni za govorno-jezički razvoj deteta. Za uspeh u najrazličitijim aktivnostima i dobru komunikaciju sa okruženjen neophodno je da dete razvija pažnju...

Sa prvim hladnijim danima počinje i sezona prehlada. Tada je posebno važna higijena nosa, očiju i ušiju mališana. Roditelji se tada najčešće suočavaju sa zapušenim nosem, suznim okicama i iritacijama...

Vulvovaginitis, iritacija, upala ili sekret u genitalnoj regiji, predstavlja čestu tegobu kod devojčica koje nisu još dosegle pubertet. Statistički, vulvovaginitis je najčešći između otprilike 2-7 godina. U uzrastu kada devojčice...

Važno je znati, kako rehidrirati decu koja povraćaju i imaju proliv. Proliv i povraćanje kod dece, naročito kada se javljaju istovremeno, najveći su rizik ne zbog same infekcije, već zbog...