Ishrana Isključivo Sirovom Hranom – Veliki Rizik za Zdravlje?

0

Česte su priče, da je ishrana sirovom  hranom,  superiorna ishrana. Ako je nešto superiorno onda bi trebalo da bez problema ispuni neke prosečne ljudske potrebe za mikro i makro nutrijentima, jer optimalna ishrana zahteva upravo to, a ishrana sirovom hranom nam to ne nudi.

Zato treba biti oprezan, pri izboru načina ishrane, ne povoditi se za „modnim trendovima“, ovo se posebno odnosi na mlade ljude kojima nesmotreni izbori nikako ne mogu da donesu koristi, već zdravstvenu štetu.

Pobornici ovakvog načina ishrane su oko jedne stvari u pravu: danas ne jedemo dovoljno povrća, ali ni dovoljno sirove hrane. Sirove namirnice su vredan deo zdrave ishrane.  Dugoročno, isključivo sirova ishrana može da izazove zdravstvene probleme. Značajna količina rizika po zdravlje nadmašuje korisne strane ovakve ishrane. Zato je veoma važno u uravnoteženoj i pravilnoj ishrani, jesti raznovrsne presne i kuvane namirnice.

Međutim, postoji jedna grupa ljudi koja se tako hrani, vole, prija im i izabrali su, veruju da im je tako bolje. Jedan deo te grupe je izabrao vegansku ishranu bezmasnu, drugi deo koristi biljna ulja i biljne masnoće, koje i jesu dobrodošle zbog nekih vitamina i minerala, kojih nema u sirovom voću i povrću. Za ovakav vid ishrane potrebno je puno znanja i adekvatna suplementacija, ali i pored toga postoje zdravstveni rizici. Ni suplementi ne mogu da nadoknade nedostatak kalorija i proteina u ovakvoj ishrani.

Nutricionisti uvek preporučuju da se deo biljnih namirnica koristi u sirovom stanju a deo  samo ako  su u potpunosti termički obrađene ili pasterizovane. Kuvanjem se lakše dolazi do nekih hranljivih materija i antioksidanata koji se nalaze u namirnicama, na primer, likopena i beta karotena. Takođe, deaktiviraju se neka štetna jedinjenja u hrani (kuvanjem žitarica i mahunarki se smanjuju lektini i fitinska kiselina, koja u većim količinama, mogu da onemoguće organizmu da apsorbuje minerale). Pored toga, kuvanjem se uništavaju i štetne bakterije.

Prilično je teško biti istrajan u ishrani sirovom hranom. Izbor namirnica je veoma ograničen kao i načini pripremanja obroka. Ishrana sirovom hranom  je obično neizbalansirana, jer mora da bude pretežno sačinjena ili od masti ili od voća da bi zadovoljila potrebe za kalorijama. Konzumira se  isključivo hladna hrana. Dnevno je potrebna velika količina organskog povrća i voća, što je između ostalog i veoma skupo…

I pored najveće pažnje pri sastavljanju ovakvog jelovnika, ostaje deficit: proteina, vitamina B12 (koji je u ovoj hrani u neaktivnoj formi), B1,B9/folna kiselina, E, K,B7/biotin, D, minerala Ca, Fe i dr.

Takođe, često ljudi koji se hrane sirovom hranom, kažu da su uneli ishranom dovoljno kalorija. Međutim, ako bi pogledali tabele sa sastavom te hrane, videli bi da su često te  kalorije prazne, jer ne isporučuju sve što je organizmu potrebno. Ne retko se unosi previše šećera, što opterećuje jetru i pravi druge zdravstvene probleme… 

Zato, ako ste se opredelili za ovakav način ishrane, radite zdravstvene kontrole, laboratorijske analize, konsultujte se sa svojim lekarom i suplementirajte ishranu.

Share.

About Author

Comments are closed.