Kako da deca budu kreativnija? Od čega zavisi dečija kreativnost? Šta pomaže deci tokom odrastanja da budu kreativnija, inventivnija i motivisana?
Kako da deca budu kreativnija?
Zabluda je da je kreativnost samo urođena veština i stanje svesti deteta. Razvijena kreativnost podstiče se nadograđivanjem, vežbanjem i načinom odrastanja dece. Ne postoji dete kao pragmatik u kome se ne može na neki način pokrenuti kreativno razmišljanje. Ako roditelji i vaspitači usmere mališana na delatnosti koje bude maštu, iziskuju inovacije, nova rešenja, delotvorno će uticati na fluentnost i kreativnost dece.
Kako podstaći kreativnost deteta?
Podsticaj deteta i pružanje pomoći da napravi nešto novo, igračku ili neku spravu izaziva dečiju maštu, traženje rešenja, potrebe da bude dovitljivo. Insistirajte na originalnim rešenjima i idejama koje su primenljive. Neka se deca igraju kroz maštu. Dopustite im da pokušavaju više puta, da se uče na svakom pokušaju i pohvalite svaki njihov korak ka rešenju. Planirajte sa decom šetnje, fizičku aktivnost koja pozitivno budi dečiju inspiraciju. Kreativna deca bolje pamte svoje snove i dopustite im ako žele da razgovaraju o njima. Nekada snovi unose zanimljivosti u dečije stvaralaštvo. Na dečiju kreativnost povoljno utiče učenje više jezika, bilingvalna deca su kreativnija.
Potrebno je dopustiti detetu da se samo izbori za rešenja?
Društvene igre i životne situacije u kojima dopuštate deci da se sama izbore za rešenja pokreću inovativnost dece. To mogu biti različite svakodnevne aktivnosti:
- Kako dete da složi svoje igračke po veličini;
- Kako uz sugestiju roditelja da odabere odeću za određenu priliku;
- Kako da dekoriše sto za ručak ili kutak za praznike;
- Pravljenje igračke ili smišljanje nove igre;
- Organizovanje slobodnog vremena i obaveza;
- Igra ,, slovo na slovo“.
Osećaj slobode podsticaj za inventivnost
Manipulacija različitim materijalima daje osećaj slobode, dok paralelno neguje koncentraciju i fokusiranost. Ne sputavajte dečiju maštu iz straha da neće moći da jasno definišu granicu između stvarnosti i mašte. Ograničenja, kao što su vremenski rokovi ometaju kreativnost dece. Nekada su nagrade loš stimulans za decu, jer deca koja samo očekuju benefit pokazuju manje interesovanja i kreativnosti u odnosu na mališane koji ne očekuju nagradu nego se vode osećanjem zadovoljstva tokom stvaranja.
Kreativne osobe su najpre vizionari, a potom praktičari, što utiče na njihove liderske sposobnosti. Deca koja se služe kreativnošću zadovoljnija su u svim segmentima života od onih mališana koji manje pribegavaju toj metodi.
,, Kreativnost je gledanje u nešto što su svi videli i razmišljanje na način na koji niko drugi nije mislio“Albert Einstein
Ne davati deci gotova rešenja
Ne pružajte im sve gotovo na dlanove. NJihova samostalna rešenja su bolji put da im otvorite vrata ka lakšem rešavanju situacija, boljim odnosima sa drugom decom i odraslima, put ka razumevanju informacija u životu. To je vodilja ka zdravijem odrastanju mališana. Svako ima kreativni potencijal, kreativnost mogu imati svi, ne samo neki. Ogromna je zabluda reći: ,,Dete se rodi sa tim…“
Kreativnost nije samo umetnost…
Mnogi pogrešno kreativnost vezuju samo za umetnost, kreativnost je zapravo neodvojivi deo svega što radimo. Ne nastaje pukim slobodnim izrazom, nego je proces ispunjen nadahnućem, znanjem, disciplinom…
Biti kreativan znači igrati se idejama, tražiti lepše poglede na život, znači biti raspoloženiji… Kreativnost se stiče u detinjstvu zavisno od toga kako usmeravate mališane i koliko kod njih negujete kritičko mišljenje, otvorenost za nove ideje i veštine kroz koje se deca najbolje i najiskrenije izražavaju: likovna, muzička, scenska umetnost, književnost…