Razvoj samostalnosti dece vezan je za najvažniju ulogu koju imaju roditelji. Prateći razvoj detetovih sposobnosti roditelji uče kako da postepeno smanjuju ograničenja i tako razvijaju njegovu samostalnost. Prikazaću Vam razvojnu mapu praktičnih životnih veština deteta po uzrastu, od 2. Do 7. godine.
Razvoj samostalnosti dece
Dete svakodnevno ovladava novim veštinama, u početku manje uspešno. Na tom putu osamostaljivanja dete ne treba “štedeti” već odlagati pružanje pomoći i istu pružiti samo ukoliko je to potrebno. Davanje pohvala za ono što dete može i hoće da uradi, nagrađivanjem uspeha, pružajući mu toplinu i sigurnost utičemo na to da se dete oseća sposobno a samim tim i samostalno.
Gde grešimo i sputavamo samostalnost dece
„Žurimo, nemam vremena da te čekam, ja ću te obuti/obući.“
„Hajde, jedi brže!“, govorimo detetu dok mu stavljamo kašiku u usta.
„Ja ću ti sipati vodu, ti samo prosipaš!“
Zvuče Vam poznato ove rečenice i situacije? Šta mislite kakav uticaj imaju na Vaše dete i njegov razvoj? Dobar ili loš?
Moderno doba, sve je na „klik“ od nas, imamo puno, previše obaveza i stalno negde žurimo. Nedostaje nam vreme, još koji sat u toku dana da možemo da se bavimo svakodnevnim i prostim stvarima sa punom pažnjom. Dešava se ponekad da nemamo strpljenja jer žurimo u vrtić, na posao, kasnimo sa obavezama i slično. Tako umesto da pustimo detete da smo opere zube ili se obuje, a mi samo posmatramo i kontrolišemo, sve to radimo umesto njega kako bismo ubrzali radnju.
Naša deca tako ostaju uskraćena za bitna životna iskustva jer „nema se vremena „. Te situacije treba izbegavati, one ne doprinose razvoju samostalnosti već razvoju zavisnosti dece od odraslih. Ako pustimo dete da više puta pokušava da nešto samostalno uradi, ono će na kraju to i da nauči, što će ga učiniti ponosnim i zadovoljnim.
Razvoj praktičnih životnih veština, odnosno razvoj samostalnosti stimuliše se uključivanjem deteta u dnevne rutine porodice. Marija Montesori i njena pedagogija naglašavaju značaj uključivanja deteta u svakodnevne životne aktivnosti od najranijeg uzrasta. Ne zaboravite, nije dovoljno da kažemo detetu, već i da mu pokažemo.
Razvojna mapa praktičnih životnih veština
Evo i veština kojim dete treba da ovlada po uzrastu i šta u tom uzrastu mogu da savladaju..
Deca uzrasta 2-3 godine
- pospreme igračke nakon završene igre,
- donesu maramice i pelene,
- bace smeće (papir, pelenu, maramicu) u kantu za smeće),
- ubace prljav veš u korpu,
- učestvuju u oblačenju.
Deca uzrasta 4-5 godina
- biraju odeću,
- samostalno se oblače,
- peru zube uz pomoć,
- obrišu proliveno,
- pomažu u postavljanju stola.
Deca uzrasta 5-6 godina
- samostalno peru zube,
- sipaju vodu sama,
- postave sto,
- zakopčaju rajfešlus,
- pomažu u nameštanju kreveta.
Deca uzrasta 6-7 godina
- sama vežu pertle,
- samostalno nameste krevet,
- slažu svoju odeću,
- se kupaju samostalno ili uz minimalnu pomoć.
Kako stimulišemo razvoj samostalnosti deteta?
Deca se uče samostalnosti kroz svakodnevne situacije i od najranijeg uzrasta. Kada pustimo dete da proba da jede samo, da baci nešto u smeće, da izabere odeću, užinu… da vezuje pertle, da odabere na šta troši novac za užinu. Kroz sve navedene situacije dete, a kasnije i tinejdžer, se uči da bude samostalno. Iskustva koja deca stiču kroz svaku donešenu odluku pomaže im da postanu nezavisni odrasli.
Kako podstičemo razvoj samostalnosti dece?
- Pružite mu podršku i pomoć u onome što pokušava da uradi, bodrite ga a ukoliko ga neuspeh frustrira pomozite mu da aktivnost izvede do kraja.
- Naučite ga da podeli aktivnost na manje korake.
- Dozvolite mu da pokušava, ne završavajte aktivnost umesto njega.
- Podstičite i pohvalite njegove pokušaje da samostalno izvede neku aktivnost, bez obzira na ishod tih pokušavanja.
- Ponudite mu ideje za rešenja problema- pokažite mu kako vi izvodite istu aktivnost, podstaknite ga da na isti ili sličan način dođe do rešenja.
- Obavezno pohvalite detetove uspehe.
- Namestite uspeh– važno je, posebno nakon niza neuspeha. Kako? Tako što ćete mu dati zadatak za koji ste sigurni da ga može uspešno izvršiti. I pohvaliti ga za isto.
- Dajte mu mogućnost izbora. Da bi dete naučilo da samostalno razmišlja mora se od ranog uzrasta podsticati da donese male izbore/odluke. Da li će užinati jabuku ili bananu? Da li će obući plavu ili žutu majicu?