Rast i razvoj dece u 6. godini života, o krupnoj i finoj motorici, razvoju mišljenja deteta, kako dete da uči, socijalno emocionalnom razvoju i bezbednosti.
Kako teče rast i razvoj deteta u 6. godini?
Između 5. i 6. godine rast deteta ima slične karakteristike kao u prethodnoj godini – prosečno dete dobije 2kg u težini i poraste 4-5cm. Rast nije ravnomeran tokom godine, postoje periodi intenzivnog rasta u visinu, a zatim period dobijanja u težini. I dalje nema razlike u brzini rasta dečaka i devojčica.
Gubitak mlečnih zuba započinje izbijanjem kutnjaka u uzrastu od 6 godina. Prvi sekutići menjaju se između 6. i 7. godine.
Limfno tkivo je uvećano, pa su česti problem sa krajnicima. Ovo je uzrast kada limfno tkivo dostiže svoj maksimum, i kasnije se veličina krajnika polako smanjuje. Zato ne treba žuriti sa operacijom; veličina krajnika nije presudna, već je važno da li dete ima česte gnojne angine, oštećenje sluha ili drugi ozbiljan razlog za operaciju, po mišljenju specijaliste.
Mišićna snaga, koordinacija i izdržljivost se stalno povećavaju, kao i sposobnost izvođenja kompleksnih pokreta, kao što je ples, šutiranje lopte na koš ili sviranje klavira. Ove veštine rezultat su i sazrevanja i vežbe.
Krupna motorika u 6. godini
- stoji na jednoj nozi bez podrške 40 sekundi-
- vozi bicikl
- preskače kanap obema nogama zajedno
- skače sa visine od 40 cm
- visi 10 sekundi držeći se rukama za prečku
- hvata loptu jednom rukom
- u skoku hvata loptu
- igra bagminton
- oblači se samo
- vezuje pertle
Fina motorika u 6. godini
- pogađa loptom cilj
- kleštima vadi i čekićem zakucava esker
- namotava konac na kalem
- palcem može da dotakne svaki prst
- seče i lepi jednostavne oblike (kolaž papir)
- pravi lepezu od hartije
- prepisuje sva štampana slova
- precrtava romb
- koristi rezač za olovke
Socijalno-emocionalni razvoj u 6 godina
- Sarađuju i hoće da podele
- Varaće ako im se za to ukaže prilika
- Ljubomorni su na druge ili na braću i sestre
- Vole da imitiraju odrasle
- Vole da se igraju sami, ali prijatelji postaju sve važniji
- Ponekad im se dogode ispadi besa
- Stidljivi su kada je reč o njihovom telu
- Vole društvene igre
Kontrola nad emocijama šestogodišnjaka
Sa pet godina imaju kontrolu nad svojim emocijama i razvijenu vezu mišljenja i govora. Ovo je idealno vreme da ih naučite da gledaju na sat. Sada već razaznaju brojeve pa će lako odgonetnuti koliko je sati na digitalnom satu, ali bi bilo dobro da ih naučite da odrede vreme i na satu sa kazaljakama. Ne razumeju mere vremena (10 minuta, jedan sat, pola sata), ali razumeju vremensko razdoblje potrebno za slušanje jedne pesmice ili za put do vrtića.
Razvoj mišljenja u šestoj godini
Sa šest godina morali bi jasno da razlikuju realnost i maštu. Trebalo bi da razlikuju slova velika i mala, brojeve do 20 i neke najvažnije znake interpunkcije. Morali bi i da znaju koji je broj veći, a koji manji, šta je kasnije, a šta ranije.
Šestogodišnjak može duže vreme da ostane koncentrisan, i rado preuzima nove uloge i odgovornosti. U tome odrasli treba da ga usmere i da mu pomognu. Često traži potvrde o tome da li je dobro postupio. Uči pravila različitih igara (igre kartama, sport…). Uživa ako mu pružimo priliku za samostalnu odluku. Razvija apstraktno mišljenje.
Deca u ovom uzrastu proširuju znanje o funkcijama i značenju pojedinih delova biljaka i životinja, razlikuju živo od neživog, i počinju da budu svesni ciklusa života: rođenje, rast i razvoj, starenje, smrt. Isto tako, u ovom razdoblju počinju da razumeju pravo značenje novca.
Kako bi dete trebalo da uči?
Deca uče, pre svega, kroz igru. Igra za decu nije samo razonoda, već ozbiljan posao.Deca do šest godina uče na tri načina:
- Kroz aktivnost, dakle kroz shvatanje, oponašanje i isprobavanje postupaka odraslih.
- Kroz priču i objašnjenja.
- Sopstvenim razmišljanjem.
Važno je da se detetu omogući da što češće stiče nova iskustva, i da se ima u vidu da su detetu potrebni pitanja, odgovori i pohvale osobe koja se o njemu brine i druge dece.
Psihološka zrelost za školu – to je upravo želja za učenjem. Kod nekih mališana ona se ispoljava kroz želju da dobiju stvari koje su deo školskog života. Šestogodišnjake očaravaju đačka torba, udžbenici, gomila šarenog pribora…
Šta roditelj da radi?
Osnovni zadatak roditelja u predškolskoj fazi ne sastoji se u tome da po svaku cenu naučite dete da čita i piše. Važno je da formirate i stalno podstičete detetovu radoznalost i želju za sticanjem novih znanja. Tek nakon toga će dete biti efikasno usmereno na razvoj mišljenja, pamćenja i pažnje. U tom slučaju, učenje tokom svih školskih godina biće za dete izvor radosti i svojevrsni izazov.
Bezbednost deteta je stalna odgovornost i obaveza roditelja. Što je starije, dete je i samo više svesno opasnosti koje mu prete.