Disanje na porođaju, koje svaka trudnica treba da savlada

Disanje na porođaju

Disanje na porođaju, koje svaka trudnica treba da savlada u toku trudnoće, značajno će olakšati porođaj. Jedan je od najvažnijih faktora uspešnog toka porođaja, skratiće vreme trajanja porođaja i  pomoći će da se i beba i mama manje umore i samim tim brže oporave. Priprema trudnice za porođaj obuhvata savladavanje tehnika opuštanja, disanja, tehniku napinjanja i informisanost trudnice o svim fazama porođaja.

Pravilno disanje na porođaju podrška za bebu i mamu

U trudnoći, potreba za kiseonikom je povećana i do 40%. Sve što se dešava u našoj svesti utiče na disanje, dah nam se ubrzava kada se uznemirimo, a dublji je, usporeniji i tiši kada smo opušteni. Dah je veza između fizičkog i mentalnog tela. Tokom vežbanja u toku trudnoće, trudnice uče da pravilnim disanjem povećaju kapacitet disanja i omoguće dovoljne količine kiseonika za sebe i bebu. Beba u majčinom stomaku dobija kiseonik preko pupčane vrpce. Pri tome, ni jedna vežba se ne može pravilno uraditi bez pravilnog disanja.

Disanje na porodjaju
U trudnoći, potreba za kiseonikom je povećana i do 40%.

Ukoliko ste imali dozvolu ginekologa i vežbali u periodu trudnoće, već ste upoznati sa značajem pravilnog disanja i savladali neke osnovne tehnike disanja. Ukoliko niste radili fizičke vežbe mogli ste raditi vežbe disanja jer one se mogu raditi bez većeg naprezanja. Važno je da tokom trudnoće radite vežbe disanja, upoznate se sa tehnikama disanja i steknete kondiciju da biste što pravilnije disali na porođaju.

Šta još treba da savlada trudnica?

Trudnica treba da se oslobodi strahova i nauči kako da se relaksira. Tada će moći da se skoncentriše na pravilno disanje u toku porođaja. I za strahove i relaksaciju postoje oprobane tehnike.

Naučićemo da se relaksiramo?  POGLEDAJTE OVDE

Strahovi u trudnoći, kako da ih se rešimo? POGLEDAJTE OVDE

Već ste se informisali o svim metodama obezboljavanja porođaja? Ako niste, učinite to i izaberite u skladu sa sobom. Stoje vam na raspolaganju i farmakološka i nefarmakološka sredstva za obezboljavanje prirodnog porođaja. Kada se opredelite, to će vam dati dodatnu sigurnost i stabilnost da se koncentrišete na bitno u toku porođaja.

disanaje na porodjaju
Ako vežbate u trudnoći, već ste upoznati sa značajem pravilnog disanja i savladali neke osnovne tehnike disanja.

Metode za lagodniji porođaj, nefarmakološke tehnike  POGLEDAJTE OVDE

Epiduralna anestezija i porođaj  POGLEDAJTE OVDE

Epiduralna anestezija, i druge vrste anestezija na porođaju  POGLEDAJTE OVDE

Uspeh porođaja u mnogome zavisi od angažovanja porodilje

Pravilnim disanjem količina pristiglog kiseonika obezbeđuje kvalitetan mišićni rad materice i ne dozvoljava nagomilavanje mlečne kiseline što sprečava pojavu grča i usporavanje porođaja a u isto vreme čuva bebu. Vežbama disanja jača  disajna muskulatura i indirektno trbušna muskulatura, što je dobar preduslov za dobro napinjanje u fazi rađanja bebe. Lakše se podnose kontrakcije, ne troši se snaga porodilje. Kada porodilja diše nepravilno ne može da se bori sa kontrakcijama, beba počinje da se muči i ne dobija dovoljno kiseonika. Vežbajte tehnike disanja koje ćemo vam predložiti u toku trudnoće i one će vam na samom porođaju biti poznate, moći ćete da ih spontano primenite.

Tehnike disanja na porođaju

Disanje za relaksaciju od pojave kontrakcija

Disanje za relaksaciju primenjujte kada počnu da se javljaju kontrakcije i sve do momenta dok ne počnu da se javljaju na svakih 5 minuta. Ponavljajte ovo disanje dok imate kontrakcije, pratite njen rast, kulminaciju i pad.

Usmerite misli na svoje telo, umirite se. Polako udišite i izdišite. Sa izdahom pokušajte da ispraznite bilo kakvu napetost iz vašeg tela. Ukoliko osetite napotost u nekom delu tela usmerite misli ka tom delu i opustite ga pri izdisaju. Brojite dok udišete i izdišete, onoliko koliko vam je prijatno. Do tri, četri pet, koliko osetite da se lagodno osećate, pri tome udah je duplo kraći od izdaha (naprimer, dišete do tri, izdišete do šest). Možete pri izdahu ispuštati (izgovarati) S (sssss). Mislite pozitivno, opustite se.

Skoncentrišete se  povremeno i na opuštanje šaka i vilice, jer mnoge žene nesvesno stiskaju zube i šake tokom kontrakcija. Pri udahu usmerite pažnju na vilicu, pri izdahu, opustite vilicu.

Disanje na porodjaju
Važno je da tokom trudnoće radite vežbe disanja, upoznate se sa tehnikama disanja i steknete kondiciju da biste što pravilnije disali na porođaju.

Plitko i površno disanje

Kontrakcije su intenzivnije, češće i jače. Grlić materice još uvek nije dovoljno otvoren. Vi imate nagon da gurate ali telo za to nije još spremno. Slušajte instrukcije babice i doktora, suzdržite se od napinjanja! Ova tehnika disanja je veoma važna kako ne biste gubili snagu koja će vam biti uskoro potrebna.  Veoma je važno da opustite mišiće tela. Kod ove tehnike koristi se samo gornja trećina pluća, dijafragma se manje pomera i samim tim smanjuje neprijatnost.

Kako počne svaka kontrakcija trebali biste da nastavite udisanje kroz nos i izdisanje kroz usta. Kako intenzitet bude rastao možete početi sa plitkim, bržim udisajima. Dišete plitko i površno samo na usta dok kontrakcija traje. Kada kontrakcije dostignu najviču tačku pomoćiće vam da udišete i izdišete kroz usta kao da dahćete. Na svakih nekoliko udisaja, treba imati jedan duboki udisaj. Kada se jačina kontrakcija smanji, ponovo duboko i ravnomerno udisanje kroz nos, a izdisanje kroz usta. Ako pravilno dišete nećete se umarati i gubiti dah.

Disanje u prelaznoj fazi porođaja 

Kontrakcije su sada veoma česte, pojavljuje osećaj napona u predelu rektuma ili bešike. Grlić materice nije dovoljno otvoren, morate se u toku napona suzdržavati. Babica i lekar će tražiti da se u toku napona ne napinjete. Budete strpljive i slušate savete babice i lekara jer ta faza ne traje dugo a važno je da ne izgubite snagu i vašu kontrolu.

Koristite plitko i površno disanje kada osetite kontrakciju, na osećaj napona izdahnite do kraja i probajte da izdahom stegnete vaginalne mišiće. Bitno je da karlično dno bude što opuštenije.

Disanje pred sam porođaj

Kada se grlić materice potpuno otvori, ginekolog i babice će vam reći da počnete sa guranjem kroz kontrakcije. Potrudite se da sarađujete i slušate uputstva, i da tada iskoristite naučenu tehniku napinjanja sa časova psihofizičke pripreme. Kada napon krene babica će vam reći da jako udahnete na usta, povlačite ručke ili noge ka sebi, potisnete ramena i bradu na grudi, i da jako gurate. Vi ste sada zvezda, glavni akter, a lekar i babica su tu samo da pripomognu dok se vi SAME PORAĐATE i rađate bebu. Iz koliko napona ćete roditi zavisi od vas ali i od vašeg prirodnog toka, ali je sigurno da i vi i oni težite tome da pratite napone i da rodite bebu u roku od nekoliko minuta.

Disanje na porodjaju
Informisana trudnica stiče dodatnu sigurnost i stabilnost da se koncentriše na bitno u toku porođaja.

Sa svakim naponom gurajte najjače što možete, sa plućima punim vazduha. Između dva napona imaćete kratak predah, a nakon toga ponovo napon. Važno je disanje i svesno upravljanje trbušnim mišićima i dijafragmom. Uz prirodne napone po uputstvu lekara i babice istiskivati bebu napolje. Potrebno je vaše angažovanje, ukoliko se bolje napinjete, ova faza će kraće trajati i dete će manje biti izloženo patnji.

Mislite pozitivno. Dolazak bebe na svet je divan i emotivan proces koji ćete zauvek pamtiti.

Vlasnica Bebi Patrola patronaznog servisa i osnivač udruženja Fit i zdrava mama.
Preporučujemo vam...
Kako izgubiti kilograme posle porođaja
10 Pravila kako izgubiti kilograme posle porođaja
Kako izgubiti kilograme posle porođaja, zavisi od više faktora. Prvo, ako ne dojite, onda možete razmišljati o povratku na „staru kilažu“ pre trudnoće, ako dojite onda to nije period za gubljenje kilograma. Sačekajte!Kako izgubiti kilograme posle porođaja?Važna je početna težina i koliko kilograma ste se ugojili tokom trudnoće. Ako pričamo…