Napici za decu – Pažljivo sa izborom napitaka za dete

Napici za decu – treba biti obazriv i pažljivo izabrati napitak koje dete konzumira. U napitke se svrstava veliki broj različitih proizvoda koji mogu biti u tečnom ili dehidriranom obliku.

Kakvi mogu biti napici?

U zavisnosti od sastava, napici mogu biti osvežavajući (gazirani i negazirani), sportska pića i čak funkcionalni dodaci ishrani (vitaminski, mineralni, proteinski, napici sa aktivnim supstancama  i slično). Za kvalitet vode u napicima postoji posebna standardizacija a mnoge fabrike prirodnih mineralnih voda imaju i proizvodnju napitaka. U našoj zemlji potrošnja osvežavajućih bezalkoholnih pića je oko 30 litara po stanovniku dok se u evropskim zemljama (EU) potrošnja bezalkoholnih osvežavajućih napitaka po stanovniku kreće od 70 do 100 litara.

Napici za decu

Kako se odlučiti za onaj pravi?

Proizvođači nude veliki broj različitih vrsta napitaka.  Informacija o sadržaju određenih komponenti se nalaze na etiketi svakog proizvoda. Prema svetskoj zdravstvenoj i drugi nadležnim organizacijama, postoje određena ograničenja za količinu vestačkih dodataka (aroma i boja) kao i zaslađivača, koji se mogu konzumirati u toku dana.  Ova upozorenja posebno važe za decu i mlađu populaciju koji su najveći konzumenti osvežavajućih napitaka u većim količinama, kao i za trudnice i dojilje.

Dehidrirani napici se lakše mogu formulisati tako da imaju svojstva pozitivnih dodataka ishrani.  I kod ove vrste napitaka treba obratiti pažnju na to da li su sastojci prirodnog ili veštačkog porekla.

Sastojci koji se mogu naći u napicima:

  • Ugljendioksid – Nije za preporuku, gazirane napitke davati deci!
  • Arome – Jedan od najvažnijih sastojaka napitaka je aroma. Mnogi proizvodjači mešaju različite arome za dobijanje različitih ukusa. Arome mogu biti prirodne, prirodno identične i veštačke. Prirodne arome potiču od začina, prirodnih ekstrakta i esencijalnih ulja. Voćni napici kao što su narandža i limun često sadrže prirodne voćne ekstrakte. Prirodno identične arome su veštački dobijene supstance koje su po hemijskoj strukturi identične prirodnim, za razliku od veštačkih, čija je hemijska struktura izmenjena u odnosu na prirodne.
  • Boje – Boje su veoma važne za percepciju ukusa i  fiziološki doživljaj kako hrane tako i napitaka. Boje koje se koriste  u ovim proizvodima mogu biti  prirodne i sintetičke.
  • Kofein – Kofein je supstanca koja se nalazi u više od 60 biljnih vrsta. U neke tečne napitke dodaje se mala količina kofeina kao komponenta koja odredjuje ukus. Kofein ima gorkast ukus koji pojačava ostale ukuse. O štetnosti kofeina i dalje se vode polemike ali se smatra da je neškodljiv u umerenim količinama.
  • Konzervansi – Napici u tečnom stanju, u odnosu na dehidrirane, manje su stabilni (podložniji su kvarenju) tokom skladištenja, posebno negazirani. Zbog toga se često koriste konzervansi u količinama koje su zakonom regulisane, obično oni koji se koriste i u prehrambenim proizvodima.
  • Zaslađivači- Većina napitaka se zasladjuje saharozom ili fruktoznim sirupom dobijenim iz kukuruznog skroba. Saharoza se dobija iz šećerne repe ili trske u kristalnom stanju. Fruktozni sirup je tečni zasladjivač. Danas se koristi u mnogim namirnicima. Smatra se da su upravo ovi, visoko kalorični zasladjivači uzročnici gojaznosti pa se ne preporučuje konzumiranje velikih količina napitaka koji ih sadrže.

Napici za decu

Funkcionalni dodaci 

Dehidrirani napici su veoma pogodni kao dodatak ishrani jer se funkcionalne komponente lakše resorbuju u intestinalnom traktu nego kada se unose sa hranom. U zavisnosti od tipa funkcionalnih sastojaka, ovi napici mogu biti dijetalni (pomoć u smanjenju telesne težine), zamena za odredjene obroke, sportski napici i slično. Ovi proizvodi obično sadrže proteine, različite vitamine i minerale, aktivne supstance…

Pri izboru napitaka za sebe i svoju porodicu, svakako pažljivo pročitajte etiketu! a ukoliko se i opredelite za napitak koji nema prirodne sastojke, preporučujemo da to ne bude svakodnevno i obratite pažnju na količinu dnevnog unosa napitka!

Bavi promocijom zdravlja i zdravih stilova života u svom dugogodišnjem radnom iskustvu sa decom i roditeljima kao pedijatar.
Preporučujemo vam...
Kako izgubiti kilograme posle porođaja
10 Pravila kako izgubiti kilograme posle porođaja
Kako izgubiti kilograme posle porođaja, zavisi od više faktora. Prvo, ako ne dojite, onda možete razmišljati o povratku na „staru kilažu“ pre trudnoće, ako dojite onda to nije period za gubljenje kilograma. Sačekajte!Kako izgubiti kilograme posle porođaja?Važna je početna težina i koliko kilograma ste se ugojili tokom trudnoće. Ako pričamo…