Zna se, kroz igru i zabavu dete nauči nove veštine najlakše. Evo i dva recepta za lako i brzo usvajanje novih znanja i veština. Učenje dece kroz pesmice i učenje dece kroz priče.
Da dete nauči nove veštine
Već sa prvim danima sa bebom možete da komunicirate i tako podstičete njen razvoj. U zabludi ste ako mislite da vas ona slabo razume! Tako stičete naviku da kada se detetova kognicija razvije, nastavite sa istim pristupom. Dakle, nikada nije suviše rano da pričate sa bebom. Da joj čitate knjige, pevate… Ili da komunicirate sa njom na neki drugi način.
Ponavljanje je majka učenja
Deci je potrebno mnogo i mnogo ponavljanja pre nego što usvoje neku radnju ili razviju novu veštinu. Ponekad mi roditelji izgubimo strpljenje na tom putu. Pa pomislimo: „Koliko sam mu samo puta ponovio/la i on još uvek ne zna/radi drugačije.“ Setite se sebe i situacija kada su vam iznova pričali kako se nešto radi. Ili zahtevali od vas da nešto uradite na ovaj ili onaj način…. Nije uvek bilo zabavno izvršavati te zadatke „odraslih“, zar ne…?
Deca na ranom uzrastu još uvek nemaju dovoljno razvijenu svest, da bi im smetale igračke prosute po podu.Ili, neoprani zubići, složene cipelice i ostalo čemu pokušavamo da ih naučimo što pre. Naš zadatak kao roditelja jeste da ih naučimo tim stvarima i naučili decu veštinama za samozbrinjavanje. Pa, kako onda uraditi to ako deci nije zabavno…?
Deca uče kroz zabavu i igru
Danas su dostupne igračke – imitacije svih mogućih mašina i aparata na kojima mogu razvijati svoje veštine. Ali, nisu nam uvek potrebne igračke da bismo dete naučili novim veštinama.
Učenje dece kroz pesmice
Jedan od zabavnih načina učenja da decu ranog uzrasta učimo novim rečima i veštinama jeste kroz pesmice. Ima li lepše atmosfere od one raspevane…? Pa, naravno da će detetu više prijati da nešto čuje (i na kraju uradi) kroz stihove pesme. Nego da uradi, kroz naređenje ili zabranu.
Dragi moji, loša vest je ta da nisu baš osmislili pesmice za sve moguće aktivnosti. Dobra vest je ta da ih možete i vi nekad smisliti i za to vam ne trebaju nikakve diplome, niti posebni talenti.
Evo nekoliko primera koji mogu poslužiti
- Kada je moj stariji sin bio manji, nesvestan opasnosti, često je istrčavao na ulicu ne gledajući da li nailazi neki automobil. Nije uvek imao strpljenja da sasluša svoju zabrinutu mamu kako mu govori o bezbednim načinima prelaska ulice. I kada ju je čuo, brzo bi zaboravljao uputstva.
Spontano, dok sam ga držala za ruku sa namerom da pređemo ulicu, izašli su ovi stihovi iz mene:
„Levo, desno, nema ništa,
Možemo ulicu preći,
Tako ćemo svakom autu uteći.“
Pesmica je kratka i jasna i laka za pamćenje, a na ovaj način se može naučiti. Ne samo bezbedan prelazak ulice, već i orijentacija u prostoru. Dok izgovaramo „levo, desno“ gledajući u tom pravcu.
- Za moju bebu osmislila sam odgovarajuću pesmicu, sa ciljem učenja delova lica. Nju recitujem ovako, dok istovremeno pokazujem delove lica:
„Nos, usta, brada,
Na obrazu pomada.
Čelo, oči, uši,
Mama kosu suši.“
Verujem da ovako kratke i jasne pesmice imaju više efekta nego duže. Na kraju krajeva, ponekad su dovoljna i dva stiha koja se rimuju da bi deci bilo zabavno i lako za učenje.
Učenje dece dece kroz priče
Osim pesmice, pričanje priča je još jedan zabavan način na koji deca mogu da uče. I ovde imate mogućnost da smislite svoju priču, ako vam već rimovanje ne ide. Priča može trajati koliko god vi želite. I možete koristiti izmišljene likove ili detetove omiljene junake iz crtaća ili neke knjige. Može i vaše dete biti glavni lik!
Možete smisliti priču za bilo koju situaciju, na primer o tome kako je Meda učio Mašu da se sama oblači. Davajući joj uputstva da etiketa na pantalonama ide pozadi, i da glavu provlači kroz veliku rupu na majici pa tek onda ruke. Ovo je takođe prilika za usvajanje novih reči koje ćete koristiti u priči. Ali je i prilika da utičete na razvoj detetove pažnje dok vas pomno sluša. Ukoliko vam, pak, iz nekog razloga ne leži osmišljavanje priča, možete detetu ispričati već postojeće priče. I u njih dodati nove izraze i reči za koje dete nije čulo ranije.
Emocionalni razvoj deteta
Priče mogu biti dobre i za emocionalno opismenjavanje dece. Kada opisujete osećanja glavnih junaka npr. Maša je bila ponosa na sebe kada je obukla majicu sama. Ili, Crvenkapa se uplašila kada je videla vuka i sl. Ovde iskoristite priliku i da detetu pokažete kako koja emocija izgleda na vašem licu.
Verujem da će učenje veština kroz pesmu i priču biti podjednako zabavno i vama. I kada vidite koliko vaši mališani uživaju u tome.
Zar ne mislite da je to i sjajna prilika da se dodatno povežete sa detetom? Probajte, pa nam javite utiske!