Uvođenje knjiga u bebin život je jedna od aktivnosti koja bogati detetovo iskustvo. Istovremeno podstiče njen govorno-jezički razvoj. Dok naše bebe rastu, mi primećujemo kako njihovu pažnju privlače različita dešavanja i aktivnosti iz njihovog okruženja. U ranom periodu razvoja, beba uživa gledajući u lice majke i drugih osobe koje joj prilazi i obraćaju joj se. Ona upija poglede i glasove koje čuje u svom okruženju. Kada se odrasle osobe ali i deca obraćaju bebama, oni spontano menjaju svoj glas i intonaciju kao i način govora. Koristeći takozvani „bebeći govor“ nastoje pridobiti njenu pažnju i prilagoditi joj se.
U isto vreme dok pratimo našu bebu mi razmišljamo o tome šta možemo učiniti da podržimo njena interesovanja. Želimo da ih proširimo i podupremo. Razmišljamo kojim aktivnostima bi je mogli podstaći da napreduje u razvoja.
Uvođenje knjiga u bebin život – Način da obogatimo bebino iskustvo
Jedna od aktivnosti koja bogati detetovo iskustvo i istovremeno podstiče njen govorno-jezički razvoj jeste ona koja uključuje knjige za bebe. Način na koji govorimo bebi oslikavaće se u načinu upoznavanja bebe s knjigom. Ukoliko zajedno s vašom bebom razgledate i opisujete joj ono što vidite, znajte da tako podstičete njene preverbalne sposobnosti koje su uslov za progovaranje. Najvažnje od ovih sposobnosti su pažnja, razumevanje govora ali i želja za komunikacijom. Ukoliko je vaša beba progovorila, knjige za bebu vam pomažu da podstaknete njen dalji govorno-jezički razvoj. Ipak, dobro je da znate kako da joj se obratite na pravi način, kako bi vas ona mogla uspešnije pratiti i usvajati govor.
Kako pristupiti knigama u društvu beba?
Knjige postepeno uvodite u vašu i bebinu svakodnevnicu. Neka to budu momenti u kojima uživate u bliskosti i komunikaciji. Uzmite sledeće savete u obzir:
- Gestom, glasom i načinom izgovora usmerite bebu na sadržaj knjige. Pokažite prstom na ono što imenujete. Menjajte intonaciju i prilagodite brzinu izgovora.
- U početku možete koristiti crno-bele knjige koje će joj prijati i dodatno stimulisati pažnju.
- Važno je da dete razvija sposobnost razumevanja govora. Vraćajte se istim knjigama i ponavljajte reči kako bi razumevanje osnovnih pojmova napredovalo.
- Kažite i komentarišite ono što vidite ali se zadržavajte na kratkoj frazi i opisu, budite jasni.
- Možete postaviti jednostavno pitanje, malo sačekati a zatim dati odgovor.Ko je to? To je maca!
- Ukoliko izaberete knjige sa dodatnim čulnim iskustvom, različitim materijalima ili zvucima, to će doprineti bogaćenju rečnika i poboljšanju pažnje.
Šta nakon progovaranja?
Nakon što dete izgovori svoje prve reči nastavljamo sa dobrim navikama. I dalje se prilagođavamo detetovom interesovanju i podstičemo ga u razvoju. Očekujemo da dete progovori oko 12. meseca ili nekoliko meseci kasnije. Uzmite sledeće savete u obzir:
- Birajte knjige sa životinjama i pomozite vašoj bebi da bogati rečnik prema interesovanju. Životinje su bebama u ovom uzrastu veoma zanimljive.
- Obraćajte pažnju na likove, jednostavne radnje ali imenujte i delove tela.
- Koristiti knjige sa ponavljajućim frazama i kratkim pesmama dok vaše dete vremenom uči da ih dopuni nekim rečima.
- Nakon što ono samo pokazuje i imenuje ono što vidi, ponovite za njim i proširite iskaz za jednu reč.
Knjige u korak sa razvojem govora
Kada primetite da vaše dete brže bogati rečnik i sve više spaja reči u rečenice:
- Probajte sa kraćim pričama i gledajte šta je to što vašoj bebi privlači pažnju. Iste priče ponavljajte i podržite njegove pokušaje opisivanja radnji.
- Birajte knjige sa sakrivajućim delovima. Iskoristite ovo kao priliku da vežbate predloge („u“, „ispod“ su među prvim predlozima koje možete vežbati na ovaj način).
- Knjige sa radnjama koje su poznate detetu i svakodnevnim situacije, doprineće razvoju funkcionalnog rečnika. Značajno za detetovo razumevanje toka dana i planiranje aktivnosti.
Povezanost kao sredstvo buđenja ljubavi prema knjigama
Primećivanje načina detetovog učenja i prilagođavanje tome, donosi najbolje rezultate. Sve ovo vreme možete dopustite da neke knjige budu dostupne detetu da ih samo uzme. Često, ono stalno bira iste knjige i to je u redu. Dete traži ponavljanja, što je prirodni način učenja za njega. Ukoliko preskoči neku stranicu, pratite ga.
Obraćanje pažnje na to kako se dete oseća u trenutku deljenja sa njim je važno. Želimo da detetu bude zabavno i da uživa dok delimo trenutke sa knjigama. Njegove reakcije, interesovanja i pažnja su nam vodiči. Dok pratimo dete i nastojimo da produžimo njegovu pažnju i podstaknemo razvoj govora. Nezaboravimo da je ugodnost u tim trenucima naše sredstvo pridobijanja deteta.
Delovi ovog članka su sastavni deo priručnika „Montesori jezik“, prilagođenog razvoju govora kod najmlađih. Priručnik je deo digitalnog projekta pod Inicijativom za proučavanje detinjstva i Koncepta inkubatora društvene odgovornosti „Žute patalone“.