Da bismo mogli da iskoristimo sve prednosti,važno je prvo da razumemo šta su to abakus i mentalna aritmetika i kako oni funkcionišu.
Neka deca brže uče kroz vizuelno primanje informacija, drugaa deca slušanjem, a treća preko dodira. Najnovija istraživanja pokazuju da se najbolji rezultati postižu kad deca u isto vreme primaju informacije koje dolaze vizuelnim , auditivnim i kinestetičkim neuronskim putevima u mozgu. Tada je i proces memoriranja najveći i najbrži. Informacije se prenose s leve na desnu moždanu hemisferu. Tako dolazi do potpune aktivnosti mozga. Pomoću abakusa, matematike i vizuelizacije, rezultat je razvoj i povećanje kapaciteta dečjeg mozga.

Ovakvi programi rada sa decom namenjeni su uzrastu 4-14 godina. Istraživanja su dokazala da se u ovom periodu ljudski mozak najbrže i najlakše razvija.
Abakus i mentalna aritmetika
Abakus je drevna računaljka koji se sastoji od okvira sa žicama duž kojih se pomeraju kuglice. Korišćenjem abakusa, mogu se izvoditi komplikovane računske operacije na brz, lak i efikasan način. Koristi još od davnina, a do nas stiže kao pomoćno sredstvo u obrazovanju, naročito za učenje osnova matematike. Prvi poznati oblici abakusa potiču iz Mesopotamije i datiraju iz 3000. godine p.n.e. Drevni Egipćani i Rimljani su takođe koristili slične alate za računanje. U Aziji, abakus se razvio u različitim varijantama, kao što su kineski suanpan i japanski soroban.
Mentalna aritmetika, s druge strane, predstavlja veštinu izvođenja računskih operacija isključivo pomoću uma, bez korišćenja bilo kakvih pomagala poput papira, olovke ili kalkulatora. Ova veština poboljšava kognitivne sposobnosti, kao što su pažnja, koncentracija, vizuelizacija, memorija i brzo razmišljanje.

Evo nekoliko ključnih tehnika koje se koriste u mentalnoj aritmetici:
- Sabiranje i oduzimanje: Kombinovanje brojeva u lakšim delovima (npr. 27 + 48 = 27 + 50 – 2).
- Množenje: Razlaganje brojeva (npr. 23 × 6 može postati (20 + 3) × 6 = 120 + 18).
- Deljenje: Pretvaranje deljenja u jednostavnije korake (npr. 144 ÷ 12 = 144 ÷ 6 ÷ 2).
Benefiti abakusa i mentalne aritmetike
Kombinacija korišćenja abakusa i veštine mentalne aritmetike može imati brojne benefite kako za decu tako i za odrasle. U nastavku ćemo razmotriti neke od najznačajnijih benefita ovih tehnika:
Razvoj matematičkih veština
Korišćenje abakusa pomaže deci da razviju osnovno razumevanje matematike kroz praktično iskustvo manipulisanja brojevima. Takođe, veština mentalne aritmetike poboljšava brzinu i tačnost računskih operacija.

Poboljšanje koncentracije
Vežbanje mentalne aritmetike zahteva duboku koncentraciju i fokusiranost uma. To može pomoći u poboljšanju opšte koncentracije i pažnje kod dece i odraslih.
Razvoj sposobnosti brzog razmišljanja
Mentalna aritmetika podstiče brzo razmišljanje i rešavanje problema u realnom vremenu, što doprinosi razvoju logičkog i analitičkog razmišljanja. Takođe i sposobnosti važnih u svakodnevnim životnim situacijama.

Poboljšanje memorije
Korišćenje abakusa i vežbanje mentalne aritmetike može poboljšati memoriju, posebno kratkoročnu memoriju, jer zahteva pamćenje brojeva i njihovih pozicija (slika) na abakusu pri izvođenju računskih operacija. Na ovaj način se efikasno doprinosi aktivaciji obe moždane hemisfere, jer se broj istovremeno posmatra i kao slika kuglica – abakus broj.
Podsticanje kreativnog razmišljanja
Abakus i mentalna aritmetika mogu podstaći kreativno razmišljanje i razvoj vizuelizacije kod dece. To može biti korisno u rešavanju različitih potreba i problema u svakodnevnom životu. Razvoj sposobnosti vizuelizacije predstavlja jednu od najvažnijih benefita mentalne aritmetike.

Samopouzdanje
Uspeh u veštini mentalnog računanja doprinosi razvoju samopouzdanja kod dece, pružajući im osećaj postignuća. Kao i sposobnosti da prevaziđu matematičke izazove i probleme. Samopouzdanje je važno za proces učenja i postizanje uspešnih rezultata u daljem školovanju.
Zaključak
Korišćenje abakusa i veština mentalne aritmetike mogu imati brojne benefite koje predstavljaju životnu osnovu važnu za mentalno zdravlje i proces učenja i obrazovanja. Ove tehnike su korisne za sve uzraste i mogu biti od velike pomoći u svakodnevnom životu. Zbog toga je preporučljivo posvetiti vreme njihovom vežbanju kako bismo unapredili svoje kognitivne sposobnosti.