Razvoj grafomotorike u prve 3 godine i predlog aktivnosti

Razvoj grafomotorike u prve 3 godine

Sadržaj

Razvoj grafomotorne sposobnosti počinje u uzrastu od 18 meseci. Kako teče razvoj grafomotorike u prve 3 godine? Koje aktivnosti su stimulativne? Najčešće se smetnje u razvoju grafomotorike, ako postoje, uočavaju sa polaskom u školu.

Fina motorika je važna za razvoj grafomotorike kod dece?

Fina motorika je od suštinskog značaja za pisanje tako da je važno stimulisati njen razvoj u kućnim uslovima mnogo pre polaska u školu. Pisanje je složena aktivnost u kojoj učestvuje veliki broj mišića ruke, šake i prstiju, kojom upravlja mozak. Razvojem vizuo-motorne percepcije koja se vremenom automatizuje, pisanje postaje automatska radnja.

Razvoj grafomotorike u prve 3 godine
Potrebno je da se roditelji obuče pravilnoj stimulaciji deteta. Da mu omoguće da samo isproba svoje mogućnosti a da mu pomognu samo u onome što ono samostalno ne može da izvede.

Kako dete drži olovku?

Drži olovku i njome oponaša šaranje po papiru, a u uzrastu od 18 meseci počinje sa aktivnostima šaranja, škrabanja po papiru, da bi sa dve godine počelo da drži olovku palcem, kažiprstom i srednjim prstom i oponaša povlačenje vertikalne linije. Sa dve i po godine rado se igra olovkom i papirom, povlači vertikalne i horizontalne linije, do treće godine trebalo bi da ume da precrta krug. Pored aktivnosti koje su direktno usmerene na korišćenje olovke sve ostalo što dete radi rukama doprinosi razvoju fine motorike i grafomotorike.

Šta je važno za razvijanje svih funkcija šake deteta?

Da bi dete razvilo sve funkcije šake potrebno je da ima i odgovarajuću  stimulaciju putem igre  i igračaka. Da bi igra imala puni efekat potrebno je stimulisati dete da se igra u različitim položajima, na leđima, potrbuške, na boku, u sedećem, četvoronožnom, klečećem i stojećem položaju.

Razvoj grafomotorike u prve 3 godine
Od 18 meseci dete počinje sa aktivnostima šaranja, škrabanja po papiru. Sa dve godine počinje da drži olovku palcem, kažiprstom i srednjim prstom i oponaša povlačenje vertikalne linije.

Stimulativne aktivnosti za razvoj grafomotorike

  • hvatanje zvečke;
  • držanje kocke, premeštanje iz ruke u ruku;
  • hvatanje različitih oblika koji su okačeni iznad glave;
  • listanje slikovnica;
  • maženje lutke, mede;
  • kotrljanje,bacanje i hvatanje lopte;
  • ubacivanje različitih oblika u odgovarajuće otvore;
  • ubacivanje igračaka u kutiju;
  • pokazivanje na sebi a kasnije na mami, lutki, medi oko, nos, usta, uši, kosu, ruke, noge, pupak…;
  • držanje kašike i pokušaj samostalnog hranjenja;
  • povlačenje igračke na uzici;
  • šaranje olovkom po papiru;
  • samostalno držanje čaše iz koje pije vodu;
  • svlačenje i oblačenje odeće i obuće;
  • stavljanje poklopca na kutiju;
  • otvaranje i zatvaranje flaše;
  • navijanje igračke;
  • stavljanje sitnih predmeta(zrna pasulja,kukuruza,pirinča)u flašicu uz oprez i obavezno prisustvo odraslih;
  • nizanje perli, makarona, raznobojnih isečenih slamki;
  • cepkanje papira;
  • mešanje testa, plastelina;
  • slaganje bockalica uz oprez;
  • otkopčavanje i zakopčavanje dugmića;
  • igrice za diferencijaciju prstića tapkanjem uz određene pesmice.

Razvoj grafomotorike u prve 3 godine

Pažnja i koncentracija deteta

Pored toga što ove aktivnosti doprinose razvoju grube i fine motorike, razvoju vizuo-motorne koordinacije, orijentacije u prostoru, usvajanje telesne šeme one doprinose i razvoju usmeravanja i održavanja pažnje i koncentracije deteta. Zato je neophodno da se roditelji obuče pravilnoj stimulaciji deteta, da mu omoguće da samo isproba svoje mogućnosti a da mu pomognu samo u onome što ono samostalno ne može da izvede.

Razvoj grafomotorike u prve 3 godine
Do treće godine trebalo bi da dete ume da precrta krug.

Imitiranjem i uvežbavanjem veština, dete povećava samostalnost u igri i realnim situacijama što povećava njegovo samopouzdanje.

Šta ako je nepotpuno razvijena fina i gruba motorika?

Izostanak nekih od veština ili nepotpuna razvijenost grube i fine motorike vrlo često je uzrok problema u pisanju deteta koje je pošlo u školu. Svakodnevna, višečasovna upotreba računara deci uskraćuje razvoj punog potencijala ruke i šake, ono sve manje piše i crta rukom, pored fizičke neaktivnosti i nepravilnog držanja dete kasnije može imati smetnje u pisanju.

avatar
Radi u Beogradu u D.Z. Stari Grad od 1997. godine kao master defektolog-somatoped. Pohađala stručne edukacije i ima sertifikate: Opšta i specifična reedukacija psihomotorike-prevencija i tretman poremećaja motorike, govora, emocija i saznajnih funkcija u detinjstvu; Biological treatments for autism and ADHD; Rana dijagnostika i stimulativni rad sa riziko decom u prvoj godini zivota; Neurokineziološki razvoj deteta do godinu dana i brojne druge.

Podeli ovaj članak sa prijateljima

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Skype
Email
Oktal - Multimam Jan24 Side
Femibion 1 i 2
Femibion 2
Femibion
Femibion 1 i 2
Femibion
Dynamic.rs
Dynamic.rs
Dynamic.rs
Najnoviji članci

5 problema sa kožom i bezbedni tretmani u trudnoći

Kada počinje postporođajna depresija i koliko može trajati?

4 najčešće promene odnosa sa partnerom tokom trudnoće

Kada je previše stresa u trudnoći i kako utiče na trudnicu i bebu?

25 preporuka da vam trudnoća bude što srećnije iskustvo

Preporučujemo vam...

Skeeter sindrom kod dece ili alergijska reakcija na ujed komarca mogu biti više od smetnji. Evo šta treba da znate o Skeeter sindromu, alergijskoj reakciji na protein u plјuvački komaraca...

Kako razgovarati sa decom da se ostvari dobra komunikacija je prava veština. Dobra komunikacija sa decom je od vitalnog značaja u ostvarivanju roditeljstva. Dečije traženje i potreba za pažnjom u...

Znam, znam, pomislili ste “Šuga kod dece i odraslih? Pa zar to još postoji?” Itekako postoji! Uglavnom nailazimo na sporadične slucajeve tokom godine. I to u okviru par ljudi ili...

Praznici su važni deci, to je za njih najveselije doba godine! Posebno Uskrs, kada je proleće već stiglo, sve se rascvetalo, pravo uživanje kako za odrasle, tako i za decu....