Kakva je veza i značaj fine motorike za razvoj govora deteta? Urađena su stručna istraživanja i može se zaključiti da je jedan od delova govorne stimulacije, stimulacija fine motorike. Kako razvijati finu motoriku?
Šta je fina motorika?
Fina motorika je zaslužna za izvodjenje finih i preciznih pokreta i u uskoj je vezi sa koordinacijom oko-ruka. To je sposobnost da ruka i prstići izvrše zadatak koji kontrolišemo okom tj. vidom. Znači kada deca uzimaju stvari izmedju kažiprsta i palca, kada pokušavaju da dohvate neke sitne predmete. A “sutra“ i drže olovku i pišu, onda koriste veštinu fine motorike.
Veštine fine motorike se razvijaju nakon što se razvije gruba motorika. Ona uključuje aktivnosti kao što su bacanje ili udaranje lopte, hodanje i (skakanje). Takođe je usko povezano sa koordinacijom oko-ruka, odnosno pravilnog dosezanja i/ili pomeranja objekta koji gledamo. Ne treba posebno isticati da je za sticanje pravilne fine motorike potrebna preciznost i koordinacija.
Značaj fine motorike
Pravilan razvoj fine motorike je put do ostvarenja dečije nezavisnosti i samostalnost dece. Za one trenutke kada nećete moći da pratite šta i kako dete radi. Uz to dete uči kako da obavlja obične svakodnevne aktivnosti, kao što su hranjenje, čišćenje hrane. Zatim otvaranje flaša ili konzervi, oblačenje jakne sa rajsfešlusom, vezivanje pertli, češljanje itd.
Takođe, potrebno je istaći da je to osnova raznih veština neophodnih za period polaska u školu. Kao što su pravilno držanje olovke ili bojice, oštrenje olovaka, sečenje makazama po pravoj liniji i kasnije, komplikovanijim linijama itd.
Značaj fine motorike za razvoj govora deteta
Ponekad kašnjenje u razvoju govora može biti uzrokovano kašnjenjem u razvoju fine motorike. Međutim, važno je obratiti se stručnjaku za pouzdanije informacije o stvarnom stanju razvoja deteta. Jer se ponekad fina motorika može kasnije razviti i problem može biti u nečem drugom. Govor je veština koja zahteva rad više naših organa u isto vreme. Prvo moramo da razmislimo o tome šta ćemo da kažemo, a zatim da to primenimo i pravilno izgovorimo, razmenimo mišljenja sa sagovornikom itd.
Od pomeranja usana, do dodirivanja nepca jezikom ili izgovaranja glasova korenom jezika, koriste se brzi pokreti usta, usana i jezika u milisekundama. Stoga, nije čudno što veliki broj dece ima određene „predviđene” govorno-jezičke greške koje se vremenom (zahvaljujući razvoju mišića i jačanju moždanih vijuga) ispravljaju ili same od sebe nestaju.
PRVE REČI I KADA DOLAZI DO EKSPLOZIJE REČNIKA DETETA PROČITAJTE OVDE
Istraživanja
Istraživanja (Walle et al., 2014) su pokazala da se govorno-jezički razvoj može ‘predvideti’ već kod dece od deset meseci. Odnosno zaključili su da ona deca koja su već samostalno hodala imaju širi rečnik od one koja su do tada samo puzala. Zaključeno je da usvojene nove motoričke veštine pozitivno utiču na razvoj određenih kognitivnih ili socijalnih domena kod dece.
Podsticanje raznih aktivnosti deteta
Zbog te čvrste povezanosti fine motorike i razvoja jezika logopedi ističu značaj tretmana u kome se podstiču različite aktivnosti deteta. Poput slaganja slagalica i umetaljki, nizane perlica na vodjicu, slikanje prstima, manipulisanja sitnim predmetima, korišćenje makaza itd. Takve aktivnosti podstiču formiranje novih neuronskih veza koje su neophodne za planiranje sekvenci samih pokreta.
Takodje, deca kod koje podstičemo razvoj fine motorike kroz rad sa različitim materijalima, teksturama, predmetima ujedno će učiti i obeležja tih predmeta, imenovaće ih i tako bogatiti svoj rečnik. Pružanjem različitih iskustava koja su potkrepljena pokretom, dodirom, stimulacijom drugih čula i imenovanjem tih iskustava, dete će te reči pre usvajati i pohraniti u svoj pasivni (razumevanje) a potom i aktivni rečnik (izgovor).
Fina motorika je i od suštinskog značaja za razvoj grafomotorike koju opisujemo kao sposobnost držanja olovke i pisanja, te je to jedan razlog više da koliko je moguće više stimulišemo finu motoriku kako bi sto bolje pripremili dete za sam proces pisanja.
Kako razvijati finu motoriku?
Definitivno se može zaključiti da je jedan od delova govorne stimulacije, stimulacija fine motorike. Ona se može započeti što pre, već oko 7. meseca života, masiranjem šake i/ili prstiju. Takođe, poželjno je izvoditi ciljane vežbe, kao što su hvatanje pincetom, postavljanje palca i kažiprsta u obliku kljuna, stisnuta pesnica sa palcem unutra itd. Ukoliko sebe smatrate kreativnom osobom, savetujemo Vam da pokušate određene zabavne aktivnosti.
Podsticati dete da se više kreće, hoda, penje i puzi, jer to pre svega deluje na razvoj grube motorike, a istovremeno otkriva svet oko sebe. Važno je da istražuje i dodiruje različite površine koje ga okružuju kako bi kasnije mogao da vam kaže da li je nešto toplo, hladno, tvrdo, glatko, malo itd. Njegova različita (fizička) iskustva će takođe biti podsticaj za razvoj rečnika, koji će moći da izrazi i podeli svoja različita iskustva sa vama.