Šta prethodi govoru deteta – 2 ključne sposobnosti

Šta prethodi govoru deteta

Sadržaj

Ako se pitate šta prethodi govoru deteta, to su dve važne sposobnosti. Dok pratimo razvoj govora deteta treba da znamo šta ovaj proces podrazumeva i šta možemo očekivati. Pored drugih veština i sposobnosti koje dete razvija a koje su bitne za razvoj govora, dve se naročito izdvajaju. Ovo su sposobnosti izgovora reči i razumevanja reči. Mi ih pratimo kao razvoj ekspresivnog (govora) i receptivnog (razumevanje) rečnika.

Šta prethodi govoru deteta

Početni period progovaranja podrazumeva kada dete koje koristi reč znajući šta ta reč znači. Takođe i komunicirajući uvek sa tom rečju sa istim značenjem. Tada možemo reći da je to reč koju brojimo u ekspresivni ili govorni vokabular deteta.

Šta prethodi govoru deteta

Reči koje ubrajamo u govorni vokabular su ponekad veoma različite od originala. Podsećaju na njih intonacijom ili u sebi imaju par istih glasova. Ali brojimo ih, zato što ih dete uvek koristi u istim situacijama i sa svrhom. Ono razume za šta ih treba vezati i kada ih koristiti.

Razvoj i razumevanje govora

Očekivano, fond reči koje dete razume je uvek višestruko veći od fonda reči koje dete izgovara. Ovo znači da dete prvo razvija razumevanje pa tek onda govor.

Međutim u ovom procesu nemaju sve reči isti redosled razvoja. Šta to znači?  Dešava se da dete izgovara reč ili ono što liči na tu reč, ali je ne razume u potpunosti. Ovo znači da dete koristi ove reči u različitim situacijama. Ne zna kada je pravo vreme da ih iskoristi. Ne zna za šta ih treba vezati (značenjem). Ovo može biti uobičajno u procesu razvoja govora u ranom periodu, i  nešto kasnije.

Šta prethodi govoru deteta

Kakav je odnos između razumevanja i izgovora?

Prirodno i logično je očekivati da dete prvo razume reč. A  nakon toga, kreće da je koristi u svom govoru. Međutim, postoje još dve mogućnosti odnosa između razumevanja i produkcije u periodu usvajanja jezika.

  • Prva, da dete gotovo istovremeno/paralelno (uz minimalnu prednost) razvija razumevanje i produkciju iste reči.
  • I druga, da dete prvo kreće da izgovara reči a potom usvaja razumevanje te reči ili fraze.

Ponavljanje reči koje dete ne razume

Ponekad dete ne razume reč ali je podražava (imitira) iz govore druge osoba. Ovo se dešava i dok dete uči pojedinačne reči ali i kasnije. Dete može izgovarati reč koja je identična originalu (pravoj reči). Ili čak koristiti rečenicu/frazu i pre nego što je razume.

Ovo je rezultat detetove percepcije i pamćenja tih reči. Ono je verovatno čulo ovu reč ili rečenicu dosta puna i teži da je ponovi. Ovakvo podražavanje  predstavlja most između razumevanja i spontanog prozvođenja. Dete imitria ono što čuje a onda kad shvati značenje te reči ili iskaza kreće da ih koristi samo.

Šta prethodi govoru deteta

Isto se događa i u periodu nakon progovaranja. Dete bogati svoj rečnik podražavanjem. Imitira roditelje i okruženje i usavršava izgovor glasova. Dete prolazi kroz gramatički razvoj ponavljanjem. Ipak, treba znati da je ova faza ponavljanja bez razumevanja najintenzivnija do treće godine detetovog života.

Kako odnos razumevanje – izgovor izgleda kod dece koja kasne u razvoju?

Deca koja kasne u razvoju razumevanja govora mogu produkovati veliki broj reči/fraza pre nego što iz zaista razumeju. Ova faza traje i nakon treće godine. Da bi dete usvajalo govor, razumevanje i produkcija se trebaju razvijati očekivanom brzinom. Brzina razvoja razumevanja ima višestruku prednost u početku. Iako smo rekli da dete usvaja govor ponavljanjem sve dok u potpunosti ne razume tu reč, moramo pratiti odnos između ovih reči. To podrazumeva i količinu reči koje dete razume i izgovara.

Šta prethodi govoru deteta

Dok brojimo reči koje dete izgovara, obraćamo pažnju da li zaista i koliko ono razume ove reči. Takođe, nekada dete izvršava naloge koje mu dajemo iako ne razume svaku reč u istom nalogu. Dobro je da pratite koliko dete zaista razume. Nesrazmeran razvoj razumevanja i govora u korist samog govora bez razumevanja govori  nam o netipičnom razvoju.

Ako vaše dete kasni u razvoju razumevanja govora ili u ekspresiji i niste sigurni koliko zaista razume, potražite logopeda.

avatar
Radom u logopedskim centrima i vrtićima stekla je višegodišnje iskustvo u tretmanima dece neurogene, pervazivne i razvojne patologije. Sertifikovan Marte Meo praktičak, autor stručno-naučnog rada i koautor priručnika „Montesori jezik“, za razvoj govora kod najmlađih. Bavi se dvojezičnim razvojom, individualnim savetovanjem s roditeljima i radom s decom koja rastu u dvojezičnom okruženju i ispoljavaju kašnjenje u govorno-jezičkom razvoju.

Podeli ovaj članak sa prijateljima

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Skype
Email
Oktal - Multimam Jan24 Side
Dynamic.rs
Dynamic.rs
Dynamic.rs
Najnoviji članci

Šta određuje uspeh trudnoće posle 40. i kakav je uspeh IVF-a

Zašto se javlja povodljivost kod deteta?

Trudnoća posle 40. godine i kako se pripremiti

Kako smišljanje priča sa decom podstiče razvoj – Ideje za priče

Neintegrisani primitivni refleksi i razvoj bebe

Preporučujemo vam...

Zašto se javlja povodljivost kod deteta? Kod neke dece već od malih nogu možemo uočiti povodljivost. Roditelji su zabrinuti, posebno pred pubertet, pitaju se kako da se nose sa tim...

Smišljanje priča je jedan od najboljih načina da podstaknete detetovu maštu, mišljenje i govorno-jezički razvoj. Priče imaju fantastičnu moć da privuku dečju pažnju. Priče mogu biti dobra ideja u svim...

Tomatis metoda je moćan alat u razvoju percepcije, koncentracije, motorike, govora i jezika. Ova metoda predstavlja sveobuhvatan pristup koji unapređuje slušanje, percepciju, motoriku, jezik i samopouzdanje. Metoda nudi podršku kako...

Ako se pitate kakav je uticaj vršnjaka na razvoj dece, on je veliki! Socijalna interakcija među vršnjacima igra presudnu ulogu u razvoju dece, oblikujući njihove socijalne, emocionalne i kognitivne sposobnosti....