Odnos i razvoj govora i mišljenja dece

Razvoj govora i mišljenja dece

Sadržaj

Razvoj govora i mišljenja dece su u neraskidivoj sprezi. Zanima nas kako razvoj mišljenja utiče na razvoj govora. I kako razvoj govora utiče na razvoj mišljenja. Baveći se ovom temom neki filozofi i psiholozi ukazuju na to da bez razvoja mišljenja govor ostaje nerazvijen. Isto tako razvoj govora oblikuje i unapređuje mišljenje. Možemo reći da su mišljenje i jezik uzajamno povezani. Utiču jedno na drugo.

Odnos jezika i misli je složen i dvosmeran. Jezik oblikuje i razvija misao dok razvoj mišljenja uslovljava razvoj govora.

Razvoj govora i mišljenja dece

Razvoj govora i mišljenja dece

Odnos između mišljenja i jezika je tema koja je oduvek budila velika interesovanja. Dok dete upoznaje svoje okruženje susreće se raznim utiscima koji ostavljaju trag u njemu. Ono uči da primećuje, razume i misli. Informacije koje dete dobija iz svog okruženja obrađuje zahvaljujući procesima mišljenja. Da bi dete izrazilo svoje misli, koristi jezik. Jezik podrazumeva skup simbola kojim ono komunicira sa svetom. Osim toga, jezik utiče na više načina na proces mišljenja.

Kako jezik utiče na mišljenje?

  1. U toku ranog govorno-jezičkog razvoja dete sluša reči i postepeno shvata njihovo značenje. Dok se obraćamo detetu i komuniciramo s njim, podstičemo i razvoj mišljenja. Postavljanjem pitanja detetu i imenujući u njegovoj blizini, razvijamo i unapređujemo njegova interesovanja. Kao i sposobnost da primeti stvari i događaje oko sebe. Rečima usmeravamo dete da razvija svoju misao i bogati svoja uskustva.

Razvoj govora i mišljenja dece

2. Usvajanje i učenje novih reči i pojmova pomaže detetu da shvati svoje okruženje. Ono razvija sposobnost razumevanja uzročno-posledičnih odnosa u svetu. Reči mu pomažu da shvati zašto se neke stvari dešavaju. Pomažu mu da objasni svoje ponašanje svome okruženju. Detetova komunikacija sa svetom je bolja ukoliko razume druge i zna sebe da se izrazi verbalno, na pravi način.

3. Jezički razvoj utiče pozitivno na samu sposobnost mišljenja i procese koji omogućavaju mišljenje. Korišćenjem i slušanjem jezika u svom okruženju, dete razvija pažnju i pamćenje verbalnog (jezičkog) ali i neverbalnog sadržaja. Ovo će detetu pomoći da se lakše usmeri i zapamti ono što će mu biti važno u procesu mišljenja.

4. Uz pomoć jezika oblikujemo i organizujemo misaone procese. U trenucima kada želimo da ispričamo nekome svoj dan ili mu prepričamo nešto, jezik ima ključnu ulogu. Ovo je zato što možemo svojim unutrašnjim govorom oblikovati ono o čemu mislimo i zatim jasno podeliti sa drugima. Razvoj rečenice je ovde naroči bitan.

5. Različiti jezici mogu formirati različito viđenje stvarnosti. Jezik je pod snažnim uticajem kulture. Bogatstvo rečnika u nekim poljima i temama će razvijati misli u skladu s tim jezikom/jezicima. Poznavanje više jezika nam omogućava raznolik i širok pogled na svet.

Razvoj govora i mišljenja dece

Govorno-jezički razvoj i mišljenje

Razvoj jezika podrazumeva socijalno okruženju koje je podsticajno. Dete u svom okruženju uči o načinu upotrebe jezika. Prilika koju dete dobija da se izrazi u okruženju omogućava dobru osnovu za razumevanje socijalnih odnosa. Uz jezik dete uči da funkcioniše u okruženju. Uslov za to je mišljenje koje se razvija uz jezik.

Kašnjenje u razvoju govora utiče na sposobnost izražavanja misli. Ovo može uticati na ponašanje deteta. Dete kome nedostaju reči ili dobra rečenica u skladu sa uzrastom, nedostaje i način da izrazi svoje emocije. Ovo se takođe može odraziti na ponašanje. Jezički izraz nam pomaže ne samo da opišemo svoje emocije. On oblikuje način na koji percipiramo i razumemo svoje stanje.

Važno je da pratimo govorno-jezički razvoj dece. Da razmislimo ili saznamo na koji način da podstaknemo govorno-jezički razvoj i razvoj mišljenja. Ovo će omogućiti detetu da razvija svoj intelektualni potencijal i jasno izrazi svoje misli tako da bude shvaćeno na pravi način.

Odnos jezika i mišljenja su poetično opisali i mnogi mislioci. Oni ukazuju na značaj jezika i mišljenja za komunikaciju sa drugima ali i za razumevanje nas samih.

Razvoj govora i mišljenja dece

„Ne koristimo jezik i govor samo kako bi drugima iskazali svoje misli. Već kako bi sebi rekli i ukazali na šta sve mislimo. Naš govor je deo naših misli.“ – Oliver Sacks (lekar, psiholog)

„Jezik je odeća kojom oblačimo naše misli.“ – Nepoznati autor

„Koristimo jezik da bi opisali naš subjektivni utisak koji imamo o svetu. Ako imamo razvijenu sposobnost da komuniciramo jasno, imaćemo i sposobnost da mislimo jasno.“– Julia Penelope (lingvista).

avatar
Radom u logopedskim centrima i vrtićima stekla je višegodišnje iskustvo u tretmanima dece neurogene, pervazivne i razvojne patologije. Sertifikovan Marte Meo praktičak, autor stručno-naučnog rada i koautor priručnika „Montesori jezik“, za razvoj govora kod najmlađih. Bavi se dvojezičnim razvojom, individualnim savetovanjem s roditeljima i radom s decom koja rastu u dvojezičnom okruženju i ispoljavaju kašnjenje u govorno-jezičkom razvoju.

Podeli ovaj članak sa prijateljima

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Skype
Email
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Odnos i razvoj govora i mišljenja dece
Babymel D
Melprohem D
Melproven
Ekcemon
Striamel D
Dynamic.rs
Dynamic - Personalni treninzi
Dynamic.rs
Dynamic - Body Logic salon
Najnoviji članci

Preporučujemo vam...

Vulvovaginitis, iritacija, upala ili sekret u genitalnoj regiji, predstavlja čestu tegobu kod devojčica koje nisu još dosegle pubertet. Statistički, vulvovaginitis je najčešći između otprilike 2-7 godina. U uzrastu kada devojčice...

Važno je znati, kako rehidrirati decu koja povraćaju i imaju proliv. Proliv i povraćanje kod dece, naročito kada se javljaju istovremeno, najveći su rizik ne zbog same infekcije, već zbog...

Roditelji često dolaze do tačke kada im se čini – „dete je stalno bolesno“. Nema mnogo dana u godini bez curenja nosa, kašlja, povišene temperature. Ili bar bez blagih simptoma...

Kako se dani skraćuju, a temperature opadaju. Roditelji se sve češće pitaju kako da se izvrši priprema dečijeg imuniteta za sezonu prehlada, gripa i drugih respiratornih infekcija. Priprema dečijeg imuniteta...