Slatki Krompir (batat) i Bundeva

0

Tropski koren, slatki krompir – batat, smatra se jednom od 20 najboljih namirnica po preporuci Svetskog centra za prevenciju kancera i zdrave stilove života.

Kako izgleda i kako se koristi batat?

Krtole slatkog krompira su valjkastog ili jajastog oblika, a ispod tanke kore slatkog krompira je plod intenzivno narandžaste boje i slatkastog ukusa. Ukus je sličan ukusu pečene bundeve. Može se jesti sirov – najbolje rendan ili u obliku soka kao šargarepa. Može se peći u rerni kao običan krompir (sa ljuskom), pržiti kao krompir, kuvati, a zatim pasirati kao pire ili koristiti u kuvanim i pečenim složenim jelima. Ljušti se četkom za ljuštenje povrća (koja može da se nabavi u prodavnicama zdrave hrane).

Zbog čega je batat svrstan u 20 Top namirnica?

Antioksidativna sposobnost slatkog krompira potiče od velike koncentracije beta-karotena, vitamina C (neposredno je ispod ljuske), luteina, zeoksantina, hlorogenske kiseline… Sadrži vodu, ugljene hidrate, biljna vlakna, slobodne aminokiseline, proteine, vitamin B6, mineralne materije (kalijum, kalcijum, natrijum, magnezijum, fosfor), biljne sterole koji snižavaju holesterol.

Proteini su u slatkom, kao i u običnom krompiru, nekompletni pa trudnicama preporučujemo da ovu izvanrednu namirnicu kombinuju sa sirom, mlečnim proizvodima ili ribom.

batat, slatki krompir, u zdravoj i pravilnoj ishrani (1)

Kako kupovati slatki krompir batat?

Kupuju se tvrde, glatke krtole, suve kore, bez oštećenja i fleka, bez mekanih mesta i jednolične boje. Treba proveriti vrhove jer oni prvo trule.

Kako čuvati batat?

U frižideru mogu opstati do mesec dana.

 Bundeva, alternativa batatu, namirnica sa našeg podneblja

BUNDEVA je povrće našeg podneblja.Postoji veliki broj sorti koje određuju veličinu, oblik i boju kore, kao i sočnost i ukus „mesa“ bundeve.

Bundeva je značajan izvor antioksidanata, beta-karotena i luteina, ali i vitamina C. Male količine bundeve zadovoljavaju dnevnu potrebu za vitamiom A. Izvor je kalijuma, magnezijuma, kalcijuma, mangana, gvožđa… zatim vitamina B1, B6 i sadrži značajne količine biljnih vlakana, važnih u trudnoći i za bolju probavu. Siromašna je proteinima (mada sadrži i slobodne amino-kiseline), mastima i natrijumom.

Kako kupovati bundevu?

Sa suvom tvrdom i grubom korom, bez mekanih mesta i oštećenja ili nagnječenja. Na preseku treba da ima jasno narandžastu boju.

Kako se čuva ova namirnica?

Čuvaju se cele na suvom i tamnom mestu 3-4 meseca, a u frižideru u papirnatoj kesi nekoliko nedelja. Isečenu u komadu treba uviti u samolepljivu foliju i čuvati 2-3 dana.

Napomena: trudnice treba da peku bundevu u posudi u kojoj će se dodati voda ili kuvati sa malim dodatkom vode (tako neće nadimati i činiti problem). Od bundeve se može napraviti i sok.

Share.

About Author

Comments are closed.