Zdrava ishrana – Kupus, prokelj, brokoli i kelj

0

KUPUS sadrži veće količine antioksidanata (izotiocijanete, indole, beta-karoten, lutein, vitamin C, fenolna jedinjenja i druge). Što je zeleniji, sadrži veću količinu folne kiseline, luteina i beta-karotena, te ima veću antioksidativnu sposobnost.

Može se konzumirati u svežem stanju (kuvanjem gubi skoro polovinu indola), kao salata ili u vidu zelenog smutija koji je blagotvoran i u periodu trudnoće (blendiran sa dodatkom manje količine vode, semenki i nekim drugim povrćem ili voćem).

Dobar je izvor biljnih vlakana, a sadrži ugljene hidrate, manje količine proteina i amino-kiselina, vitamine (vitamin B1, B2, niacin, biotin…), mineralne materije (kalijum, natrijum, kalcijum, fosfor, magnezijum, gvožđe…). Ima nisku energetsku vrednost. Značajan je i za detoksikaciju jetre.

Kupus i njegov sok poznati su po sadržaju vitamina U koji pomaže u lečenju gastritisa i čira na želucu i dvanaestopalačnom crevu, a trudnicama može da smanji mučninu.

Crveni kupus ima još jača antikancerogena jedinjenja koja potiču baš od te crvene boje. Fenolna jedinjenja kupusa sprečavaju aktivnost kancerogenih nitrita. Svež kupus sadrži veću količinu vitamina C (gubi se kuvanjem i dužim stajanjem isečenog kupusa ) i po branju odmah konzervisan (kiseli kupus i rasol) su dobar izvor vitamina C.

Osobe koje imaju problem s usvajanjem joda i normalnim funkcionisanjem štitne žlezde kupus treba da jedu isključivo u kuvanom obliku.

Kupovina kupusa: treba kupovati samo kompaktne i teške glavice, bez oštećenih spoljnih listova i fleka, s jasno izraženom zelenom ili crvenom bojom.

PROKELJ (ili kelj papučar) sadrži više vitamina C i proteina od kupusa i kelja.

Kupovina prokelja: glavice prečnika 25-30 mm, treba da budu čvrste, spoljno lišće plavičasto zeleno, a peteljka sa primesom crvene boje, zbog prisustva antocijana. Ne treba da ima žute listove, tačkaste listove i druge nedostatke.

BROKOLI karakteriše visoki sadržaj antioksidanata – antikancerogenih jedinjenja (12 je otkrivenih), a većina se zadržava nakon kuvanja.

Pored toga sadrži veće količine hroma (značajan u ishrani dijabetičara), proteina i vitamina A i C. Brokoli je povrće, koje svakako treba da bude zastupljeno u ishrani trudnica.

Kupovina brokolija: Cvetovi treba da su tamnozelene boje, a peteljke čvrste.

kelj_ishrana

KELJ U ishrani se koristi lišće i glavica (manje je kompaktna , čak je i rastresita, u odnosu na kupus). Ima bolji vitaminski sastav od srodnog zelenog povrća.

Kupovina kelja: Lišće je naborano tamno zelene ili plavičasto zelene boje, bez naprslina. U sredini glavice su listovi svetložute boje. Najbolje je kupovati kelj sa listovima jasno izražene zelene, odnosno plavičasto zelene boje.

Sve vrste kelja, računajući i raštan (“lisnati kelj”) imaju veće antioksidativne sposobnosti od srodnog povrća.

Share.

About Author

Comments are closed.