Pitate se, šta je Tiha knjiga, ako je već niste videli? Već izvesno vreme često se može sresti ponuda ili priča o tihim knjigama ili smo je već dobili za detetov rođendan.
Tiha knjiga je različita od svih drugih knjiga?
Tiha knjiga nam je skrenula pažnju svojom različitošću, bojama, drugačijim pristupom. Da li je to samo neka nova šarena ponuda na tržištu koje je preplavljeno sa svim i svačim i usmereno na stvaranje potrošaćke kulture? Ili u Tihoj knjizi ima mnogo više od toga.
Čega ima u Tihoj knjizi – za uzrast od 0-7 godina?
Krenimo od početka- zašto se Tiha knjiga naziva tihom. Brzo ćemo razumeti kada se dete nađe u situaciji da je lista, manipuliše, razgleda, dodiruje. Jednostavno mu zaokupi pažnju, dete postaje tiho, ali proces koji pokreće kod deteta je itekako aktivan, stimulativan, rekli bismo buran.
Dakle, dete je zaokupljeno, pažnja mu je usmerena dok posvećeno rešava postavljene zadatke, proučava detalje, zamišlja, deli iskustvo sa drugima, stiče nova iskustva. Zadaci, koji se nalaze unutar tihe knjige, po pravilu teba da budu podsticaji za igru deteta, a ne usmereni zadatak. Iako se u opisu tihe knjige mogu naći i nazivi – prva zbirka zadataka- za dete do 7 godine detetov zadatak je prvenstveno igra.
Razvojna igračka
Uz Tihu knjigu razvija se igra koja pokreće maštu, kreativnost, učenje, celo dete. Zbog toga Tihu knjigu možemo nazvati i razvojna igračka. Pitanje tihe knjige otvara i pitanje kako prepoznati šta je dobro za razvoj deteta, kako da se kao roditelj odupremo nepodsticajnim materijalima i igračkama za razvoj deteta.
Tiha knjiga omiljena igračka
Tiha knjiga je nastala na zanimljiv način, šivenjem po filcu sa mnogo umetnutih detalja, oblika, likova, mogućnosti menjanja, dopunjavanja, kreiranja, rešavanja. Deci daje podstrek za zabavu i radost. Ne čudi da je tiha knjiga, ako je dete ima, često omiljena igračka.
Na tržištu se nalaze Tihe knjige različite složenosti zadataka, prema uzrastu deteta. Često su ove knjige individualizovane, daju mogućnost da za decu određenih interesovanja, uzrasta, razvojnih smetnji, potrebnih stimulacija, budu osmišljene i pripremljene.
Na koji način tiha knjiga podstiče razvoj deteta?
Listajući tihe knjige uočavamo da su osmišljene tako da podstiču širenje znanja o sebi i razvijanje vlastitog identiteta. Podstiču taktilnu percepciju, provežbavanje sitne motorike šake, veštine hvata, podstiče preciznost, strpljvost, prostorno planiranje. U zavisnosti od zadataka u knjizi, često se pruža prostor za uvežbavanje vizuelne percepcije.
U iskustvu „čitanja“ tihe knjige, dragoceno je da se i odrasli uključe u ovu aktivnost. I da deci daju priliku da o iskustvu i doživljaju razgovaraju, opisuju, naglas izgovaraju zadatak, akcije i slično. Na ovaj način se podstiče govorno – jezički razvoj dece.
I na kraju, predlažemo da u igri i zajedničkom druženju, od različitih materijala, roditelji sa decom kreiraju Tihe knjige. Osim što ćemo sa detetom provesti kvalitetno vreme, graditi dobre odnose sa detetom, one će osigurati i „ tihe trenutke“ za roditelje. A za decu dragocene trenutke radosti koji se pamte. Istovremeno i zabave, nova iskustva i veštine.