Znaci mogućeg kašnjenja u razvoju deteta do 5 godina roditeljima pomažu da se obrate stručnjacima. Svako dete razvija se na individualni i jedinstven način. Nemoguće je tačno predvideti kada i kako će usavršiti neku pojedinačnu veštinu.
Važno je sagledati detetov celokupni razvoj?
Dete ima svoj tempo; u nekom trenutku može da prednjači u odnosu na vršnjake u jednoj oblasti, ali istovremeno može da kasni u drugoj. Važno je sagledati detetov celokupni razvoj i ponašanje i obezbediti mu uslove koji stimulišu njegov/njen razvoj i napredak.
Važno je reagovati blagovremeno
Pedijatar će znati kom stručnjaku će vas uputiti, da pomogne detetu i stimuliše razvoj, ukoliko se utvrdi kašnjenje u razvoju, koji treba da je u skladu sa uzrastom deteta. Što pre se krene sa radom sa detetom, bolji su rezultati!
Koji su znaci mogućeg kašnjenja u razvoju deteta?
Udruženje Pedijatara u SAD smatra da je potrebno konsultovati svog pedijatra, ako dete pokazuje neki od sledećih znakova mogućeg kašnjenja u razvojuu ovom uzrastu ( 4-5 godina):
- Pokazuje izuzetno plašljivo ponašanje.
- Pokazuje izuzetno agresivno ponašanje.
- Nije u stanju da se odvoji od roditelja bez većeg otpora.
- Ne može da se usredsredi na bilo koju pojedinačnu aktivnost duže od pet minuta.
- Pokazuje mali interes za igranje s drugom decom.
- Ne raguje na druge ljude, ili reaguje samo površno.
- Retko koristi fantaziju ili imitacije u igri.
- Čini se nesretno i tužno mnogo vremena.
- Izbegava drugu decu i odrasle.
- Ne izražava široku paletu emocija.
- Ima problema u jelu, spavanju i korišćenju toaleta.
- Izgleda neobično pasivno.
- Ne razume naredbe, u kojima se koristi predlog za mesto (“stavi šoljicu na sto”, “uzmi loptu ispod kauča”).
- Ne može tačno da kaže ime i prezime.
- Ne koristi množinu ili prošlost (prošlo vreme) ispravno.
- Ne razgovara o svojim dnevnim aktivnostima i iskustvima.
- Ne može da izgradi kulu od šest do osam blokova.
- Čini se da nespretno drži olovku.
- Ima problema sa skidanjem/svlačenjem odeće.
- Ne može samostalno da opere zube.
- Ne može da opere i osuši ruke.
Redovan razvoj fine i grube motorike kao i emocionalni život do 5. godine
- Crta čoveka sa glavom, telom, rukama i nogama
- Koristi prste da kopira trougao ili druge geometrijske oblike
- Samostalno se oblači i svlači, mada još može da ima poteškoće pri vezivanju pertli
- Jede koristeći pribor za jelo
- Razvoj ovih veštima takođe zavisi od individualne sklonosti, ali i od prilike da dete, kroz igru i zabavu, vežba svoju finu motoriku.
Povezanost razvoja mišljenja i govora odražava se i u govoru kao sredstvu za izražavanje situacije. Na početku dete objašnjava šta je uradilo, a kasnije šta sada radi. U predškolskom razdoblju sve više i češće verbalno planira aktivnosti. Podstičimo ga da nam objasni šta će da radi i kako će da “reši zadatak”. Dete neke pojave zna već pravilno uzročno da objasni. Koristi buduće vreme. Dete zna svoju adresu i broj telefona; razlikuje bar četiri boje; razume kako se koriste predmeti u domaćinstvu.
Socijalni kontakti su jači, dete je sposobno da organizuje zajedničke igre. Poštuje pravila. Konflikte koji se pojavljuju tokom igre pokušava da reši bez pomoći odraslih. Većina petogodišnjih dečaka igra se igara koje uključuj intenzivnu fizičku aktivnost, dok se devojčice češće igraju socijalnih igara. Pol sve više utiče na ponašanje deteta, način govora, izbor igara. U ovom razdoblju društvo vršnjaka postaje za dete jako važno, i utiče na njegovo ponašanje. Do ovog uzrasta deca su se igrala uglavnom svako za sebe, jedni pored drugih; sada počinju da se igraju zajedno.
Deca ovog uzrasta samostalno koriste toalet. Mađutim, neka i dalje imaju noćno umokravanje. Ono se smatra normalnim do 4.godine za devojčice a do 5. za dečake. U tom razdoblju prevladavaju igre uloga. Deca se igraju lekara, mame, tate, oponašaju životinje ili likove iz mašte. Inspiracija su im crtaći ili knjige. Kroz te igre mogu proživljavati stvari koje u realnosti nisu moguće.