Igračke za dete su važne u odrastanju deteta, one podstiču razvoj i maštu, uče o svetu koje okružuje dete i dete bolje upoznaje sebe…
Igračke su važne za psihomotorni razvoj bebe i deteta
Igračke služe za podstcanje psihomotornog razvoja i vrlo je bitno birati ih po uzrastu. Važno je da igračka bude bezbedna. Igračke za decu nisu tu da namećemo stereotipe kao što je naprimer, lutka za devojčicu, mini kuhinja i sredstva za ulepšavanje i auto, svemirski brod i mini alat za dečaka. Lutka je nezamenljiva radost svih devojčica, sastavni deo odrastanja, najbolja prijateljica. I dečaci u ranom uzrastu rado imaju lutku i sa njim/lutkom, kao dobrim drugarom, razmenjuju svoje tajne…
Igračke za dete u prvoj godini
Stimulativne su igračke jarkih, kontrastnih boja, koje zveckaju, za kojima će dete posezati, zvečke sa drškom i mekane lopte. Dete se igra svojim rukama, igračke premešta iz ruke u ruku i stavlja ih u usta, kocke pomažu detetu da prilagodi šaku obliku predmeta. Glodalice će im u ovom periodu pomoći kod izbijanja zubića. Gumene slikovnice su takođe pogodne za ovaj uzrast.
Igračke krajem prve godine i u drugoj godini
Javlja se smislena igra zato i igračke mogu biti takve da zahtevaju veće intelektualno angažovanje (igračke koje imaju delove koji se mogu okretati, odvajati, sastavljati, puniti, pritiskati, slagati, kutije, slikovnice ili knjige sa pričama, raznobojne krede i bojice … ). Kada dete prohoda može se igati igračkama koje može gurati ili vući (npr, kolica, prikolica). Lutka i lopta su nezamenljive i dragocene igračke.
Igračke za dete u trećoj godini
Tokom igre deteta razvija se kreativnost, otkrivaju se interesovanja i zbog toga je presudno da roditelji ne pokušavaju da nameću pravila ili da ograničavaju detetovu slobodu u igri. Mora da postoji preraspodela uloga u igri gde dete ima glavnu ulogu! Važno je podsticati, proširivati i navoditi dete da razvija nove ideje, sposobnost imaginacije i predviđanja. Ovakav oblik igre koristan je i za razrešavanje različitih konfliktnih situacija i razumevanje različitih odnosa i pojava sa kojima se dete svakodnevno susreće. Igre „kaobojagi „ dobijaju na značaju pa sve igračke koje mogu da budu deo „dečije priče“ su dobrodošle (kućica za lutke, razne životinje, kocke za slaganje, bojice i boje, knjige, makaze za papir, lopta…).
Lopta omiljena i magična igračka za sve uzraste – pročitajte OVDE
O lutkama pročitajte OVDE
Stereotipi i igračke
Nekada se mislilo da tako treba birati igračke i time pripremati dete za uloge u životu- stereotip, žena kuva i sprema kuću i treba da bude lepa, dečaka treba da interesuje profesionalno opredeljenje, i štošta u svetu… Ovo je jako pogrešno i štetno nametanje životnih uloga i mišljenja, za razvoj deteta. Svakako, postoje igračke koje će radije birati devojčice i igračke koje će radije birati dečaci. Nametanjem „uloga u životu“ kroz izbor igračaka je velika šteta koju možete naneti svom detetu. Svoje uloge u životu, dete će izabrati samo, vremenom, upoznajući sebe i svoje afinitete. Zato oslušnite i pratite interesovanje deteta, uključite ga u izbor igračaka kada ih kupujete! Jer, ne kupujete igračke za sebe već za svoje dete.
Razvojno posmatrano, igra je najznačajnija aktivnost deteta
Deca se igraju sa igračkama ne da bi bila mirna nego da razvijaju i podstiču maštu, radoznalost, aktivnost, i kroz igru upoznavala kako funkcioniše svet… Roditelji treba da maksimalnu pažnju posvetite igri svog deteta! Bitno je da osvestite značaj igre za razvoj i da podstičete svoje dete u igri! Kada govore o dečjoj igri pedagozi i psiholozi zapravo govore o učenju deteta.
Potrebno je da dete bude zainteresovano za aktivnost. Igra se se instrumentalizuje u cilju podsticanja pažnje, koncentracije, mašte, emocionalne uključenosti, prirođene radoznalosti, jačanja volje i aktiviranja saznajnih potencijala. Pa igračke treba da prate ove zahteve.
Da li roditelji prave grešku kupujući mnoštvo igračaka?
Dete ne treba zatrpavati igračkama, jer će na taj način lakše gubiti interesovanje za njih. Pažnja će mu biti rasuta, imaće teškoće da se koncentriše a kada mu igračke dosade odbaciće ih bez korišćenja svih mogućnosti koje im ta igračka može pružiti. Sa istom igračkom može se igrati na 100 različinih načina! Nemojte sve igračke staviti na raspolaganje detetu. Dopustite da se sa određenim igračkama igra u jednom periodu pa ih sklonite i stavite na raspolaganje druge. Kada ponovo dođu na red odložene igračke – biće, kao nove! Važno, održavajte dobru higijenu igračaka!
Formatirane, gotove igračke mogu ometati i ograničavati dečju simboličku igru i stvaralačku maštu. Zato u „arsenalu igračaka“ dopustite da se dete igra i predmetima koji nisu klasične igračke. Deca umeju koristeći svoju imaginaciju da se sjajno igraju i sa štapom i lišćem u šumi….