Dnevni Raspored Aktivnosti – Preporuke SZO Za Bebu i Dete (od rođenja do 5 godina)

0

Dnevne aktivnosti imaju veliki značaj za rast, razvoj i zdravlje dece, pa je Svetska zdravstvena organizacija nedavno objavila preporuke za fizičku aktivnost, vreme ispred ekrana i spavanje za decu od rođenja do 5.godine života.

Dan se sastoji od vremena za spavanje, za aktivnosti u mirovanju i za fizičku aktivnost. Za najbolje efekte na zdravlje, odojčad i mala dece treba da se pridržavaju svih preporuka za fizičku aktivnost, sedenje i spavanje tokom 24 sata. Vreme koje dete provodi u „mirnoj“ igri, bez fizičke aktivnosti, veoma  važno za kognitivni, emocionalni i psihosocijalni razvoj. Interaktivne  aktivnosti sa roditeljima/osobama koje čuvaju dete (koje ne uključuju ekrane kao način zabave) mogu biti čitanje, pevanje, pričanje priča, crtanje, građenje kockama, slagalice, igre… Dužina i kvalitet spavanja podjednako su važni za zdravlje deteta. Nedovoljno sna udruženo je sa prekomernom težinom i gojaznošću u detinjstvu.

Dnevni Raspored Aktivnosti Za Bebu i Dete (2)                                                           Preporuke za dete mlađe od godinu dana:

Fizička aktivnost bar nekoliko puta dnevno na različite načine, u trajanju od najmanje 30 minuta (više je bolje).  Fiskultura za bebe??? Nećemo zaista raditi fiskulturu sa bebom, ali ćemo voditi računa da ne bude predugo sputana i da ima dovoljno prostora i prilika za slobodnu i intenzivnu fizičku aktivnost.

Bebe koje još nisu mobilne, u prvim mesecima života, najmanje 30 minuta u toku dana  treba da provode u položaju na stomačiću. Vreme na stomačiću je  vreme koje odojče provodi u položaju potrbuške, na tvrdoj podlozi, dok je budno, slobodno pokrećući ruke i noge, uz stalni nadzor osobe koja o njemu brine.

Za stariju decu preporučuje se interaktivna igra na podu. Igre na podu su aktivnosti  odojčeta uz nadzor odraslih, kada se dete na podu kreće i razvija motorne veštine

Sedentarno vreme: dete ne treba da bude sputano u kolicima, auto sedištu, stolici za hranjenje ili u nosiljci na leđima roditelja duže od sat vremena odjednom. Vreme tokom koga dete nije fizički aktivno treba iskoristiti za čitanje ili pričanje priča.

Vreme za ekranom: 0 minuta; odojčetu nije mesto ispred televizora, kompjutera ili tableta!

Spavanje: dete uzrasta 0-3 meseca treba da spava 14-17 sati, a uzrasta 4-12 meseci 12-16 sati; treba imati u vidu i da su potrebe za spavanjem individualne.  Jako je važan dobar kvalitet sna, uključujući i kratke „dremke“ tokom dana.

Dnevni Raspored Aktivnosti Za Bebu i Dete (4)

Deca u drugoj  godina života

Fizička aktivnost: najmanje 180 minuta; različite fizičke aktivnosti, od laganih, do umerenih i intenzivnih, raspoređene tokom dana. Više je bolje!

Sedentarno vreme: dete ne treba da bude sputano u kolicima, auto sedištu, stolici za hranjenje ili u nosiljci na leđima roditelja duže od sat vremena odjednom; ne treba predugo ni da sedi.

Vreme za ekranom: za dete od godinu dana ne preporučuje se gledanje televizije ni zabava kompjuterskim igricama. Postepeno tokom druge godine dete može po malo da bude ispred ekrana, ne duže od jednog sata ukupno. Manje je bolje! Vreme tokom koga dete nije fizički aktivno treba iskoristiti za čitanje ili pričanje priča.

Spavanje: 11-14 sati kvalitetnog sna. Najbolje je da dete ima svoje ustaljene rutine, redovno vreme kada ide na spavanje i kada se budi.

Dnevni Raspored Aktivnosti Za Bebu i Dete (3)

Deca u 3. i 4. godini

Fizička aktivnost: najmanje 180 minuta; različite fizičke aktivnosti, od laganih, do umerenih i intenzivnih, raspoređene tokom dana; bar 60 minuta intenzivne fizičke aktivnosti.  Više je bolje!

Kako znamo koja je fizička aktivnost za dete intenzivna? To je ona aktivnost tokom koje se dete zadiše i zagreje (zajapuri, oznoji), kao što je i za odrasle intenzivna fizička aktivnost ona tokom koje nam se ubrza disanje i rad srca.

Sedentarno vreme: dete ne treba da bude sputano u kolicima, auto sedištu duže od sat vremena odjednom; ne treba predugo ni da sedi.

Vreme za ekranom: maksimalno 1 sat dnevno.  Manje je bolje! Vreme tokom koga dete nije fizički aktivno treba iskoristiti za čitanje ili pričanje priča.

Spavanje: 10-13 sati kvalitetnog sna. Najbolje je da dete ima svoje ustaljene rutine, redovno vreme kada ide na spavanje i kada se budi.

Ove preporuke odnose se na svu zdravu decu uzrasta do 5 godina, nezavisno od pola, socioekonomskog statusa prodice, kulturoloških specifičnosti i sredine u kojoj dete živi.

Podaci govore da se deca nikada nisu kretala manje nego danas i da je dete od osam godina već  porovelo punu godinu ispred ekrana! Vreme je da se nešto promeni, i roditelji male dece treba da naprave važne korake u dobrom pravcu!

Share.

About Author

Comments are closed.