Kako pomoći detetu da promeni svoje ponašanje?

Određena detetova ponašanja nisu poželjna.

Kako pomoći detetu da promeni svoje ponašanje? Određena detetova ponašanja nisu poželjna. Roditelji ih ne odobravaju i žele da ih koriguju kod svog deteta.

Zelimo korigovati dečija ponašanja a ne dete

Važno je uočiti ovo mesto- želimo korigovati dečija ponašanja, a ne dete. Ako ovako vidimo situaciju onda ćemo se usmeriti u dobrom pravcu i ukazvati samo na dečije ponašanje, a dečiju ličnost pažljivo i nežno podupirati.

Da li su neželjena ponašanja posledica loših modela iz dečijeg okruženja?

Da, mnoga neželjena dečija ponašanja su posledica loših modela iz dečjeg okruženja, na koja se deca ugledaju. Nekada smo svesni toga, ali često i nismo. Važna roditeljska uloga je da dete nauči socijalno prihvatljivim ponašanjima. Svaka porodica će na ovo gledati iz svog ugla, svojih vrednosti i uverenja, te će na taj način i deca imati drugačija usmerenja i ponašanja u istim situacijama. Svakako je za roditelja izazov naučiti dete željenom ponašanju. Postoje određeni pristupi koje roditelji nalaze u svom iskustvu, u literaturi, u sećanju na svoje modele, kako su to oni radili, ili oni, koje roditelji dobiju od stručnjaka.

Kako dete usmeriti do željenog ponašanja?

Ovoga puta podelićemo sa vama nekoliko preporuka kako dete usmeriti do željenog ponašanja.

Određena detetova ponašanja nisu poželjna. Roditelji ih ne odobravaju i žele da ih koriguju kod svog deteta

Lekovite, terapeutske priče

Sve češće se pominju i primenjuju terapeutske priče. Neki ih zovu i lekovite priče. O čemu se radi? Roditelj, kada uoči potrebu da preusmeri ili koriguje dečje ponašanje može primeniti pričanje osmišljene priče. Najbolje pred spavanje. Roditelj osmisli priču u kojoj je glavni junak dete sa izmišljenim imenom, sličnog ponašanja koje želimo promeniti, a kraj priče treba da se odnosi na promenu ponašanja u željeno. Kako konkretno pričamo, tj. osmišljavamo priču? Krenemo da je bilo jedno dete, tog i tog imena, da su ga roditelji i drugi bliski veoma voleli, da su videli mnoga njegova dobra dela, poželjna ponašanja. A zatim ukažemo da je dete imalo i jedno ponašanje koje se nije dopadalo njegovim bližnjim i da su svi zajedno tražili način da se to ponašanje promeni i da pomognu detetu da to ponašanje promeni. Može se tu navesti i da su bili zabrinuti, začuđeni ili tužni dok se ponašanje dešavalo, onako kako se osećanja dešavaju u stvarnsoti tako nabrojimo. Onda osmislimo raspelt u smislu da se nešto iznenada, čudesno dogodilo i da je dete jednoga dana počeloda se ponaša poželjno, ovo opišemo veoma detaljno, ukažemo na važna mesta. Na kraju završimo priču sa srećnim krajem, svi su se radovali i nastavili da žive u velikoj ljubavi i sa puno dobrote…

Dakle, priča liči na situaciju koja je nama aktuelna, ali ne u potpunosti, ističemo da se radi o drugom detetu. Neka deca odmah prepoznaju svoja ponašanja i kažu „PA TO SAM JA“, tada roditelj može da kaže da to možda liči na dete, ali da se radi o drugom detetu, detetu iz priče.

Šta je ovde lekovito?

Naše dete ne može jasno da vidi svoja ponašanja, veoma često, potrebno mu je da napravi slike u vezi sa tim ponašanjima i da iskreira sliku i o poželjnom ponašanju.

To je proces i zato se ove priče pričaju 21 dan ili sve dok ih deca žele slušati. Praksa je pokazala da deca veoma rado slušaju ovakve priče i da ih sama traže. Roditelji trebaju dobro da zapamte scenarij priče, jer jednom ispričana priča za decu ima nepromenljiv sadržaj, uvek će tražiti da im pričamo na isti način. Deca gradeći slike u svojoj mašti imaju potrebu da ih nadograđuju, dopunjuju i zato im je važno da priče imaju isti sled i iste detalje. Lekovite priče su prilika da roditelji podrže svoje dete  veoma nežno i pomognu mu da razume svoje ponašanje na sebi svojstven način i da ga menja.

Mnogi roditelji su probali primenu lekovitih priča i mnogi su uspeli da pomognu svojoj deci da preusmere svoja ponašanja. Izbegnute su kazne, nagrade, napeta atmosfera u porodici, a dečija ličnost je podržana, što je u osnovi krajnje važno. Imati, kao ishod, poželjno ponašanje detetovo, na račun povređene detetove ličnosti, nikako nije preporučljivo kao opcija.

Određena detetova ponašanja nisu poželjna.

Razgovori podrške između roditelja kao pomoć detetu da promeni svoje ponašanje

Drugi pristup, koji bi mogao dati važne rezultate u pozitivnom vaspitanju deteta, a izbeći mnoge nesporazume, pokušaje i pogreške, jesu razgovori podrške između roditelja. Roditelji jednog malog deteta u proseku brinu i razgovaraju o mnogim dnevnim temama, gotovo svakodnevno: svom poslu, biznisu, kolegama sa posla, porodičnim pitanjima, finasijskim pitanjima, političkim temama i slično. Koliko često roditelji razmenjuju na dnevnom nivou situacije, uočene pojave, promene kod svoje dece i zajedno traže rešenja, razmenjuju dobre ideje, donose neke smernice koje će zajedno pratiti.

Članovi porodice su veoma ograničeno usmereni jedni na druge, vremenski, u poslednje vreme i to je razlog više da na dnevnom nivou posvetimo barem 20 min. prelistavanju dana u vezi sa detetom, njegovim ponašanjem promenama, da jedno drugo upoznamo i da zajedno kreiramo kontekst odrastanja našega deteta.

Na ovaj način stvara se oko deteta obruč roditeljske svesne podrške, aktivnog odnosa i promišljenog pristupa. Veoma je dragoceno da usmerimo fokus na odrastanje našeg deteta i da se svakodnevno preispitujemo u ulozi roditelja. Ovo će nam doneti mnoge nove uvide, a najvažnija dobit je osećaj osnaženog roditelja proizašao iz zajedništva i međusobne podrške.

Dete će to odmah osetiti i tome se veoma radovati. Srećno dete je sigurno dete, a sigurno dete je usklađeno sa svojom okolinom. Tada nećemo imati mnogo posla sa dečjim ponašanjima koje treba korigovati.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Psiholog/pedagog, psiholoski savetnik. Bavi se savetodavnim radom sa roditeljima dece do 7 godina, objavila i na stručnim skupovima predstavila značajan broj stručnih radova u vezi sa razvojem predškolske dece. Osnivač i predavač i art terapeut u Integrativnoj školi fraktala „Iskon“.
Oktal pharma - EvaQu
Oktal pharma - Dianatal
Oktal pharma - Avene
Oktal pharma - Migrea
Oktal pharma - Multi-Gyn ActiGel
Oktal pharma 2 - Sinomarin
Oktal pharma 2 - Vitamil
Oktal pharma 2 - Otikon
Enterosgel
Oktal pharma 2 - EvaQu Kids
Oktal pharma 2 - Protect (A-derma)
Oktal pharma 2 - Exomega (A-derma)
Gravidon-A
Antimetil
App - Prva godina mame i bebe
App - Sve o porođaju
Preporučujemo vam...
Strahovi trudnice i unutrašnja snaga u današnje vreme
Strahovi trudnice i unutrašnja snaga u današnje vreme
Strahovi trudnice i unutrašnja snaga u današnje vreme, tema o kojoj sam promišljala sa svojim klijentima i bliskim  prijateljima, jedno novo iskustvo za sve nas.Trudnica u vreme epidemije koroneMnogo je tekstova na Internetu o trudnoći u vreme epidemije korona virusom. Uglavnom su to medicinski tekstovi, sa savetima i uputstvima šta…
Sedmodnevni jelovnik za bebe od 8 meseci
Sedmodnevni jelovnik za bebe od 8 meseci
Sedmodnevni jelovnik za bebe od 8 meseci, koji vam predlažemo, olakšaće vam izbor namirnica za bebu.Recepti za bebu i sedmodnevni jelovnik za bebe od 8 meseciBeba sa 8 meseci  jede većinu namirnica iz naše ishrane, uživa u  ukusima gnječene hrane, a neke bebe već volele i mekane komadiće koje mogu…