Jezički razvoj dece zavisi i od sposobnosti dece za kategorizacijom. Sposobnošću kategorizacije dete razvija način da grupiše misli, obradi informacije i opiše pojmove. Radom na kategorizaciji, podstičemo razvoj jezičkih veština.
Jezički razvoj dece i zašto dete kod logopeda treba da zna šta je voće a šta povrće?
Kategorizacija je način mišljenja kojim se objekti svrstavaju u kategorije. Oni se uključuju ili isključuju na osnovu nekog kriterijuma. Ovo podrazumeva razumevanje, prepoznavanje i razlikovanje tih objekata (misli ili ideja).
Dete razmišlja o svojstvu nekih objekata i na osnovu toga ono ga svrstava ili ne u tu kategoriju. Kategorizacija je zapravo praktična veština. Koristimo je stalno, kako bi organizovali stvarnost i okruženje u kom živimo. Možemo kategorisati objekte, događaje, dešavanja i dr.
Jezik je važno sredstvo kategorizacije. Jezički razvoj veoma znači razvoju ove veštine. Zadaci kategorizacije su nam važni i korisni. Podstiču razvoj rečnika, organizaciju podataka o svetu. Podstičemo i generalno razvoj govorno-jezičkih veština.
Razvoj kategorizacije i jezički razvoj po uzrastu
Dete veoma rano kreće da klasifikuje objekte. Već u prvoj godine deca pokazuju sposobnost klasifikacije objekate na osnovu boje i oblika. U drugoj godini (14. meseci) dete prepoznaje i druge koncepte. Uspeva da isključuje i uključuje objekte prema prostornim konceptima. Ono što vezujemo za kuhinju i/ili kupatilo. Dete spaja bananu, kuhinjsku stolicu, karton od mleka. Ovo izdvaja od toalet papira i peškira. Dete sa 19. meseci izdvaja objekte prema njihovoj funkciji. Takođe, spontano izdvaja objekte prema kategorijama: biljke, životinje, vozila, nameštaj…
Istovremeno dete razvija rečnik, opisuje svoje okruženje i formira svoje prve rečenice (18. mesec).
Razdvajanje unutar kategorija moguće je posle 30. meseca. Ovo podrazumeva uključivanje više kriterijuma za podelu po kategorijama. Dete razvija sposobnost da objektima daje više osobina. Jezički razvoj olakšava detetu da razume, grupiše i opisuje objekte prema njihovim svojstvima.
Klasifikaciju možemo činiti na osnovu glavnog obeležja. Možemo uzimati u obzir i sporedna obeležja. Možemo kombinovati više kriterijuma za klasifikaciju. U jednoj kategoriji (npr. voće i povrće) možemo se potpomagati sa drugim (boje, oblici, veličina…). Na taj način podsticati dete da verbalno opisuje objekte što bogatije. Možemo mu i davati nalog da traži: crveno povrće; okruglo voće itd.
Značaj kategorizacije za govorno-jezički razvoj
Radom na kategorizaciji osim što unapređuje mišljenje, dete:
- Bogati, proširuje rečnik.
- Unapređuje memoriju.
- Vežba pažnju i umerava se ka detaljima.
- Izražava ideje i zaključke rečenicom (i unapređuje svoj verbalni izraz).
U početku, dete izdvaja objekte koristeći pokret ili dodir. Razvojem jezika dete može odgovarati na pitanja. Može imenovati objekte i objašnjavati zašto nešto isključuje ili uključuje.
Dete može nazivati sve boje „crvena“. Ili nazivati sve životinje „pas“. Može nazivati sve mačke imenom svog kućnog ljubimca, mačke. Ovo nam govori da dete uviđa povezanost. Dalje upoznavanje sa kategorijama daje nam priliku da unapredimo govorno-jezički razvoj.
Podsticajem na proširivanje i upoznavanje kategorija, podstičemo detetov razvoj. Ovo usmerava dete, negovu misao i pažnju. Dete pronalazi nove reči. Usvaja razumevanje značenja reči, rečenica i odnosa između rečenica. Izgovaranjem reči, pojam se zadržava, gradi i organizuje u njegovoj memoriji. Vremenom, dete korist dužu rečenicu. Ono razvija složenu, gramatičku rečenicu. Uči da organizuje misli i prenese ostalima svoju poruku. Ovo je sve bitno za komunikaciju deteta sa okolinom.
Usložnjavanje zadataka kategorizacije
„Igre“ sa kategorizacijom postaju složenije vremenom.
U počeku se fokusiramo na oblike, boje ili veličinu. Upoznajemo dete sa novim pojmovima i dajemo mu model za razvrstavanje. Razvrstavnjem po obliku detetu dajemo osnovu za raspodelu predmeta po funkciji.
Dete se postepeno upoznaje sa mnogim kategorijama.
Sa šest godina dete treba da manipuliše kategorijama. Da prepoznaje i imenuje opšte grupe (voće, povrće, garderoba, nameštaj…). Da nabraja objekte koji pripadaju kategorijama. Da izbaci „uljeza“ u grupi i da objasni pripadnost/ne pripadnost.
Kroz igre razvrstavanja do razvoja
Ako dete poznaje neka kategoriju, razumeće obrazac uključivanja ili isključivanja objekata iz te kategorije. Vežbanje ovakvog mišljenja vodi i do razvoja analitičkog mišljenja i zaključivanja.
Kategorizacija je osnova razvoja „matematičkog“ mišljenja. Ovo podrazumeva rezonovanje, logičko mišljenje i zaključivanje. U toku aktivnosti primenjuju se pravila. Radeći na osnovnim pravilima klasifikacije i rešavanje praktičnih problema.
Aktivnosti razvrstavanja i klasifikacije su deci zabavna. Možemo razvrstavati mnogo toga i podsticati dete. Ovo podrazumeva razvrstavanje u igri kao jedan od mogućih načina za angažovanje deteta. Ono će u toku ovih aktivnosti razvijati sve što je neophodno za dalji razvoj i učenje.