Vitamini A i D u Trudnoći

Vitamini A i D u trudnoci

Kakve su potrebe za vitaminima A i D  u trudnoći i koji je njihov značaj za održanje zdravlja mame i bebe?

Zašto je povećana potreba za vitaminima A i D u trudnoći?

Potrebe za vitaminom A rastu u trudnoći za 10 odsto kao odgovor na rast fetusa i rast tkiva majke. Potrebe su najveće u trećem trimestru, kada je i najbrži razvoj fetusa. Deficit vitamina D se često sreće kod trudnica i žena koje doje, a naročito kod žena na restriktivnom režimu ishrane kao što je veganski način ishrane, i kod onih žena sa ograničenom izloženosti UV zracima.

Vitamini A i D u trudnoci

Gde se nalazi vitamin A u hrani?

Vitamin A se nalazi u džigerici (svinjska, pileća, goveđa), punomasnom mleku i puteru, dok se karotenoidi, provitamini vitamina A, nalaze se u tamno zelenom i obojenom voću i povrću (šargarepa, kajsija, breskva, dinja, kelj, spanać…).

Gde se nalazi vitamin D u hrani?

Za vitamin D najbolji izvor su: ulje jetre riba, punomasni mlečni proizvodi, masne ribe (losos, tuna, sardina), kao i proizvodi obogaćeni vitaminom D (mleko, margarin).

Potrebe za vitaminom D nisu povećane u trudnoći, međutim u trudnoći su potrebne dodatne količine kalcijuma čija je koncentracija, kao i metabolizam kostiju, regulisana vitaminom D, zbog čega i status vitamina D u trudnoći može biti ugrožen. Ne postoji opšta preporuke za suplementaciju vitaminom D, izuzev u Velikoj Britaniji, gde se preporučuje dnevna suplementacija od 10 µg vitamina D. Američki Institut za Medicinu u SAD preporučuje istu količinu vitamina D samo kod žena vegeterijanaca i 5 µg vitamina D kod žena koje ne unose dovoljne količine fortifikovanog mleka.

Međutim, nedostatak vitamina D je, ni više ni manje, rasprostranjen i zbog upotrebe krema za sunčanje (već SPF 15 smanjuje sintezu vitamina D za čak 98%). Tako, dolazimo do paradoksa. Sa jedne strane korišćenjem sredstava za zaštitu od sunčevog zračenja smanjujemo mogućnost nastanka melanoma i drugih zdravstvenih problema. Sa druge strane koristeći ih, ostajemo bez prirodnog izvora vitamina D.

Vitamini A i D u trudnoci

Treba znati:

Opasnost koju nosi unos vitamina A u trudnoći je da visoke količine vitamina mogu biti teratogene, a naročito su u opasnosti žene koje koriste preparate za akne na bazi retinolne kiseline. Istovremeno se ženama savetuje da izbegavaju namirnice koje sadrže vitamin A u većoj količini, kao što je jetra i proizvodi od jetre. Ostali dijetarni izvori vitamina A, kao i karoteni, mogu biti uključeni kao deo dobre uravnotežene ishrane.

Bromatology Professor na Farmaceutskom fakultetu u Beogradu, član Akreditacione komisije Farmaceutskog fakulteta, kao i član Komisije za specijalističke studije u svojstvu rukovodioca specijalizacije iz Sanitarne hemije. Član je Centra za ishranu i suplementaciju.
Preporučujemo vam...
Kako hranimo bebu
12 razloga za komunikaciju – Kako hranimo bebu?
Kako hranimo bebu? Da li komuniciramo sa bebom ili koristimo „digitalnu dadilju“ tj. telefon ili tablet?Kako hranimo bebu?Nisam pronašla studiju koja istražuje  procenat roditelja koji  hrani dete uz pomoć „digitalne dadilje“tj. omiljenog sadržaja za decu na telefonu/tabletu ali bi bilo zanimljivo istražiti. Da li ste se nekada pitali da li…
sunce je plavo
Sunce je plavo!
Sunce je plavo? Da li ste znali da spektar sunčevog zračenje ne podrazumeva samo ultra ljubičasto i infra crveno zračenje? Deo sunčevog spektra koji je veoma značajan, a koji je sve više u fokusu naučnika je upravo PLAVA SVETLOST – deo vidljivog spektra sunčevih zraka.Sunce je plavo!Poznata nam je plava…