Spanać – Za decu, trudnice, mame posle porođaja, celu porodicu!

Spanac Za decu, trudnice, mame posle porodjaja, celu porodicu

Spanać, zna se prava zdrava hrana, koju jedemo u svim starosnim dobima!

Spanać  preporučen u ishrani za celu porodicu!

SPANAĆ je namirnica dobrodošla u ishrani cele porodice, dece, odraslih, trudnica… ali, bitno je da se kupi svež i da se pravilno upotrebi (temeljno opere, pripremi, kombinuje sa drugim namirnicama …).

spanać u zdravoj ishrani
Sirovi spanać sadrži veliku koncentraciju oksalata, zato je mnogo bolji izbor spanać kuvati, kada se nivo oksalata značajno smanjuje (za približno 90%).

Šta sadrži spanać?

Ovo lisnato povrće, sadrži važne antioksidanse (beta-karoten, lutein – sadrži 4 puta više od brokolija, flavonoidi), ugljene hidrate, biljna vlakna, proteine i slobodne amino-kiseline, neznatne količine masti, dosta različitih mineralnih materija (najviše kalijuma, mangana, zatim kalcijuma, natrijuma, gvožđa i vitamina (folna kiselina, vitamin C, vitamin B2 i dr.).

Spanać povećava baznost organizma?

Trudnice treba da znaju da pored obilja mineralnih materija i vitamina spanać značajno povećava baznost organizma, što je blagotvorno za zdravlje trudnice. Sadrži dosta vode i niske je energetske vrednosti. Može se i treba koristiti u svežem stanju (za pripremu salata, smutija, preliva…), pri čemu treba dodati semenke susama ili druge semenke koje će biti izvor kalcijuma, kao i limunov sok.

Spanac Za decu, trudnice, mame posle porodjaja, celu porodicu
Kuvanjem spanać ne gubi nutritivnu vrednost.

Kako kupovati spanać?

Lišće svežeg spanaća je sočno, zelene ili tamno zelene boje, sa glatkom ili malo naboranom površinom, prosečne dužine oko 8 cm (dužina, oblik i debljina lista zavisi od sorte), bez prisustva zemlje i otpadaka, bez oštećenja. Prodaje se u listu ili urozeti.

Važna napomena:

Peteljka lista je nekorisna, treba je ukloniti. Spanać treba da pripremate sa mlekom (čorbe, potaži, pirei) ili da služite uz mlečne proivode kako bi se blokirala oksalna kiselina koja “krade” organizmu potrebni kalcijum i sprečava nastajanje kamenaca u bubregu.

 

Spanac Za decu, trudnice, mame posle porodjaja, celu porodicu
Idealno je da se spanać priprema sa mlekom ili mlečnim proizvodima, što utiče na nivo oksalata koji se sa kalcijumom iz mleka vezuje i izlučuje urinom.

Najbolje je koristiti organski uzgajan spanać

Konvencionalno proizveden spanać sadrži veće količine nitrata i nitrita, što se smatra štetnim sastojcima (iz njih nastaju kancerogeni nitrozoamini). Čuvanjem svežeg ili kuvanog spanaća povećava se njihova količina.  Koristite što svežiji spanać, on brzo – dnevno gubi vitamin C i lako podleže mikrobiološkom kvarenju. Idealno bi bilo da nabavljate organski proizveden spanać, i koristite ga u ishrani odmah po kupovini, bez držanja u frižideru.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Dipl.ing. tehnologije. Profesor VMŠ Beograd, autor brojnih udžbenika za nutricioniste i dijetetičare, predavač na stručnim skupovima.
Preporučujemo vam...