Fizička Aktivnost u Trudnoći

Za opšte zdravlje trudnice ali i dobro osećanje u trudnoći, lakši porodjaj i oporavak nakon porodjaja, fizička aktivnost je veoma važna.

Odavno je poznato da fizička aktivnost doprinosi očuvanju i unapređenju zdravlja trudnica. Koje su koristi od vežbanja u trudnoći?

“Ne postoji biološka i psihička funkcija organizma na koju fizička aktivnost ne deluje povoljno.” Astrand

Prema Oksfordskom rečniku sportskih nauka i medicine, fizička aktivnost je bilo koji oblik telesnog kretanja povezan sa značajnim metaboličkim zahtevima. Može da se definiše i kao telesni pokret, izveden skeletnim mišićima, koji za ishod ima potrošnju energije (Caspersen, Powel, Christenson, 1985).

Fizickia aktivnost u trudnoci 2

Koristi od vežbanja trudnice su brojne:

Ublažavanje stresa;  Poboljšanje cirkulacije; Bolja iskoristljivost kiseonika; Regulacija krvnog pritiska; Smanjuje se oticanje ruku i nogu;  Povećana osetljivost insulinskih receptora;  Sprečavanje pojave specijalnog tipa dijabetesa koji se javlja u trudnoći;  Regulacija telesne mase; Lakše se podnosi povećanje telesne težine; Smanjenje bola u leđima;  Smanjenje glavobolje;  Bolji san; Lakši porođaj; Smanjenje stomačnih tegoba; Lakši povratak na staru kilažu posle porođaja; Savladavanje eventualne postporođajne

depresije;Poboljšanje opšteg psiho-fizičkog stanja…

Da li je fizička aktivnost u trudnoći vrsta leka?

Pošto se vežbanje može smatrati vrstom leka, ono kao i svaki drugi lek mora imati svoju dozu u okviru koje stvara višestruke blagodeti organizmu, deluje lekovito i preventivno, ali postoje i doze kada može da predstavlja opasnost po zdravlje. Doziranje vežbanja podrazumeva praćenje frekvencije, intenziteta, tipa (specifičnost) i vremena trajanja fizičke aktivnosti, najjednostavnije prema F.I.T.T. principu (Frequency, Intensity, Time, Type).

Kakva fizička aktivnost je preporučena?

Često je pitanje:Koja fizička aktivnost trudnica, može imati pozitivan efekat na njeno zdravlje? Samo fizička aktivnost koja je svrsishodna, individualno dozirana, programirana i kontrolisana može imati pozitivan efekat na zdravlje trudnica, odnosno dejstvo leka na organizam. Zato je pravilnije govoriti o vežbanju. Vežbanje kao deo fizičke aktivnosti predstavlja skup planiranih, ponovljenih i svrsishodnih mišićnih aktivnosti čiji je cilj postizanje i poboljšanje fizičke forme. Fizička forma je niz osobina koje trudnica poseduje ili stiče da bi mogla da obavi određenu fizičku aktivnost. Ona uključuje kardiovaskularnu formu, mišićnu snagu, fleksibilnost, kao i telesni sastav.

Pošto se vežbanje može smatrati vrstom leka, ono kao i svaki drugi lek mora imati svoju dozu u okviru koje stvara višestruke blagodeti organizmu, deluje lekovito i preventivno, ali postoje i doze kada može da predstavlja opasnost po zdravlje. Doziranje vežbanja podrazumeva praćenje frekvencije, intenziteta, tipa (specifičnost) i vremena trajanja fizičke aktivnosti, najjednostavnije prema F.I.T.T. principu (Frequency, Intensity, Time, Type).

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Specijalista medicine sporta i šef Katedre za medicinu sporta Medicinskog fakulteta u Beogradu. Autor je mnogih publikacija i član velikog broja domaćih i stranih udruženja, čiji su predmet interesovanja kardiovaskularne bolesti i njihova prevecija (EACPR, ECS, ERC,BLS). Član je Olimpijskog komiteta Srbije.
Preporučujemo vam...