Vizuelna percepcija i vizuelna pažnja dece imaju važnu ulogu u saznajnom (kognitivnom) i jezičkom razvoju. Kako možete vežbati vizuelnu pažnju sa vašim detetom?
Preverbalni period i vizuelna pažnja dece
Od rođenja, bebina vizuelna pažnja se postepeno razvija. Tako dete upoznaje svoje okruženje. Ono se usmerava, primećuje i reaguje na osobe, objekte i ono što se dešava u njegovom okruženju. Na ovome se zasniva početak detetove komunikacije sa svetom.
Kada dete usmeri pogled ka nama, ono pokazuje da je svesno našeg prisustva. Slušanjem i vizuelnim praćenjem onoga što govorimo ili na šta pokazujemo, dete postepeno razvija razumevanje jezika i govor.
Kada nas posmatra i reaguje na nas, dete učestvuje u interakciji. Praćenjem zajedničke tačke ono sa nama ostvaruje zajedničku pažnju. Deljenjem pažnje sa detetom širimo detetova interesovanja, povezujemo se sa njim i podstičemo ga da nas imitira, oglašava se i izgovara svoje prve reči. Još pre nego što dete progovori, vizuelna pažnja je važan indikator govorno-jezičkog razvoja.
Koje su odlike vizuelne pažnje?
Ovo su neke odlike vizuelne pažnje:
- Budnost ili spremnost za praćenje vizuelnog stimulusa od važnosti.
- Selektivnost odnosno sposobnost vizuelnog pretraživanja i „gašenja“ onih informacija koje nisu važne u tom trenutku.
- Svesna uključenost ili sposobnost praćenje koja podrazumeva kontinuirano vizuelno praćenje promena onoga što nam je u fokusu.
- Podeljena pažnja odnosno sposobnost održavanja pažnje na više od jednog stimulusa istovremeno.
U toku razvoja i sazrevanja deteta, vizuelna pažnja se postepeno produžava kada je dete fokusirano. Ono se lakše usmerava i lakše gasi distraktore koji je mogu remetiti. Dete je sve sposobnije da prati ono što osobe iz okruženja govore i da to poveže sa dešavanjima u okolini. Istraživanja potvrđuju da praćenjem razvoja vizuelne pažnje možemo predvideti brzinu bogaćenja rečnika tog deteta.
Razvoj radne memorije (kratkoročne) je podstaknut razvojem vizuelne pažnje. Ovo olakšava i povećava sposobnost učenja, mišljenja i zaključivanja. Zbog toga vizelna pažnja predstavlja osnovu razvoja saznajnih i jezičkih sposobnosti.
Vizuelna pažnja je naročito važna i za savladavanje sposobnosti čitanja. Čitanje je jedna od jezičkih delatnosti koja je uslovljena dobrom pažnjom. Deca koja kasne u govorno-jezičkom razvoju i imaju lošiju vizuelnu pažnju su pod znatnim rizikom za teškoće savladavanja veštine čitanja. Prema tome, vizuelna pažnja je važan faktor koji može odrediti akademske uspehe deteta.
Kako vežbati vizuelnu pažnju deteta?
Evo nekoliko primera za vežbanje vizuelne pažnje:
Razvrstavanje
Veoma rano dete kreće da uviđa osnovne karakteristike objekata kao što su boja, oblik, veličina. Možete vežbati razvrstavanje kocki ili loptica po nekom od ovih kriterijuma. Dete usmerava svoju pažnju, posmatra objekat i usmerava svoj pokret vizuelnim praćenjem.
Nizaljke
Ovo mogu biti klasične nizaljke koje podrazumevaju ređanje perlica ili drugih figura na konopac. Dete može ređati po modelu i tako se vizulno usmeravati na model koji traži u trenutku.
Pretraživanje
Dete dobija zadatak da traži neke likove/predmete u knjizi. Možete koristiti stranice na kojim ima dosta životinja, boja, drugih likova ili dosta predmeta. Postavljate zadatak detetu da pronađe nekoga ili nešto. Zadatak iz knjige može biti i da dete pronađe razlike između dve gotovo identične slike. Ono se mora zadržati na stranici i pretraživati.
Praćenje modela
Ako želimo da dete nauči neku praktičnu aktivnost ili sa nama nešto napravi po modelu, za to je potrebno da ono ima dobru vizuelnu pažnju. Ovo znači da ako uključimo dete u ovakve aktivnosti – vežbamo pažnju. Dok vežbamo izgovor glasova i reči, dete je usmereno na nas i vizuelno nas prati. Ako je pred njim ogledalo, praćenjem svog odraza usmerava i zadržava pažnju.
Za razvoj je potrebno vreme
Sposobnost razvoja vizuelne pažnje se može pratiti od najranijeg doba. Zbog toga je važno da posmatramo bebu i pratimo razvoj dece od najranijeg doba. Ukoliko dete pokaže znake slabije vizuelne pažnje, možemo ga podstaći i podržati na vreme.
Treba da znamo da se detetova pažnja razvija postepeno. Ukoliko radimo sa detetom na pažnji, u početku ga usmeravamo onda kada je potrebno. Pomažemo mu da održi pažnju i tako je i produži. Radom na vizuelnoj pažnji podstičemo progovaranje, razvoj rečenice, uspešniju komunikaciju i savladavanje akademskih veština (čitanje, pisanje). Podstičemo razvoj u svim fazama govorno-jezičkog razvoja.
Zapamtite: za sve što radimo potrebno je vreme.
Uz vežbe i postepeno usložnjavanje zadataka, radimo na produžavanju i usmeravanju pažnje. Čak i nekoliko sekundi dužeg zadržavanja pažnje, jeste ono što nam je potrebno. Naše strpljenje i pomoć su važna karika u podsticanju deteta u razvoja na svim poljima.