Zašto su fokus i pažnja kod dece toliko važni za razvoj u svim uzrastima? Šta su fokus i pažnja kod dece? Kada je pravo vreme za treniranje fokusa i pažnje?
Fokus i pažnja kod dece
Kako poboljšati fokus i pažnju i šta se dogadja ukoliko se na tom razvojom polju vide poteškoće? Ovo su samo neka od važnih pitanja vezanih za temu fokusa i koncentracije. Pitanja je zaista mnogo, a odgovora još više.
Veza između pažnje i inteligencije
Pažnja i fokus kod dece su od velikog značaja za rast i razvoj, jer su pažnja i inteligencija veoma zavisne jedna od druge. Pažnja je nešto sa čime se deca rađaju, dakle to je urođeno. Samo je potrebno pronaći nešto što dete interesuje u datom momentu, kako bi se dete fokusiralo na nešto. Odnosno obratilo pažnju na samo jednu stvar – ono što mu prezentujete. Kada ste uspeli da zainteresujete dete za ono što mu prezentujete, dete učestvuje u vašoj aktivnosti. Zajedno sa vama, odgovarajući na vaša pitanja ili prateći vaše smernice. Tu vec počinje da se trenira detetova koncentracija odnosno da se dete intelektualno razvija.
Koliko traje pažnja po uzrastu?
Važno je da igre u kojima uključujete dete budu prilagođene uzrastu vašeg deteta. Ali je od jednako velike važnosti samo trajanje aktivnosti i igara.
- Deca koja su mlađa od 4 godine imaju otprilike fokus i pažnju na jednoj te istoj igrici ili igrački između 7-8 minuta.
- Deca koja su između uzrasta od 6 do 10 godina imaju fokus i koncentraciju na jednu istu aktivnost između 20 – 25 minuta.
Kako uhvatiti detetovu pažnju?
Da biste pridobili pažnju deteta bitna je prezentacija neke aktivnosti, igre ili vežbe. Predlažem da dete bude uključeno u sam proces učenja i da na zanimljiv nacin saznaje i uči o novim stvarima. Trudite se da vaše prezentovanje neke igre ili aktivnosti bude zanimljivo. Takođe da vaše instrukcije budu što jasnije i kraće. Prvo pokažite kroz vaš primer kako ce igra ili aktivinost izgledati, kako bi olakšali detetu i dali mu primer.
Detetu je lakše da radi ono što je videlo od vas. To je metodologija aktivnog učenja koja se temelji na iskustvu. Odnosno ’’Learnig by doing’’ prema pedagoskoj teoriji Jonh Deweys teoriji. Ako ponavljate sa detetom aktivnost koju ste već radili, važno je da aktivnost ponavljate na isti način. I to, sve dok vaše dete ne usavrši tu veštinu ili tehniku pre nego sto pređete na drugi način.
Na primer : Crtali ste kućicu na papiru i uvek ste počinjali sa crtanjem temelja ka krovu. Dozvolite detetu da nauči da nacrta kuću na taj način, pre nego što mu pokažete da se kuća može nacrtati i obrnuto, od krova ka temelju.
ZNAČAJ IGRE U RAZVOJU DETETA U 2. GODINI PROČITAJTE OVDE
STIMULATIVNE IGRE I IGRAČKE U 3. GODINI PROČITAJTE OVDE
Poteškoće u pažnji i fokusu kod dece
Šta ukoliko fokus i pažnja ne idu svojim tokom i ukoliko se javljaju poteskoće i poremećaji u koncentraciji i fokusu? To može da dovede i do ozbiljnih dijagnoza kao sto su ADHD ili autizam.
Kada se grade fokus i pažnja?
Često čujem od roditelja jedno klasično roditeljsko opravdanje i objašnjenje: ’’Još uvek su mali, ne mogu mirno da sede. Naučiće dok još malo porastu.’’ Želim da podvučem da su fokus i pažnja takva oblast da se sav trening i vežba zapravo grade kada je dete malo. A kako dete odrasta trening i vežbanje se samo nadogradjuju.
KAKO SPROVODITI SENZORNU INTEGRACIJU KOD KUĆE PROČITAJTE OVDE
Predlozi igara za bolji fokus i pažnju dece
Toplo vam preporučujem da sklapate puzle, čitate knjige, igrate se igrica memorije. Zatim, dozvolite detetu da dodiruje razne strukture kako bi razvijalo i svoju senzoriku. Da radite sa raznim tehnikama i materijalima dok su deca još mala. Cak i lagano dodavanje lopte, jednostavne igre za najmlađu dečicu, kao sto su jedna prazna kutija u koju ubacujemo igračke, a zatim ih ponovo vadimo iz kutije, je zapravo trening pažnje i koncentracije kod dece.
Postoji mnogo različitih načina, tehnika, igrica, vežbica kako da u kućnom okruženju vežbate i trenirate fokus i pažnju. Deca kroz zabavu najlakše uče i zato evo nekoliko zanimljivih igara i aktivnosti:
- Čitanje knjiga
- Sklapanje
- ČoveČe ne ljuti se.
- Tajanstvena kutija.
- Memo igre.
- Presipanje iz jedne posude u drugu.
- Razvrstavanje prema boji, veličini, obliku.
- Igra ´´šta nedostaje“.