Zašto je Važno Vežbati u Trudnoći?

0

Ko može a ko ne bi trebalo da vežba u trudnoći, zašto je vežbanje preporučeno kao dobra priprema za porodjaj?

Trudnoća u velikoj meri utiče na ženski organizam tako što dovodi do niza anatomskih i fizioloških promena, koje omogućavaju da se organizam adaptira na trudnoću, rast i razvoj ploda ali i pripremi za porodjaj… U ovom periodu se javlja pojačana svest o vlastitom telu, trudnice više nego ranije paze na ishranu, stil života, a dobra nega koju će pružiti svojoj bebi počinje od dana kada lekar potvrdi njihovu trudnoću.

 

Vežbanje u trudnoći je nega trudnice i priprema za porodjaj?

Vežbanje u trudnoći je jedan od načina da se pruži adekvatna nega  tela trudnici  ali i bebi, jer različita istraživanja pokazuju da postoje pozitivni uticaju vežbanja u toku trudnoće,  kako na majku tako i na plod.

Vežbanje u periodu  trudnoće treba da ima za cilj održavanje forme i pripremu za što lakši porodjaj, nikako smanjivanje težine.

Pre nego što počnete sa vežbanjem posavetujete sa svojim izabranim ginekologom, koji je u potpunosti upućen u vase zdravstveno stanje. Zdrava trudnoća predstavlja prvi i najvažniji preduslov za bavljenje svakom fizičkom aktivnošću.

Ko ne sme da vežba u trudnoći?

Neke od kontraindikacija za vežbanje u trudnoći prema smernicama Američkog udruženja akušera i ginekologa su:

  • Teške srčane bolesti
  • Restriktivne bolesti pluća
  • Blizanačke i višestruke trudnoće
  • Placenta previa nakon 26. Nedelje
  • Krvarenje u ovoj ili u prethodnim trudnoćama
  • Preeklampsija ili hipertenzija
  • Anemija
  • Dijabetes
  • Preterano pušenje
  • Mišićno-koštani poremećaji
  • Gojaznost (BMI preko 35)
  • Neuhranjenost (BMI ispod 12)
  • Intrauterini zastoj rasta ploda…

 

(VAŽNO JE IMATI KVALIFIKOVANOG INSTRUKTORA  ZA PRENATAL VEŽBE).

Ukoliko lekar ustanovi da je sa vašom trudnoćom sve u redu, izaberite fizičku aktivnost koja najviše odgovara vašem trenutnom stanju i sposobnostima. Ukoliko ste se i pre trudnoće bavile fizičkom aktivnošću, preporučuje se da nastavite, ali svakako se trening mora prilagoditi vašem trenutnom stanju. Ako niste nikad vežbale, neophodno je vežbati sa oprezom, izbegavajte da izlažete svoje telo dodatnim  naporima, stručan nadzor i program namenjeni trudnicama učiniće vaše vežbanje sigurnim.

Samo fizička aktivnost koja je individualno dozirana, programirana i kontrolisana može imati pozitivan efekat na zdravlje trudnica.

Govoriti o Vežbanje kao deo fizičke aktivnosti predstavlja skup planiranih, ponovljenih i svrsishodnih mišićnih aktivnosti čiji je cilj postizanje i poboljšanje fizičke forme. Ona uključuje kardiovaskularnu formu, mišićnu snagu, fleksibilnost, kao i telesni sastav.

Kojim god vidom fizičke aktivnosti trudnica da se bavi,  preporučeno je da srčana frekvencija bude manja od 85 odsto od maksimalne (220 umanjeno za starost trudnice), a posle petog meseca ne veća od 140 otkucaja u minutu.

 

Pozitivni efekti vežbanja u trudnoći:

  • Povećava se dotok kiseonika
  • Održava se zdrava telesna težina
  • Podstiče se rad creva
  • Smanjuje se bol koji se javlja u predelu ledja I karlice
  • Poboljšava se cirkulacija i smanjuje oticanje zglobova
  • Smanjuje se rizik od pojave preeklampsije
  • Smanjuje se stres, poboljšava raspoloženje
  • Smanjuje se rizik od depresije
  • Žene koje su vežbale u trudnoći se brže i lakše vraćaju telesnoj težini koju su imale pre trudnoće
  • Vežbanjem se telo priprema za porodjaj ali se I lakše oporavlja od istog.

Vežbanje je dobra priprema za porodjaj?

 

Novija istraživanja pokazuju da  vežbanje u trudnoći utiče pozitivno na sam tok porodjaja.  Porodjaj je olakšan, njegovo trajanje smanjeno, žene lakše podnose napore i brže se oporavljaju. Takodje, procenat carskih rezova i epiziotomije je manji kod žena koje su vežbale, odredjeni broj žena oseća manju iscrpljenost u toku samog porodjaja, dok su novorodjenčad imala nešto više skorove na Apgar testu…

 

Važno!

Vežbanje nikad ne sme biti prenaporno. Nikada nemojte vežbati do tačke iscrpljenosti i gubitka daha. To je znak da vaša beba i vaše telo, ne dobijaju dovoljnu količinu kiseonika.

Ukoliko se javi neko od sledećih stanja neophodno je prekinuti vežbanje: otežano disanje, vrtoglavica, glavobolje, bolovi u grudima, mišićna slabost, bol i oticanje listova, vaginalno krvarenje, isticanje amnionske tečnosti, znakovi preuranjenog porodjaja.

Share.

About Author

Comments are closed.