5 smernica kako osamostaliti dete primenom Montesori metode

Montesori metode

Osnova Montesori metode jeste uključivanje deteta u svakodnevne životne aktivnosti. Ali tako, da aktivnosti budu prilagođenje deci po uzrastu. Značajno je za roditelje koji bi voleli da primene ovaj program kod kuće, da ga mogu primeniti od najranijeg uzrasta svoje dece.

Želite da osamostalite dete primenom Montesori metode?

Osim prvobitnog utiska harmonije, primena ovog programa doprinosi mnogim benefitima. Cilj je osnaživanje, ohrabrivanje i podsticaje dečijih inicijativa i mogućnosti. To svakako može biti pomalo stresno za roditelje. Međutim, ako okruženje unapred pripremite i prilagodite deci, postupak primene programa neće predstavljati problem.

Montesori metode

Upijajući um

Termin koji ste sigurno do sada čuli jeste – Upijajući um. On je i ujedno naziv jedne od knjiga autrke Marija Montesori. Podrazumeva adekvatno postupanje i pristupanje deci u periodu ranog detinjstva. Postavljanje čvrstih temelja za život ubuduće. Oslobađanje dece stega i pružanje mogućnosti da istražuju. Da pokušaju, ali i da se ne obeshrabre kada nisu u mogućnosti da zadatak samostalno reše i pogreše. Na vama je kakvo detinjstvo želite da kreirate svom detetu. Važno je znati, da je period intenzivnog razvoja, upijajući um, zapravo razdoblje od rođenja do šeste godine.

Montesori metode

1. Smernica od rođenja

Prva smernica ili preporuka jeste namenjena primeni od najranijeg detinjstva tj. rođenja. Pimena crno belih kartica koje sami možete nacrtati deci ili preuzeti šablone na internetu. Na karticama su različiti oblici uklopljeni i grade različite slike. Tako dete najpre vežba focus. A kako se vidik deteta proširuje tako se i sadržaj i interesovanja menjaju.

Montesori metode

2. Smernica

Druga smernica odnosi se na period kada dete počinje primećivati šta sve ima u svom okruženju. I kada želi za tim da posegne. Kada dete ovlada hvatom šake i počinje dodirivati predmete. Sedenjem dostupnost okruženja i predmeta postaje još veća. Nastavlja se još intenzivnije kroz periode puzanja i prohodavanja. Tada se naglašava, da dete uči iz onoga što ga okružuje. Preporuka za aktivnosti oslanja se na interesovanja dece. Poseban podsticaj su prirodni materijali, ali i lopte, kutije, cilindri, različite umetaljke. Takođe predmeti u svakodnevnoj upotrebi kašike, činije, tanjiri, čaše, sapun četkica za zube, češalj…Od drugih predmeta interesovanje su lutke većih dimenzija koje se svlače i oblače. U ovom periodu pružate deci navedene predmete kako bi ih istražili. Nije cilj da deca odmah krenu pravilno rukovati predmetima. Cilj deteta je ispitati svojstva predmeta i pokušati oponašati na koji način roditelji primenjuju iste.

Montesori metode

3. Smernica

Treća smernica odnosi se na period i aktivnosti između druge i treće godine života. Dete kreće da postavlja jednostavna pitanja i potrebno je davati jednostavne odgovore. U ovom periodu decu ohrabrujete i podstičete da sve predmete koje su do tada istražili počinju koristiti. Znači, koristiti u svakodnevnim životnim rutinama. Te se aktivnosti najpre odnose na praktičan život. Vežbe svlačenja, oblačenja, otkopčavanje, izuvanje, obuvanje, pranje ruku, umivanje. Zatim, upotreba noše i sl. Nadovezivanje na ove aktivnosti bile bi sve one aktivnosti koje se odnose na uređenje doma. Brisanje i ceđenje sunđera, brisanje stola, stolice, razvrstavanje pribora za jelo. Ručno pranje krpice, širenje veša, briga zalivanja biljaka, postavljanje stola. Pijenje vode iz čaše, sečenje voća i povrća namenskim nožem, mešenje testa i dr. Slične aktivnosti suvog i vlažnog presipanja. Takođe osim aktivsnosti praktičnog života dečija pažnja fokusirana je na predmete senzornog života. Razvrstavanje i klasifikaciju po boji, obliku i predmeta na osnovu dodira, mirisa i ukusa.

Montesori metode

4. Smernica

Četvrta smernica odnosi se na period deteta sa njegove četiri godine. Sve pomenute aktivnosti kojima dete nije ovladalo tokom prethonog perioda pružamo podršku da savladava sada. Ali osim tih radnji sada su vrlo često u fokusu: nizanje, rezanje, otvaranje kvaka, reza, bravica, katanaca i sl. Tada deca vođenja odraslima čak i naizgled složenim radnjama mogu ovladati. To je potvrda njihovih sposobnosti i mogućnosti. Vaš doprinos bogaćenja vokabulara jeste čitanjem, imenovanjem pojmova iz knjiga. Čitanje pojmova sa kartica ili dečijih časopisa.

Montesori metode

5. Smernica

Peta smernica odnosi se na starije uzraste pete i šete godine. U ovom uzrastu su manuelne radnje sve složenije. Ovladavaju se hvat olovke, početno čitanje i pisanje. Aktivnosti koje mogu biti primer jesu kako dečije skice i ideje mogu pretvoriti u realne predmete. Crtež lutke u krpenjače koje zahtevaju kompleksnu izradu, materijale i sl. Dok kasnije mogu biti iskorišćene za aktivnosti govornog stvaralaštva. Možemo podstaknuti interesovanje za slova i brojeve, kroz crtanje simbola grančicama u pesku. Domine sa slovima povezivati u kraće reči i sl. Takođe decu sada zanimaju kompleksne teme: senke, ogledi, kosmos, fukcionisanje ljudskog tela.

Montesori metode

Ove smernice mogu biti temelj na kojem će se nadograđivati dalje istraživanje šta nudi Montesori pedagogija. Ali i model za primenu aktivnosti od čega početi. I ne propustiti važnost svake od najranijeg uzrasta deteta.

Višegodišnje iskustvo u predškolskoj ustanovi po Montesori programu. Iskustva u individualnom savetovanju roditelja u cilju osnaživanja njihovih roditeljskih kompetencija i prenošenja znanja i iskustava podržala je pokretanjem savetovališta za roditelje www.roditeljbezbrige.com u okviru koga realizuje aktivnosti, edukacije i radionice za roditelje.
Preporučujemo vam...
Kakve igre vole trogodišnjaci
Kakve igre vole trogodišnjaci i 12 predloga igara
Kakve igre vole trogodišnjaci? Koje igre su pri tome stimulativne za njihov razvoj? Šta mozete da ocekujete od vaseg trogodisnjeg deteta? Kakve igre vole trogodišnjaci? Sva deca su jedinstvena i različito se razvijaju. Ali postoje određene karakteristike koje su uobičajene i tipične za većinu dece određene starosne grupe. U ovom…