Autizam, poremećaji autističnog spektra su najteži neurorazvojni poremećaji. Karakterišu ih teškoće u razvoju komunikacije, socijalnih interakcija, stereotipije u ponašanju, uz evidentne senzorne poremećaje. To su situacije kada kod beba ne dolazi do finog preplitanja u razvoju govora, motornog i senzornog sistema, niti razvoj adekvatnih socio-emocionalnih odnosa. Koji su znaci upozorenja, ko postavlja zvaničnu dijagnozu, ko čini tim za rad sa decom iz autistčnog spektra?

Autizam – Razlog nastanka autizma
Još uvek se ne zna razlog nastanka ovog teškog stanja, pa se smatra da postoji genetska predispozicija čiji okidači mogu biti:
- Imuna disfunkcija/infekcija
- Metabolička disfunkcija/disbalans
- Oksidativni stres
- Faktori iz okruženja/toksini.
Beleži se veoma veliki porast broja beba sa autizmom, koji praktično dostiže razmere epidemije. Rano prepoznavanje i rane intervencije su presudne za sprečavanje daljeg razvoja autizma kod dece.

Zvanična dijagnostika autizma
Kod nas se zvanična dijagnostika postavlja na Institutu za mentalno zdravlje u Palmotićevoj ulici i u okviru Centra za autizam u sklopu Klinike za neurologiju i psihijatriju za decu i omladinu u Subotićevoju ulici.
Znaci upozorenja – prvi simptomi ranih razvojnih poremećaja
Ako primetite da vaše dete u periodu između 12 i 18 meseci:
- Ne reaguje na poziv imenom
- Ne ostvaruje kontakt pogledom
- Nema prisutnu motornu imitaciju (ne taši, ne maše pa-pa, ne imitira jednostavne pokrete tokom igre)
- Ne koristi pokazni gest (ne pokazuje kažiprstom željeni predmet, niti pojmove u slikovnicama)
- Ne razume i ne izvršava osnovne naloge (gde je mama, gde je glava, gde je lopta, gde je kuca, daj ovo mami…)
- Ne reprodukuje onomatopeje (kako kaže kuca, maca…)
- Ne koristi do 5 reči u funkciji (mama, tata, daj…)
- Ne ostvaruje interakciju i igru sa roditeljima
- Sate provodi ispred ekrana, tableta ili telefona, često sa crtanim filmovima na više jezika bez kontakta sa okolinom
Tada je pravo je vreme da se obratite stručnjacima! Rano započeta rehabilitacija (pre druge godine života) je osnovni preduslov za uspešnu rehabilitaciju.

Tim za tretmane sa decom
Tretman mora vršiti tim stručnjaka, bez favorizovanje bilo koje struke i metode. Tim čine dečiji psihijatar, psiholog, logoped i defektolog – reedukator psihomotorike. Uz njih kao ključnu ulogu kao kooterapeuti moraju imati roditelji, koji uporedo sa terapeutima prate intenzivan tretman koji je individualizovan i prilagođen specifičnim potrebama svakog deteta.
Okruženje mora biti stimulativno – u atmosferi prijatnosti, poverenja i sigurnosti, uz uključivanje u zdrav kolektiv, primenu fizičkih vežbu i muzikoterapije. Samo na taj način, uz intenzivan i posvećen rad, može se postići funkcionisanje u gornjim granicama datosti svakog deteta i ostvariti njegov pun potencijal.

Važno je istaći
Važno je istaći da su kod dece iz spektra autizma često pridruženi i poremećaji gastrointenstinalnog trakta, neurološki poremećaji (naročito epilepsija), imunološki i metabolički poremećaji koji se takođe moraju tretirati i sanirati, kako bi dete moglo optimalno da funkcioniše.
Ovako teško i komplikovano stanje često dovodi roditelje u situacije da tražeći izlečenje posežu za potpuno neproverenim lekovima za koje nije naučno dokazano da leče autizam. Nažalost, kada se razvije potpuna klinička slika autizma, stanje je neizlečivo i trajno. Za potpuno izlečenje, za sada, ne postoji čarobna formula, niti lek, neka metoda ili primenjiva tehnika rada.
Ipak, jako je bitno naglasiti da uz sav navedeni intenzivni timski rad može doći do ozbiljnih poboljšanja simptoma, podizanja nivoa funkcionalnosti i ostvarivanja kvalitetnijeg života ne samo deteta, već i cele porodice.

Poruka
Poruka je – može se postići mnogo i značajno pomoći detetu da živi kvalitetnijim i ispunjenijim životom, kroz intenzivan i predan rad – i uz mnogo pažnje i ljubavi!