Razvoj slušne pažnje deteta i verbalne pažnje su posebno bitni za govorno-jezički razvoj deteta. Za uspeh u najrazličitijim aktivnostima i dobru komunikaciju sa okruženjen neophodno je da dete razvija pažnju u skladu sa uzrastom.
Razvoj slušne pažnje deteta
Slušna pažnja podrazumeva sposobnost percepcije i obrade različitih zvukova iz okruženja. Verbalnu pažnju posmatramo kao sposobnost deteta da se usmeri na govorne segmente. To podrazumeva reči, pojedine glasove ili strukturu rečenice.
Šta odlikuje pažnju kod dece?
Postoji nekoliko karakteristika pažnje koje su od važnosti za funkcionisanje deteta u svakodnevnici. Jedna od njih jeste selektivnost odnosno sposobnost deteta da se fokusira na određenu i u tom trenutku bitnu informaciju. I pritom isključi ometače i manje bitne informacije. Zatim, sposobnost održavanja pažnje koja pomaže detetu da istraje u zadatku duži vremenski period, dok ga ne izvrši. Takođe, fokusirana pažnja omogućava detetu da ostane fokusirano na jednu reč, ili ono što mama govori u trenutku.
Dete razvija pažnju od najranijeg perioda uz pomoć roditelja i drugih u njegovom okruženju. Tempo razvoja pažnje kod dece se može razlikovati. Ipak, neophodno je da imate na umu neke osobine pažnje i podstaknete dete u razvoju. Kako bi dete razvijalo razumevanje govora, svoj govor, rečenicu i komunikaciju neophodno je da stupi u komunikaciju sa vama na različite načine i bude i oseti se uključeno.
Kako podržati dete u razvoju verbalne pažnje?
Probajte sledeće ideje za rad na slušnoj i verbalnoj pažnji. Od druge godine dete lakše usmerava pažnju prema različitim nadražajima uz pomoć odraslog. Prema tome, odrasla osoba pomaže detetu da kontrološe pažnju i tako je razvija.
Pevajte pesmice i prilagodite svoj govor
Prilagodite način na koji govorite kako bi dete uspevalo da isprati duže rečenice. Usporite svoj govor i naglasite neke reči. Za pažnju je dobro i pevanje pesmice! Nastojte da uključite dete u nekim delovima pesmice. Ono će vas slušati i pažljivo se uključivati sa pojedinim rečima a zatim delovima pesmice.
Od treće godine dete se sve lakše samostalno fokusira na zadatak i njegovo izvršavanje. Na primer doneće vam nešto što nije odmah ispred njega već mora malo da se osvrne u okruženju. Probajte sledeće ideje za rad na verbalnoj pažnji.
Uz svakodnevne aktivnosti
Ako dete pomaže u toku oblačenja, zadajte mu šta da radi. Neka vam da čarape, trenerku, majicu. Možete ovo pripremiti i staviti u blizinu kako bi bilo dostupno da dete samo uzme.
Pre nego što izađete napolje zahtevajte da vam dete doda čizme, jaknu, ranac i još nešto.
U toku ili pre jela neka vam dete u kuhinji nešto doda. Dok zajedno pravite sendvič, zahtevajte jednu po jednu namirnicu.
Važno je da menjate redosled u toku ovih radnji, često. Ovako dete neće raditi neke stvari napamet već će pratiti i više se oslanjati na to što čuje u trenutku. Pre nego što zahtevate uvek budite sigurni da vas dete već razume i da mu je samo potrebno da dobro usmeri pažnju. Vremenom možete usložnjavati zadatke i koristiti prideve i zamenice u zahtevu na primer – donesi moju/tvoju jaknu.
Premeštanje predmeta/igračaka uz vaš nalog
Sa detetom možete vežbati verbalnu pažnju dok se ono zabavlja. Uz različite predmete koje dete voli ili u trenucima kada radite nešto u kući ili napolju i imate dostupne objekte, dete ih može premeštati. Ovo može biti deo igre ili funkcionalan zadatak koji dete dobija u trenutku.
„Uzmi flašu i stavi na sto.“, „Uzmi lutku i stavi u kutiju.“
Možete uključiti i još jednu osobu.
Daj tati loptu. Odnesi baki jabuku.
Zadatak je jednostavan – premeštanje. Ali dete mora da sluša i zapamti šta premešta i gde.
S obzirom da je pažnja povezana i sa sposobnošću kratkoročnog pamćenja, vežbaćete istovremeno i jedno i drugo!
Uz knjigu ili slikovni materijal
Pokušajte da pronađete knjige koje bi detetu bile interesantne. Idite redom i zahtevajte da vam dete pokaže nešto sa slike. To može biti neki lik ili bilo šta drugo što je na slici. Uz jednostavan a zatim složeniji materijal usmeravajte dete rečima i ono će postepeno razvijati verbalnu pažnju.
Od četvrte godine stimulacija podeljene pažnje
Od četvrte godine dete razvija podeljenu pažnju odnosno može da se fokusira na više informacija istovremeno.
Puzle ili složene umetaljke
Sada dete može da se fokusira na zadatak i da sluša vaš zahtev. Na primer da pronađe delove koji su određene boje ili deo sa određenim delom tela. Ako slažete umetaljke dete može da izbroji neke stavke i pronađe odgovarajući broj. Ili istovremeno dok samostalno sastavlja puzle neka razgovara sa vama. Možete mu postavljati razna pitanja ili čak u pozadini pustiti neku pesmicu. Slušaće jedno a svoj fokus istovremeno zadržati na onome što slaže i tako vežbati pažnju.
Zaključak
U svim ovim aktivnostima pomažite detetu. Ne očekujte da dete odmah izvrši nalog nego budite uz njega i pomažite mu. Tako će po malo razvijati svoju pažnju uz vašu pomoć i postepeno bivati sve samostalnije. Razvijaće pažnju i veštine slušanja. Iskoristite svakodnevne aktivnosti i igre da pomognete detetu da bolje komunicira u svim prilikama!