Razvoj grafomotorike i vizuelne percepcije

razvoj grafomotorike i vizuelne percipcije(

Razvoj grafomotorike i vizuelne percepcije možemo stimulisati kroz igru. Gragomotorika, kao veština držanja olovke, bojice počinje kod mališana u  periodu od godinu i po dana starosti.

„Linija je na neki način seizmograf duše. U slikanju se može lagati, možete biti obrazovani likovno, izvoditi čuda i praviti konceptualnu umetnost, biti umetnik navodno, ali kada crtate, to je kao linija vašeg dlana, to je linija sreće, tu je linija ljubavi, linija života…“   Momo Kapor.

Kako se razvija veština grafomotorike kod dece?

Veština grafomotorike iziskuje određene sposobnosti: finu motoriku šake, vizuelnu percepciju, koordinaciju oko-ruka, glasovnu analizu i sintezu. Grafomotorika se razvija, ali se može i uvežbati. Neophodno je detetu omogućiti aktivnosti koje mu u tome pomažu.

razvoj grafomotorike i vizuelne percepcije

Šta je preduslov za uspeh u grafomotoričkim aktivnostima?

Preduslov za uspeh u grafomotoričkim aktivnostima je fina motorika ruke.

  • Dete oko godinu dana starosti počinje uzimati olovku ili bojicu celom šakom. Tako povlači poteze  po papiru. U tom periodu knjigu ili svesku lista, tako što okreće nekoliko listova odjednom.
  • List po list počinje da okreće u 2. godini. Olovku drži sa tri prsta: palcem, kažiprstom i srednjim prstom. Najčešće povlači vertikalne i horizontalne poteze i pri tome pomera celu šaku.
  • Sa tri godine može da nacrta krug, zatim kvadrat, a oko 5. godine trougao i kompleksnije figure.
  • Pravilno držanje olovke najčešće je oko 4. godine, a najkasnije sa 6 godina.
  • Oko 5. godine dete počinje da crta trougao, piše  svoje ime i precrtava slova…

razvoj grafomotorike i vizuelne percepcije

Držanje olovke u ruci

To podrazumeva držanje olovke ili bojice sa vrhovima prstiju i da se prilikom crtanja pomeraju samo prsti. Tako dete stiče maksimalnu fleksibilnost i kontrolu, mogućnost da nacrta prve dijagonalne linije,kvadrat, slova, brojeve…

Poželjnije je da roditelj upozorava dete na ispravno držanje olovke ili bojice na samom početku, nego kasnije da ispravlja usvojene greške. Pojedina deca vrlo rano počinju šarati, bojiti i kopirati nacrtano, dok druga ne pokazuju interes za aktivnosti olovkom. Nije dobro nasilno sa decom vežbati grafomotoriku, ako ne žele da crtaju i boje.

Stimulacija razvoja grafomotorike - prvi crtacki potezi deteta (1)
Posmatrač izložbe JKL

Koje aktivnosti kroz igru stimulišu razvoj grafomotorike?

Najpre detetu treba ponuditi zamenske aktivnosti, kroz igru i zabavu sa Vama, dete sa Vama produbljuje bliskost i uči nove veštine:

  • Nizanje perli na konac;
  • Crtanje kažiprstom po pesku ili brašnu;
  • Presavijanje i lepljenje papira;
  • Oblikovanje i formiranje loptica od papira ili plastelina, gline ;
  • Držanje kašike u ruci;
  • Slaganje puzzli i kockica;
  • Slikanje prstima, kredom, pastelom, temperom;
  • Listanje slikovnice.

Kako teče razvoj vizuelne percepcije i kako je stimulisati?

Dete treba što ranije podsticati na razvoj vizuelne percepcije, kako bismo ga pripremili za aktivnosti koje ga očekuju s godinama, stimulisali razvoj dečije pažnje i pamćenje. Vizuelna percepcija služi za razumevanje, analiziranje i interpretaciju okoline. Značajna je za cratanje, a takođe i za pisanje i čitanje. Vežbe treba prilagoditi dobi deteta. Preporučuje se vežbanje od 3. godine.

Jedan od najboljih zadataka za razvoj vizuelne precepcije je uočavanje sličnog, istog i različitog, tj. uočavanje razlika na slikama.

Primer vežbe

Uočiti i docrtati razlike  i pronaći isti oblik         
Uočiti i docrtati razlike  i pronaći isti oblik

Uočiti i zaokružiti oblik koji se ne podudara u redu – Takođe precrtavanje različitih skica pomaže razvoju pažnje i vizuelne percepcije.

Korišćenje kompjutera i različitih aplikacija je danas neizbežno i korisno, ali poseduje i negativne strane. Preterano korišćenje kompjutera usporava razvoj punog potencijala ruke i šake kod mališana, jer dete sve manje crta i piše rukom.

Važno za rad sa decom:

  • Pokažite entuzijazam i pažnju;
  • Dajte podršku i ohrabrenje;
  • Stvorite zanimljivo i pozitivno okruženje za učenje kroz igru;
  • Koristite vizuelne demonstracije;
  • Pružite deci jednostavne i razumljive savete;
  • Nikada ne pokazujte nestrpljenje i frustracije tokom vežbanja;
  • Pomažite detetu u određenoj meri, ali nemojte dovršavati zadatke i radove umesto njega.

Neka Vaše dete postane kreativno i maštovito u čarolijama linije i poteza kroz zabavu, relaksaciju i vežbanje !

Akademski slikar, profesorka likovne kulture i koordinator dečije likovne radionice. Strastveno je posvećena otkrivanju i razvoju dečjih sposobnosti. Autor udžbenika za likovnu kulturui brojnih teksota o kreativnosti dece.
Preporučujemo vam...
Dete sve razume ali ne govori
Dete sve razume ali ne govori?
Dete sve razume ali ne govori, ne tako retko možemo čuti od roditelja. Može li ova tvrdnja da bude tačna? Dete sve razume ali ne govori – Kada će dete progovoriti prve reči? Prve reči javljaju se između jedanaestog i trinaestog meseca života deteta. Obično su dvosložne, kratke reči koje…
Kreativna mama Lea Lilić
Kreativna mama Lea Lilić autorka knjige Prvi bebin meni
Kreativna mama Lea Lilić je diplomirani menadžer bezbednosti. Majka je trogodišnje ćerke Maše i supruga gospodina Darka. Kreativna mama Lea Lilić Lea je autor knjige koja je nedavno izašla iz štampe – Prvi bebin meni. Ovu knjigu plasirala je u elektronskoj formi i od mladih mama je više nego prihvaćena.…