Da li je moguće da se sprovodi senzorna integracija kod kuće? Da, moguće je! Predlažemo kako sprovoditi stimulaciju taktilnog sistema, vestibularnu stimulaciju, propriocepcijskog sistema… Uz igru naravno, jer uz igru dete najbolje uči i najbolje se stimuliše.
Senzorna integracija predstavlja sposobost svakog deteta da informacije koje dobija putem čula, a koje se obrađuju u mozgu upotrebi za vršenje svrsishodne, ka cilju usmerene aktivnosti. Više o tome, kao i o tome šta su senzorne sobe PROČITAJTE OVDE.
Senzorna integracija kod kuće
Dragi roditelji setite se svojih igara iz detinjstva.Verovatno ste tokom svojih igara bili uspešni i srećni. Ljuljali ste se penjali na drveće, preskakali konopac, vozili rolere, grudvali se, pravili kule od peska.
Treba razmisliti kako se deca danas igraju, verovarno imaju manje prilika da dodiruju različite predmete Da se kreću naokolo i smišljaju razne maštarije. Veći deo igre se sastoji od igrica plejtešna i kompjuterskih igara. Usamljene igre na telefonu. Staromodno je ponekad bolje? Vremena se menjaju, ali deca ne. Trodimenzionalna igra, naporna igra gradi bolji mozak i telo. Kad god je moguće igre treba izvoditi na otvorenom. Kada ne možete da izvedete dete napolje, evo ideja kako da sprovodite stimulaciju u kući. Gledajte šta dete najviše voli da radi.
Taktilni sistem, kako se sprovodi stimulacija
U kući se igrajte sa detetom. Dajte mu penu za brijanje i perite autiće sa penom za brijanje. Plastične životinjice kupajte u sapunici, pisati slova i brojeve na peni za brijanje. Pravite razne oblike od plastelina sa svojim detetom. Dajte detetu pirinač u maloj šerpici i neka se igra sa pirinčem, što više da ruke ubacuje u pirinač.
Oset dubokog pritiska „rolanje palačinke“ . Da, dete urolati u prostirku za vežbe. U ovoj aktivnosti stvara se fantastičan osećaj u celom telu. Obzirom da je tako opuštajuća i umirujuća, odlično je raditi ovu aktivnost nakon prestimulirajućeg dodirnog iskustva.
Vestibularna stimulacija u kući
Pobacajte jastuke na pod ili dušeke i napravite trampolinu za skakanje. Pustite muziku da deca slušaju dok skaču. Skakanje na trampolini je snažan podražaj vestibularnog sistema. Skakanje pruža duboki pritisak zglobovima i mišićima i to jača propriocepciju i razvija veštinu grube motorike. Pevanje pesmica i rima poboljšava slušnu memoriju. Skakanje na trampolini stimuliše i moždane centre za govor i jezik. Igrajte igre konjića, vi budite konjić ,a dete jahač.
Propriocepcijski sistem i stimulacija
Ako je dete nedovoljno svesno svoga tela ima poteškoće sa ravnotežom. Žvaće olovke, rukave, u hodu lupa nogama, ukočeno je. Takođe, nekordinirano, trapavo često pada i posrće. Uzmite lejzibeg i igrajte se padanja, neka dete skače npr. sa troseda na lejzibeg, rastežite se na lejzibegu. Preskačite konopac. Napravite malu kućicu od kartonske kutije da se dete može uvući u kućicu. Napravite platneni tunel pa se provlačite sa detetom.
Vizuelne aktivnosti
Napunite jednu korpu pomorandžama i limunom. Dete sedi pored kante naspream deteta je papirna kesa. Dete kotrlja voće i ubacuje u papirnu kesu. Imenovanje i brojanje voća podstiče vizuelno prepoznavanje. Igrati se sa ručnom svetiljkom. Ugasite svetlo i pogledom pratite svetlo na zidu. Usmerite svetlo u pod, dete može skakati po vašem svetlu.
Auditivni sistem i igre u kući
Dete je preosetljivo na zvukove, glasnu muziku. Teško mu je da se usredsredi na jedan glas ili zvuk, jel ga ometaju dugi zvukovi. Možete igarti sa detetom lupkanje u ritmu sa olovkama, rukama da pljeskate i u bubanj da udarate. Lupkajte , udarajte, pljeskajte ritam pesme koju dete najviše voli. Slušanje ritmova poboljsava slušnu pažnju i svest za ritam.
Čulo mirisa i ukusa, kako razvijati u kućnim uslovima uz igru?
Od pobuđujućih mirisa mozete koristiti bosiljak, origano, limun, pomorandžu, kafu, luk…. Od umirujućih mirisa možete koristiti kamilicu, cimet, bananu, lavandu, sapun.. Zavežite detetu oči i ponudite mirise da pogađa šta je pomirisalo. Mirisanje određenih mirisa može poboljšati pamćenje i pažnju. A mirisanje nekih drugih mirisa može pomoći detetu da se opusti i zaspi. Igra „Okusi i reci“ se igra tako što detetu stavite na tanjir nekoliko namirnica. Mora da zatvori oči isprobava ukuse i pogađa sta je okusilo. Kušanje različite hrane pomaže detetu da poboljša ukusno i mirisno prepoznavanje. Žvakanje i gutanje podstiču oralno-motoričke veštine.
Oralno–motoričke veštine su važne zbog konzumiranja tvrde hrane, disanja. Ali i budnosti, pažnje, organizovanog ponašanja, samokontrole i smirivanja. Uzmete dve pingpong loptice i slamčice i zajedno sa detetom duvate loptice kroz slamku po stolu. Potom probajte da duvate loptice bez slamke. Stavite šaku perja i duvajte sa detetom. Možete se organizovati kroz takmičenje sa detetom. Prijateljsko takmičenje gradi snažne društvene vestine. Možete organizovati igre ljubljenja ogledala, koje omogućava duboki pritisak i poboljšava snagu i osećaj za dodir usnama. Ljubljenje razvija mišiće u ustima i obrazima koji su nužni za artikulisanje glasova. I igre motoričkog planiranja: dodirni dlanovima nožne prste i prstima ruke dodirni nos.